بحران کرونا و شیوه برخورد رئیس جمهوری ایالات متحده با آن جایگاه آمریکا را به عنوان رهبر جامعه جهانی نزد مردم اروپا رو به زوال برده است.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، بیش از ۶۰ درصد از مردم آلمان، فرانسه، دانمارک، پرتغال و اسپانیا در یک نظرسنجی گسترده اعلام کردند اعتماد و باور خود را به آمریکا به عنوان یک ابرقدرت بزرگ از دست داده‌اند. تحلیل یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد شوک شیوع جهانی کرونا به شهروندان اروپا آسیب رسانده و باعث شده است احساس تنها و آسیب‌پذیر بودن به آنها دست بدهد.

تقریبا در تمام کشورهایی که این نظرسنجی انجام شده، بخش زیاد مردم گفته‌اند درک و دریافت آنها از قدرت آمریکا در زمانه کرونا رو به وخامت گذاشته است. دیدگاه منفی نسبت به جایگاه آمریکا در دانمارک ۷۱ درصد، پرتغال ۷۰ درصد، فرانسه ۶۸ درصد، آلمان ۶۵ درصد و اسپانیا ۶۴ درصد بوده است. ۴۶ درصد فرانسوی‌ها و ۴۲ درصد آلمانی‌ها گفته‌اند دیدگاه آنها نسبت به ایالات متحده در دوران شیوع کرونا بسیار زیاد آسیب دیده است.

سوزی دنیسن و پاول زرکا، کارشناسان تحلیل محتوا می‌گویند شیوه برخورد با بحران کرونا و مهار آن در آمریکا و دست‌تنها گذاشتن متحدان آن سوی اقیانوس باعث شده است اعتماد اروپایی‌ها به ایالات متحده بشکند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان چند روز پیش در گفتگو با چند روزنامه برتر اروپا مدعی شده بود دیگر نمی‌پذیرد که آمریکا خود را قدرت برتر دنیا بداند. یافته‌های این نظرسنجی تازه هم نشان می‌دهد افکار عمومی پیش‌تر از این تغییر دیدگاه آگاه شده است.

این نظرسنجی با همکاری شورای روابط خارجی اروپا در روزهای پایانی آوریل و هفته اول ماه می در ۹ کشور اروپایی انجام شده که حدود ۷۰ درصد جمعیت قاره اروپا در آنها زندگی می‌کنند. نکته عجیب اینکه در آلمان و فرانسه تنها دو تا سه درصد پاسخگویان گفته‌اند می‌توانند روی کمک آمریکا برای بازسازی اقتصاد آسیب‌دیده اروپا حساب کنند. بستن مرزهای آمریکا روی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و خارج کردن ۱۰ هزار نیروی نظامی از آلمان از اقدام‌های دانلد ترامپ در ماه‌های اخیر بوده است.

کد خبر 526755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha