رئیس جمهور گفت: آمریکا تاکنون به برجام ضربه اقتصادی زده است، اما اگر بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند، جمهوری اسلامی ایران تحمل نکرده و اقدام قاطع خود را نشان می‌دهد.

روحانی

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیأت دولت با اشاره به سالروز شلیک ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران اظهار کرد: آن‌ها اعلام کردند که اشتباه شده است ولی عذرخواهی نکردند و به کسی که این اقدام را انجام داد مدال شجاعت دادند. ما می‌دانیم آن‌ها اشتباه نکردند اما اگر واقعا معتقدند که اشتباه کرده‌اند، باید خاطی را محاکمه می‌کردند ولی به او مدال دادند. این همان شیوه و اخلاق آمریکایی‌ها است که تا امروز ادامه داشته است.

وی ادامه داد: دیروز سازمان ملل محل نمایشی برای شکست مجدد سیاسی آمریکا در برابر ایران بود. در طول سه سال و نیم گذشته با اقدامات ضد قانونی و ضد حقوق بشری دولت آمریکا علیه ایران مواجه بودیم. شاید آن‌ها اعلام کنند که در زمینه اقتصادی موفق بوده و توانسته‌اند ملت ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهند، اما به لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی بارها و بارها هم شکست خورده‌اند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در روزهای گذشته آمریکا دو شکست سیاسی بزرگ خورد، اولی راجع به پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران بود که با مخالفت افکار عمومی دنیا و شورای امنیت مواجه شد و در شب گذشته هم ۱۴ عضو شورای امنیت از برجام تعریف کرده و آن را تأیید و پشتیبانی کردند. این ۱۴ عضو از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت کردند.

روحانی تاکید کرد: هر ساعتی که طرف ۱+۴ حاضر شود به تمام تعهدات خود عمل کند، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می‌کند و به این تعهد بازمی‌گردد. طرف مقابل نتوانست تعهدات خود را اجرا کند ولی ما یک سال تعهدات خود را اجرا کردیم و سپس به صورت تدریجی تعهدات خود را کاهش دادیم. اگر ۱+۴ به تعهدات خود بازگردد، همان روز ما تعهدات خود را اجرایی می‌کنیم. ایران به تعهدات سیاسی، اخلاقی و حقوقی خود همیشه پایبند بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا تاکنون به برجام ضربه اقتصادی زده است، گفت: اگر آمریکا بخواهد به برجام ضربه اقتصادی بزند جمهوری اسلامی ایران تحمل نکرده و اقدام قاطع خود را نشان می‌دهد. در این مدت روسیه و چین مواضع سیاسی بسیار خوبی داشته‌اند و شب گذشته هم همین مواضع را اتخاذ کردند.

روحانی با اشاره به جلسه ویدئو کنفرانس عصر امروز با روسای جمهور روسیه و ترکیه خاطر نشان کرد: قرار بود ایران میزبان این دیدار باشد اما به لحاظ مسائل بهداشتی این دیدار به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

کد خبر 527199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha