رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اکنون سطح آلودگی ملخ‌های صحرایی در این استان تحت کنترل است و جای نگرانی نیست.

ملخ صحرایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  غلامرضا قوسی دوشنبه نهم تیرماه افزود: درخواست ۲ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کردیم که یک میلیارد تومان مصوب شد.  

وی افزود: یک میلیارد تومان اعتبار ملی برای مبارزه با ملخ صحرایی برای استان مصوب شد که در مرحله نخست ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت و تامین سم در استان انجام شد که در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هجوم ملخ صحرایی در شهرستان‌های سربیشه، درمیان و زیرکوه قابل کنترل است و نگران کننده نیست، اما در شهرستان نهبندان ملخ‌ها وارد فاز پرواز و در برخی مناطق وارد مزارع و باغات شده‌اند.

وی افزود: چون ملخ‌ها در روز بیشتر حالت پروازی دارند، شب به دلیل تجمع در یک مکان بهترین زمان برای مبارزه است.

قوسی گفت: انواع تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان تامین شده است و آمادگی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به ۲۰ نفر از کشاورزان بومی نهبندان برای خرید سم‌پاش را داریم.

وی بیان کرد: در آخرین مرحله حیات و زندگی ملخ‌ها در شهرستان نهبندان قرار داریم و تا یکی ۲ هفته دیگر در صورت مساعد بودن شرایط در کشورهای افغانستان، پاکستان و شاید هند شاهد مهاجرت ملخ‌ها از نهبندان به این کشورها خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: دوباره در فصل پاییز شاهد ریزش ملخ‌ها در استان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: براساس اعلام نظر کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها عملکرد مطلوب‌تری در مبارزه با ملخ صحرایی داشته است.

قوسی ادامه داد: اکنون سطح آلودگی به ملخ صحرایی در استان حدود ۶۹ هزار هکتار است،  عملیات سم‌پاشی و مبارزه در سطح حدود ۲۵ هزار هکتار انجام شده است و در برخی مناطق استان نیز سم‌پاشی در ۲ نوبت انجام شد.

وی عنوان کرد: مبارزه جدی با ملخ‌های صحرایی در شهرستان نهبندان در حال انجام است و امکانات خودرویی مبارزه با این آفت در این شهرستان را نیز افزایش خواهیم داد.

نخستین مورد هجوم ملخ صحرایی اوایل اردیبهشت ۹۹ در مناطقی از شهرستان نهبندان شناسایی شد و سه شهرستان مرزی دیگر استان را هم درگیر کرد.

به گفته مسئولان استان ملخ‌های صحرایی از استان‌های همجوار وارد خراسان جنوبی شده‌اند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

کد خبر 526588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha