نشست شورای امنیت سازمان ملل به صورت مجازی برگزار شد تا بر خلاف خواسته آمریکایی که در سطح وزیر خارجه در جلسه حضور یافته بود  اعضای شورای امنیت یک بار دیگر حمایت خود را از توافق هسته‌ای و مخالفت خود را با طرح آمریکا برای تحریم تسلیحاتی کشورمان اعلام کنند.

شوراي امنيت

به گزارش همشهری آنلاین، نشست شورای امنیت برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برگزار شد که طبق این قطعنامه دبیرکل موظف است هر شش ماه یکبار این گزارش را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار می گیرد.

تفاوت گزارش آنتونیو گوترش با دیگر گزارش ها این بود که او ایران را متهم به دست داشتن در حملات تابستان گذشته به تاسیسات آرامکو عربستان کرد.

رزماری دی‌کارلو نماینده دبیرکل سازمان ملل در سخنانی ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام گفت: «دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم‌هایی شده که مقابله ایران با بیماری کووید-۱۹ را دشوار می‌کند.»

در این نشست اولاف اسکوگ نماینده اتحادیه اروپا با بیان اینکه ما به همکاری با جامعه بین المللی در راستای برجام و در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همچنان مصمم هستیم گفت: اتحادیه اروپا به هدف عادی سازی روابط تجاری ایران با جهان متعهد است.

اسکوگ با یادآوری اینکه دو هفته دیگر پنجمین سالگرد برجام است تاکید کرد: این برجام دستاورد چندجانبه و ابرازی است در دست ما که نباید بگذاریم از مسیر خود خارج شود. 

نماینده اتحادیه اروپا عمیقا از تصمیم آمریکا برای برداشتن معافیت‌ها برای شرکت‌های اروپایی در همکاری مسالمت‌آمیز هسته‌ای ابراز تاسف کرد و گفت: بر اساس این توافق دسترسی ۲۴ ساعته آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران مهیا شد. بر اساس پروتکل الحاقی این بازرسی‌ها بیشتر شد. از دست دادن برجام به معنی از دست دادن این پروتکل است.

در این نشست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای همیشگی خود درباره برنامه هسته ای ایران گفت: ایران در حال به کار گیری ماشین های جدید غنی سازی اورانیوم است که بسیار سریع تر از ماشین های فعلی اورانیوم غنی می کند. ایران جلوی دسترسی بازرسان آژانس را گرفته است. شورای امنیت باید ایران را به پاسخگویی وادارد.

او به مذاکرات برایان هوک فرستاده اش با مقامات چند کشور عربی منطقه اشاره کرد و گفت:از اسرائیل تا کشورهای حاشیه خلیج فارس خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند و اگر اقدام نکنید ایران می‌تواند جنگنده‌های روسی بخرد و ناوگان زیردریایی خود را به روز رسانی کند.
نماینده بلژیک در دفاع از برجام با اشاره به اینکه توافق برجام یک دستاورد دیپلماسی چند جانبه است تصریح کرد:  برجام بهترین تضمین است که ایران هدف مسالمت آمیز از فعالیت اتمی دارد. تمامی طرفین باید متعهد به این توافق باشند. ما متاسفیم از خروج آمریکا از برجام. قطعنامه ۲۲۳۱ مورد توافق جامعه بین المللی بود.

نماینده جمهوری دومینیکن هم حمایت کشورش را از اجرای کامل برجام اعلام کرد.

نماینده تونس هم با اعلام حمایت از برجام تاکید کرد: ما باور داریم که برجام سبب می‌شود تا آژانس به بازرسی‌های خود ادامه دهد. در همین حال تنش در سطح خطرناکی رسیده است.

نماینده آفریقای جنوبی که سخنران بعدی بود برجام را مهمترین دستاورد در حوزه جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی دانست و گفت: بر این اساس باید تمامی کشورها به این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشند. 

او به آمریکا هشدار داد که باید در نظر داشته باشد که اقداماتش بر اینکه ایران تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا نکند اثر می گذارد. برجام تنها تضمین موجود است. 

نماینده چین صریح تر از بقیه به سیاست های آمریکا در قبال برجام حمله کرد و گفت: از آمریکا می خواهیم که دست از تحریم‌های یکجانبه بردارد و به برجام بازگردد. چین مخالف تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران است. همه مفاد این قطعنامه باید رعایت شود. آمریکا که از برجام خارج شده دیگر نمی‌توان تاثیری برآن بگذارد. او آب پاکی را روی دست آمریکا ریخت و گفت: آمریکا حق اسنپ بک و بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران را ندارد.

نماینده آلمان در اظهاراتی تند از ایران انتقاد و اتهاماتی به ایران وارد کرد او در عین حال نتوانست حمایت کشورش از برجام را پنهان کند  و  گفت: ما خواستار پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم. قطعنامه‌ای که برخی از آن به عنوان شاهکار دیپلماسی یاد کردند. توافقی که ایران نتوانست بر اساس آن به سوی بمب اتمی حرکت کند."

او با ابراز نگرانی از اینکه آمریکا معافیت‌های مربوط به چارچوب برجام را لغو کرده است گفت: ما نگران هستیم که ایران در حال دور شدن از برجام است. اگر بخواهیم تصویری از آن بدهیم، وقتی یک نفر چراغ قرمز را رد کند، توجیهی برای دیگران نیست که آنان هم این کار را بکنند.

نماینده انگلیس هم با انتقاد از برنامه تسلیحاتی و موشکی ایران از برجام حمایت کرد و گفت که اسنپ بک فایده ای ندارد.

نماینده استونی هم اجرای کامل برجام و قطعنامه سازمان ملل متعهد را خواستار شد و گفت : استونی از همه طرفین خواستار اجرای تعهدات است.

نماینده ویتنام هم با بیان اینکه ما شاهد تنش‌هایی در منطقه و انباشت بحران در منطقه به دلیل عدم اجرای برجام بوده ایم بیان کرد:ما بر موضع همیشگی خود برای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای تاکید می‌کنیم و بر موضع خودمان بر حق کشورها بر داشتن برنامه هسته‌ای صلح آمیز تاکید می‌کنیم.

نماینده نیجر هم مثل بقیه سخنرانان از برجام حمایت و آمریکا را بخاطر خروج از برجام سرزنش کرد.

نماینده روسیه در شروع سخنانش کنایه ای به ترک جلسه از سوی وزیر خارجه آمریکا زد و گفت: ایشان نخواستند که به حرف‌های شورا گوش دهند. ولی بیشتر از این بابت متأسفم که در اظهارات ایشان یک کلمه از همکاری و گفت‌وگو نشنیدم.

نماینده روسیه با ابراز تاسف و ابراز ناامیدی از نقض بی طرفی در گزارش دبیرکل سازمان ملل، آمریکا را مسئول وضعیف فعلی برجام خواند و گفت: ایالات متحده از اجرای تعدات خود دست کشید. ایران به تعهدات خود ادامه داد آمریکا نه تنها ایران را تحریم کرد که دیگر کشورها را هم تهدید کرد. 

او کنایه دوم را با اشاره به ماجرای قتل جرج فلوید زد و گفت: سیاست آمریکا در قبال ایران به این سمت است که ایران به معنای واقعی کلمه قادر به نفس کشیدن نباشد. این مثل گذاشتن زانو روی گردن کسی است. این بحران را ایالات متحده ایجاد کرده است.

نماینده اندونزی با اشاره به اینکه تحریمها مردم ایران را هدف قرار داده و زندگی را برای آنها سخت کرده است گفت: نگرانی‌هایی که آمریکا در خصوص ایران مطرح می‌کند ارتباطی با مسئله برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد .
نماینده فرانسه هم با اشاره به اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا بیان کرد: ما از پیشنهادات یکجانبه استقبال نمی‌کنیم و اعتقاد داریم که چنین پیشنهادهایی فقط باعث افزایش شکاف درون شورای امنیت می‌شود.ما از تصمیم یکجانبه برای کلید زدن مکانیسم ماشه حمایت نمی‌کنیم. 

محمد جواد ظریف در سخنان خود گفت:حتی یک جلسه شورا برای نکوهش دولت آمریکا یا حداقل برای بررسی نقض های مکرر آن تشکیل نشده است. درعوض، برخی از اعضای اروپایی شورا در فکر تخریب بیشتر قطعنامه و شورا هستند در حالی که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام  پایبند نیستند.

او بیان کرد: آمریکا منطقه را با فروش بی‌ثبات‌کننده سلاح می‌دوشد، به صورت نظام‌مند از تروریست‌ها حمایت می‌کند و به جنایت‌های یمن کمک مادی ارائه کرده است.

وزیر خارجه تاکید کرد: «آمریکا ستیزه‌جویی‌های متعددی علیه ایران و همسایگانش مرتکب شده و طی سه دهه گذشته سه بار به همسایگان ما حمله کرده است.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: چارچوب زمانی تعیین‌شده برای لغو ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه ایران جزو اجزای جدانشدی توافقی است که مشارکت‌کنندگان برجام را قادر به رسیدن به توافق بر سر این برنامه و قطعنامه ۲۲۳۱ کرد.

ظریف گفت: هر گونه تلاش برای تغییر یا اصلاح این چارچوب زمانی مورد توافق در حکم تضعیف اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در تمامیت آن است. این شورا نباید اجازه بدهد یک کشور از این فرایند سوءاستفاده کند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: چنانکه در نامه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصریح شده، اعمال هر گونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت بر خلاف تعهدات بنیادی در قبال مردم ایران است.

وی اضافه کرد: در صورت وقوع چنین سناریویی، گزینه‌های ایران که در حال حاضر هم به طرف‌های برجام اطلاع‌رسانی شده قاطع خواهند بود. و مسئولیت کامل آن به عهده ایالات متحده یا هر طرف دیگری خواهد بود که به آن کمک کند یا در برابر رفتار غیرقانونی این کشور مماشات به خرج دهد.

کد خبر 527212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha