پژوهشگران در چین نوع جدیدی از ویروس آنفلوانزای خوکی را کشف کرده‌اند که بالقوه توان ایجادهمه‌گیری جهانی را دارد.

PIG

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران که نتایج کارشان را در ژورنال آمریکایی PNAS منتشر کرده‌اند، این ویروس جدید را G4 نامیده‌اند. ویروس G4 از لحاظ ژنتیکی از سویه ویروس H1N1 آنفلوانزای خوکی منشا می‌گیرد که در سال ۲۰۰۹ باعث پاندمی یا همه‌گیری جهانی شد.

دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین می‌گویند این ویروس «تمام شاخص‌های اساسی تطبیق‌پذیری بالا برای عفونت انسانی را دارد.»

این پژوهشگران از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ سی‌هزار نمونه از ترشحات بینی خوک‌ها در کشتارگاه‌ها در ایالت‌های چین و یک بیمارستان دامپزشکی برداشتند و توانسته ۱۷۹ نوع ویروس آنفلوانزای خوکی را شناسایی کنند.

اکثریت این ویروس‌ها از نوع جدیدی از ویروس آنفلوانزا بودند که از سال ۲۰۱۶ در خوک‌ها شایع شده است.

این پژوهشگران تجربیات گوناگونی از جمله روی موش‌خرماها انجام داند که مدل حیوانی رایج برای بررسی آنفلوانزا است، چرا که علائم مشابه آنفلوانزای انسانی یعنی تب، سرفه و عطسه در این حیوانات بروز می‌کند.

نتایج نشان داد G4 بسیار واگیر است و در سلول‌های انسانی تکثیر می‌شود و نسبت به سایر ویروس‌ها علائم شدیدتری را در موش‌خرماها ایجاد می‌کند.

آزمایش‌ها همچنین نشان داد که ایمنی انسانی به دست آمده در نتیجه قرار گرفتن در معرض ویروس‌های انسانی عامل آنفلوانزای فصلی باعث محافظت در برابر ویروس G4 نمی‌شود.

آزمایش‌های خون نشان داد که آنتی‌بادی ایجادشده مربوط قرارگیری در معرض این ویروس در ۱۰.۴ درصد از کارکنان کشتارگاه‌ها از قبل ایجاد شده است.

همچنین آزمایش‌ها نشان داد تا ۴.۴ درصد از جمعیت عادی نیز در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند.

بنابراین این ویروس از قبل از حیوان‌ها به انسان‌ها منتقل شده است، اما هنوز شاهدی در دست نیست که قابلیت انتقال انسان به انسان را پیدا کرده باشد که نگرانی دانشمنان است.

این پژوهشگران نوشتند: «نگرانی این است که عفونت انسان‌ها با ویروس G4 باعث تطبیق یافتن بیشتر این ویروس با انسان‌ها شود خطر پاندمی انسانی افزایش یابد.»

این دانشمندان خواستار اقدامات فوری برای تحت نظر گرفتن افرادی شده‌اند که با خوک‌ها سروکار دارند.

جیمز وود، رئیس بخش دامپزشکی در دانشگاه کمبریج در این باره می‌گوید: «این پژوهش هشداری در این باره است که ماه همیشه در معرض خطر ظهور بیماری‌های جدید مشترک میان حیوان و انسان هستیم و حیوانات پرورشی که انسان‌ها بیش از حیوانات وحشی با آنها تماس دارد، ممکن است به عنوان منبعی مهم برای ایجاد ویروس‌های عمل همه‌گیری جهانی یا پاندمی عمل کنند.»

کد خبر 526869
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha