چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

مهدی معزی: «من آنها را قهرمان می‌دانم.» ساکت، مدیر عامل سپاهان که بعد از بازی پرسپولیس- سپاهان، خودش را به گوشه‌ای از ورزشگاه آزادی تبعید کرده بود، در جشن اهالی ورزش شرکت نکرد

 تا فقط با گفتن چند جمله، این ضیافت همگانی را در حضور میزبانان فراوانش ترک کند.
 صحبت‌هایی که چاشنی کنایه‌اش بیشتر از هرچیز دیگری به نظر می‌رسید: «ما 4 ماه بیرون از خانه بازی کردیم. این یعنی پرسپولیس 7 بازی بیشتر از ما میزبان بوده.» او که انگار دل پری از جریانات بیرون زمین داشت، به بازی هم اشاره‌ای کرد تا صحبت‌هایش را این گونه به پایان ببرد: «7 دقیقه‌ای که داور بازی اعلام کرد، کاملا غیر عادی بود.»

به هر حال برنامه‌ریزی سازمان لیگ بود. پرسپولیس در هفت بازی آخر خود باید در ورزشگاه آزادی به زمین می‌رفت. اتفاقی که در ابتدای فصل یا میانه آن نوشته نشده بود. درست در آخر فصل بود. پریودی که در هر لیگی، می‌تواند کاراکتر قهرمان را سر و شکل بدهد. اما در لیگ برتر ایران، این قرعه، میزبانی برای پرسپولیس در آمده بود. اتفاقی که شاید خوش‌بین‌ترین افراد هم نتوانند آن را پیش‌بینی کنند.

اما ماموریت غیرممکن، ممکن شد. جریانی که یکی از کارشناسان ورزشی که نمی‌خواست اسمی از او برده شود، درباره آن می‌گوید: «واقعا باور کردن این موضوع سخت است. فرض کنیم که قرعه هم باشد. کجای دنیا دیده‌اید که یک تیم در 7 بازی پشت سر هم میزبان باشد؟ اگر قرعه‌کشی هم صورت می‌گیرد، باید به نحوی باشد که این میزبانی و میهمانی در طول فصل تقسیم شود.» اما او به نکته دیگری هم اشاره می‌کند: «چند سالی است که بازی‌های لیگ برتر چرخشی شده. مثلا تیمی که این هفته با سپاهان بازی دارد، هفته بعد باید با پرسپولیس بازی کند.

همان چیزی که ما این فصل هم دیدیم. تیمی که با تمام قوای خود جلوی سپاهان قرار می‌گیرد، بدون شک برای بازی بعد با پرسپولیس مشکل دارد. اگر این جریان برعکس بود و تیم روبروی پرسپولیس، به مصاف سپاهان می‌رفت، شاید الان وضعیت فرق می‌کرد. این برنامه‌ریزی از ریشه مشکل دارد!» 

«کریم باقری مثل یک جوان 18 ساله می‌دوید و انگار پژمان نوری 16سالش بود.» افشین قطبی که بعد از برد 4 بر یک تیمش مقابل صبا، در اتاق کنفرانس خیلی خوشحال به نظر می‌رسید، شاید باورش نمی شد که این 2 بازیکن تیمش بتوانند این قدر بدوند.

مثل همیشه بود. روال خودش را طی می‌کرد. اما یک دستور، رویه را عوض کرد. دستوری که از سوی کفاشیان به کمیته ضد دوپینگ داده شد. انگار دیگر حکم این را نداشتند که از بازیکنان تست دوپینگ بگیرند. حکمی که سازمان تربیت بدنی آن را در اختیار فدراسیون پزشکی گذاشته؛ درست قبل از بازی پرسپولیس- صبا و سپاهان – نفت. اتفاقی که دکتر محمد رضا شریف، رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال درباره آن به خبرنگار همشهری می‌گوید: «ما گروه‌های خودمان را اعزام کرده بودیم.

ولی در آخرین لحظات آقای کفاشیان به ما دستور دادند که این کار را انجام ندهیم. البته این هماهنگی‌ای بوده که بین فدراسیون و سازمان انجام شده. علت این را هم آقای کفاشیان باید به اطلاع شما برسانند!» کفاشیان هم در جواب به خبرنگار ما می‌گوید: «من به دوستان بخش پزشکی گفته‌ام که هر موقع می‌خواهند تست دوپینگ بگیرند. اما این تابع اصول خودش است.» اصولی که شاید فقط در ایران دیده شود: «آنها نمی‌توانند بعد از پایان بازی به طور ناگهانی دوپینگ بگیرند.

اول باید به اطلاع ما می رساندند و بعد ما به اطلاع باشگاه پرسپولیس می رساندیم.» او در پاسخ به این که اگر قبل از بازی پرسپولیس- صبا نگفتند که می‌خواهند تست دوپینگ بگیرند و بازیکنان دوپینگ کرده باشند، قرار است چه کسی این موضوع را بفهمد؟ با مکثی طولانی جواب داد: «تست دوپینگ از قبل باید به امور یک باشگاه اطلاع داده شود.» اما شاید وقتی که به اطلاع باشگاه برسانند دیگر دوپینگی صورت نگیرد؟ ولی کفاشیان باز هم تاکید کرد: «اصلا قانونش این است. ما باید به مدیرعامل باشگاه بگوییم . قبل از فلان مسابقه می‌گوییم که بازیکنان هم حواس‌شان باشد که دوپینگ نکنند.»

همه چیز به کمیته ضد دوپینگ واگذار شده بود. اما درست قبل از بازی‌های دو هفته آخر لیگ برتر، به یک باره ورق برمی‌گردد تا همه چیز زیر نظر سازمان تربیت بدنی باشد. اتفاقی که دکتر شریف درباره آن می‌گوید: «فدراسیون پزشکی ورزشی آمد و در اموری که مربوط به آنها نیست، دخالت کرد.

 فدراسیون فوتبال خودش کمیته ضد دوپینگ دارد.» او درباره جریانات قبل از بازی‌های پرسپولیس و سپاهان هم ادامه می‌دهد:« قبل از بازی پرسپولیس – صبا و سپاهان –نفت رئیس فدراسیون به من دستور داده که تست نگیریم. ما برای بازی پرسپولیس- سپاهان هم نامه زدیم که آماده‌ایم تست بگیریم. ولی آقای کفاشیان گفتند که نمی‌خواهد.» او در پاسخ به این که چرا این جریان قبل از بازی پرسپولیس با صبا و سپاهان به اوج رسید، جواب داد: «این دیگر متاسفانه یا خوشبختانه به من برنمی‌گردد.

من به توافقی که بین سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال احترام گذاشتم.» جریانی که کار را به دست فدراسیون پزشکی ورزشی سپرده تا دکتر شریف بگوید: «به جز تاسف خوردن هیچ راه دیگری نداریم. مگر قلدر بازی است. این فدراسیون اگر قدرت دارد، روابطش با وادا را تقویت کند. اگر قرار بود تست بگیریم، خودمان عمل می‌کردیم.

رئیس فدراسیون مان گفته که این کار را نکنیم. اما فدراسیون پزشکی ورزشی قبل از بازی پرسپولیس – سپاهان به مامورانش گفته که برای کنترل دوپینگ اقدام کنند. بعد هم در تاریخ 28/2/86 (روز بازی)فدراسیون پزشکی ورزشی رونوشت نامه‌ای را به من، آقای کفاشیان و سردار عزیز محمدی داده‌اند که ما داریم می‌رویم که تست دوپینگ بگیریم. بدون این که حتی اجازه بگیرند.»

کد خبر 52619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز