بازگشت ۱۷۸۳ لوح هخامنشی پس از سال‌ها به ایران اسلامی و نمایش برخی از آن‌ها در موزه‌های استان‌ها، فرصتی مناسب برای بازخوانی تاریخ و هویت ایرانی توسط محققان و پژوهشگران است.

الواح هخامنشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، بازگشت ۱۷۸۳ لوح هخامنشی ایران از آمریکا بعد از پیگیری و رایزنی‌های فراوان دیپلماسی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین خبرهای حوزه میراث فرهنگی کشور است که در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب فراوانی داشته است.

این الواح باستانی در سال ۱۹۳۷ برای اهداف تحقیقی به دانشگاه شیکاگوی آمریکا به امانت داده شد.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص الواح هخامنشی بازگشته به ایران گفته است: هنوز چند هزار لوح دیگر در آمریکا مانده و امیدواریم در پارت‌های بعدی این الواح به کشور برگردد هرچند بسته‌بندی این الواح که زمان‌بر است، در حال انجام بوده و این قول را داده‌اند که بقیه را هم به کشورمان برگردانند.

مونسان گفته است: بازگشت این الواح اتفاق مبارکی پس از حدود ۸۴ سال است که توسط دولت ایران الواح به شکل امانی به دانشگاه شیکاگو برای مطالعات داده شد. متن این الواح به خط میخی و زبان عیلامی است که خوشبختانه با تلاش‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، پس از ۸۴ سال به کشور برگردانده شدند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: این الواح علاوه بر اینکه به لحاظ قدمت اهمیت دارند، نشان‌دهنده تمدن بیش از ۲۵۵۰ ساله کشورمان است که موضوع راه‌ها، مبادلات مالی و حتی میزان کارکرد کارگران در آن ثبت‌شده که نشان می‌دهد در آن دوران حقوق تمامی کارگران ثبت و به‌موقع پرداخت می‌شده است.

مونسان اظهار کرد: موضوعات اجتماعی بر روی این الواح ثبت و ضبط‌شده و این ۱۷۸۳ لوح به دلیل آنکه تمدن بزرگ کشورمان را نشان می‌دهد اهمیت زیادی دارد.

نوکنده: الواح پس از یک پرونده پیچیده قضائی به ایران بازگشت

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران هم در حاشیه رونمایی از الواح هخامنشی «گل نبشته های باروی تخت جمشید» در استان قزوین اظهار کرد: اطلاعات حاصل از گل نبشته های هخامنشی درک عمیقی از هنر، اقتصاد و اجتماع دوره هخامنشیان را در اختیار ما می‌گذارد که این الواح پس از یک پرونده پیچیده قضائی و صدور رأی به نفع ایران به کشورمان برگردانده شده است.

رئیس موزه ملی ایران گفت: الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار قطعه انواع لوح گلی و سنگی هستند که اسفند سال ۱۳۱۱ به خط عیلامی و میخی کشف شدند و سه سال بعد با توافق دولت وقت ایران و آمریکا برای انجام امور پژوهشی و مطالعاتی و رمزگشایی و ترجمه متون درج‌شده در آن‌ها به‌طور امانت به مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو امانت داده شد.

نوکنده تصریح کرد: در این الواح تمام اسناد مالی و حساب داری و حقوقی مربوط به کارگران تا مقامات ارشد حکومتی و پادشاهان به‌صورت روزانه ثبت‌شده است.

رئیس موزه ملی ایران اظهار کرد: بازگشت الواح هخامنشی در چندین مرحله به کشور انجام شده به‌طوری‌که در سال ۸۳ برای بازگشت بخش دیگری از این الواح توافق شد اما
آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف از تحویل آن خودداری کردند تا سرانجام موضوع در دادگاه مطرح شد که فرآیند بررسی حقوقی در دادگاه حدود ۱۴ سال طول کشید و سرانجام با رای دادگاه  شاهد بازگشت این آثار ارزشمند به کشور بودیم.

نوکنده یادآور شد: یکی از کارهای خوبی که آغازشده برپایی نمایشگاه‌های موقت برای عرضه آثار ارزشمند ملی و بین‌المللی است تا مردم نقاط مختلف کشور بتوانند به‌راحتی از این آثار دیدن کرده و با هویت تاریخی و فرهنگی خود آشنا شوند و نمایشگاه‌های موقت خون تازه‌ای برای موزه‌ها هستند تا این مکان‌ها رونق بیشتری پیدا کنند.

وی اضافه کرد: برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت از آخرین یافته‌های باستان‌شناسی در موزه‌های مختلف کشور آمادگی لازم وجود دارد و این کار در سراسر کشور ادامه خواهد یافت.

قزوین تا مهرماه میزبان الواح هخامنشی

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین هم دراین‌باره گفت: الواح به نمایش گذاشته‌شده در قزوین شامل ۴۰ قطعه از الواح هخامنشی بازگشته از آمریکا به ایران است.

وی افزود: این الواح حاوی اطلاعات باارزشی از نحوه پرداخت دستمزد و تاریخ آن، تعداد صنعتگران و کارگران ایرانی و غیر ایرانی، چگونگی جابه‌جایی کالاها، غلات، میوه‌ها، حیوانات، هزینه‌های سفر و گزارش‌های سالانه، اطلاعات مفید اماکن تاریخی همچون اشاره به شهر شیراز، شکل و نوع بایگانی‌ها، نام ایزدان، اسامی خانواده پادشاهی و همچنین مقامات حکومتی دوران هخامنشی به خط عیلامی هستند و تاریخ‌گذاری آن‌ها به اواسط دوران حکومت داریوش اول هخامنشی مربوط می‌شود.

۴۰ لوح رونمایی شده تا مهرماه امسال در موزه شهر قزوین برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود که این آثار از نمونه‌های پربازدید ملی است.

بازگشت آثار تاریخی ارزشمند کشور از اقصی نقاط جهان و حفظ هویت‌های فرهنگی و تاریخی خبر مسرت بخشی است که می‌تواند غرور ملی را تقویت کرده و زمینه آشنایی بیشتر مردم با این فرهنگ غنی را بیشتر کند.

برپایی نمایشگاه از آثار تاریخی بازگشته به کشور و نمایش آن در موزه‌های استانی کار خوبی است که می‌تواند زمینه آشنایی آسان مردم نقاط کشور با میراث گهربار کشور را مهیا کند.

کد خبر 526377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha