شرکت زیست‌فناوری آمریکایی اینوویو اعلام کرد نتایج مقدماتی آزمایش‌های واکسن تجربی‌اش بر ضد ویروس کرونا امیدوارکننده است.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه این این شرکت روز سه‌شنبه ۱۰ تیر اعلام کرد این واکسن به ۴۰ داوطلب تزریق شده بود، در ۹۴ درصد افرادی  که مرحله اول کارآزمایی بالینی را به پایان رسانده‌اند، یعنی دو تزریق در فاصله چهار هفته را انجام داده‌اند، پاسخ ایمنی را برانگیخته است.

واکسن اینوویو که INO-4800 نامیده می‌شود بر اساس تزریق DNA به افراد طراحی شده است تا بدن آنها به ایجاد یک پاسخ ایمنی اختصاصی بر ضد ویروس جدید کرونا یا سارس-کوو-۲ تحریک کند.

این واکسن ابتدا با سوزن زیر پوست تزریق می‌شود و بعد با وسیله‌ای شبیه مسواک فعال می‌شود که پالس الکتریکی برای کسری از ثانیه ایجاد می‌کند و امکان نفوذ این DNA را به درون سلول‌ها برای انجام ماموریتش می‌دهد.

شرکت اینوویو همچنین اعلام کرد این واکسن در برنامه آمریکا برای تولید میلیون‌ها دوز واکسن تا ماه ژانویه (آذر ماه) گنجانده شده است.

واکسن شرکت اینوویو تنها واکسن از نوع DNA است که در دمای اتاق تا بیش از یک سال پایدار است و نیاز به یخچال برای حمل نقل یا ذخیره کردن ندارد.

این ویژگی امتیاز بزرگی هنگام انجام برنامه‌های واکسیناسیون در کشورهای روبه‌توسعه است که حفظ زنجیره سرد برای فراورده‌های پزشکی برایشان مشکل‌تر است.

در حال حاضر، ۲۳ واکسن نامزد برای کووید-۱۹وارد مرحله کارآزمایی بالینی در انسان‌ها شده‌اند و چندین واکسن به مرحله دوم یا سوم کارآزمایی رسیده‌اند، یعنی هنگامی که واکسن را باید به هزاران یا حتی ده‌ها هزار داوطلب تزریق کرد.

یک واکسن ساخته‌شده بوسیله شرکت آمریکایی زیست‌فناوری مدرنا و یک واکسن ساخته شده بوسیله دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت بریتانیایی- سوئدی آسترازنکا و نیز چند واکسن چینی از جمله واکسن‌هایی هستند که به مراحل پیشرفته آزمایشی رسیده‌اند. از جله واکسن‌های چینی می‌توان به واکسن ساخت شرکت کان‌سینوبیو اشاره کرد اجازه تزریق آن به سربازان چینی داده شده است.

کد خبر 527044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha