قیمت طلا از هفته آخر خرداد سرکش شده و همه بازارها را بر هم زده‌است؛ قیمت طلا و سکه در گرو قیمت داخلی دلار است که در ۲ هفته اخیر شیب تند افزایش قیمت‌ها را شاهد بوده و هستیم.

طلا فروشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، با چرخی در بازار طلافروشان استان قزوین می‌بینیم که مردم تنها از پشت شیشه نظاره‌گر ویترین طلافروشی‌ها هستند و جرئت و البته توان خرید طلای تزئینی را ندارند.

پاساژها و بازار قزوین که زرگران در آن مستقر هستند خالی از مشتری است و مردم تنها در پشت درب مغازه‌ای که طلای دست‌دوم می‌فروشد و اجرت پایینی دارد صف‌کشیده‌اند تا با خرید طلا ارزش ریال خود را حفظ کنند.

فرزاد طاهرخانی یکی از فروشندگان سکه در قزوین می‌گوید: کار و کاسبی ما بعد کرونا ۱۰۰ درصد افت کرده است؛ قبل از کرونا اوضاع بهتر بود. در ابتدای شیوع کرونا مردم از منازل خارج نشدند، بعد از تعطیلی ۲ ماهه کرونا هم خریدهای کم‌وبیش مردم از بین رفت.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر سکه به هشت میلیون تومان رسیده و مردم قدرت خرید ندارند، کارمندی که ماهانه سه میلیون حقوق می‌گیرد حتی نمی‌تواند جوابگوی مخارج خود باشد چه برسد به اینکه طلا بخرد.

این فروشنده سکه تصریح می‌کند: تمامی نرخ‌ها افزایشی بوده و دیگر محصولات و بازارها تحت تأثیر قیمت دلار قرارگرفته‌اند؛ در این میان افرادی که نقدینگی در دست دارند به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند و وارد بازار بورس می‌شوند.

وی بیان می‌کند: مردمی که حجم نقدینگی زیاد دارند به فکر خرید طلای آبشده و سکه هستند تا  با افزایش قیمت آن را بفروشند البته تعداد این‌گونه مشتریان در قزوین شاید به ۱۰۰ نفر هم نرسد.

طاهرخانی ادامه می‌دهد: در این مدت مشتری مراجعه نکرده که بگوید یک انگشتر برای هدیه به خانمم می‌خواهم. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود ما هم مغازه خود را جمع می‌کنیم چون ماهانه ۱۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنیم.

چه کسی در بازار ارز مقصر است؟

عبدالحسینی یکی از طلافروشان پاساژ علوی است که در مغازه هم‌صنفی خود مشغول به صحبت است و از اوضاع نابسامان بازار گلایه دارد؛ او به ما می‌گوید: قیمت طلا بعد از کرونا افزایشی بوده است؛ رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید افزایش قیمت ارز و طلا به خاطر کرونا بوده اما به نظر من این افزایش قیمت ناشی از عرضه و تقاضا نیست و فکر می‌کنم افسار این موضوع دست خود بانک مرکزی باشد.

وی ادامه می‌دهد: قیمت سکه و طلا با دلار داخلی افزایش یا کاهش پیدا می‌کند و انس جهانی طلا تأثیر چندانی در قیمت طلا و سکه در داخل کشور ندارد؛ در این ماه‌ها اتفاقی در داخل کشور نیفتاده که چنین افزایش قیمتی را شاهد باشیم.

این طلافروش که ۲۰ سال است در این صنف فعالیت دارد، خاطرنشان می‌کند: معمولاً افزایش یا کاهش قیمت دلار در اثر افزایش یا کاهش تحریم‌ها اتفاق می‌افتد ولی برخی مواقع می‌بینیم که بدون تحریم جدید یا قطعنامه‌ای، قیمت دلار داخلی به‌یک‌باره و بدون دلیل افزایش و در پی آن بی‌دلیل هم کاهش پیدا می‌کند.

عبدالحسینی تصریح می‌کند: از ساعت ۱۴ تا الآن که ساعت ۱۸ غروب است طلا از ۸۵۰ به ۸۲۶ رسیده؛ در این ساعت که ادارات و بانک‌ها تعطیلی هستند چه اتفاقی می‌تواند افتاده باشد!؟ اگر قرار است التهابی در بازار اتفاق بیفتد باید در ساعات اداری که نقل و انتقالات انجام می‌شود رخ دهد نه در زمانی که هیچ بانک یا اداره‌ای باز نیست.

وی عنوان می‌کند: این‌گونه نوسانات به کاسبان لطمه خواهد زد درصورتی‌که بانک مرکزی می‌گوید برای اینکه دلال‌ها را از گردانه بازار خارج کند این اقدام را انجام می‌دهد و این تنها شعار بانک مرکزی است.

این فروشنده طلا اضافه می‌کند: بازار از دلار افزایشی تبعیت می‌کند و در حال حاضر که اقتصاد کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد افزایش قیمت دلار روی همه کالاها و بازارها تأثیر می‌گذارد. تضعیف بازار موجب کاهش توانایی خرید مردم شده است و وقتی‌که کاسبان گردش مالی و خریدوفروش نداشته باشند متضرر خواهند شد.

وی می‌گوید: امروز ساعت یک ونیم طلا را ۸۵۰ هزار تومان خریدم و الآن بعد از دو ساعت که مغازه را باز کردم قیمت طلا به ۸۲۶ رسیده و من در عرض ۲ ساعت ۱۲ میلیون تومان ضرر کردم اگر قیمت‌ها ثبات داشته باشد راحت‌تر معامله خواهیم کرد و راه بر سودجویان نیز بسته می‌شود.

عبدالحسینی تصریح می‌کند: ما تریبون و رسانه‌ای نداریم همان‌گونه که رئیس بانک مرکزی پشت تریبون صحبت می‌کند ما هم باید از رئیس بانک مرکزی سؤال کنیم و پاسخ بگیریم. اگر دلار قیمت ثابتی داشته باشد دلالان چطور وارد بازار خواهند شد!؟ اگر بازار ثبات داشته باشد انگیزه‌ای برای دلالان وجود نخواهد داشت، همه این موضوع را می‌دانند ولی نمی‌دانم چرا به آن عمل نمی‌کنند.

وی که دل پردردی دارد، خاطرنشان می‌کند: به‌عنوان یک طلافروش و طلاساز ایده برای فعالیت تولیدی دارم که چند جوان را مشغول به کار کنم ولی وقتی حمایت صورت نمی‌گیرد و بازار نوسان دارد نمی‌توانم برای راه‌اندازی واحد تولیدی اقدام کنم.

این طلافروش اظهار می‌کند: در هیچ جای دنیا این‌گونه مرسوم نیست که در عرض چند روز قیمت دلار به‌یک‌باره تغییر کند ولی در ایران طی چند روز قیمت دلار ۴۰۰۰ تومان و سکه در طول یک روز ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند، سالیان گذشته در طی سال ۲۰ درصد تورم را در همه بخش‌ها شاهد بودیم و پیش‌بینی لازم را انجام می‌دادیم.

عبدالحسینی تصریح می‌کند: طلا دسترنج ۳۰ سال زحمت یک کاسب است و بعید است طلافروشی بگوید سودهنگفتی نصیبش شده است، در این مدت همان‌گونه که در دیگر بخش‌ها مانند مسکن و خودرو شاهد افزایش قیمت بودیم تنها ارزش‌افزوده اجناس فروشندگان افزایش پیداکرده است.

طلافروشان متضرر شدند

یکی از فروشندگان طلا در خیابان خیام که تمایلی برای معرفی خود ندارد می‌گوید: قبل کرونا اوضاع فروش طلا خوب نبود و بعد از کرونا هم اوضاع بدتر شده است چون با افزایش قیمت طلا قدرت خرید مردم برای این کالای زینتی کاهش پیداکرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: مغازه برای خودمان است و اجاره نمی‌دهیم ولی هم‌صنفی‌ها ما دخل‌وخرجشان با هم جور نیست و بیشتر متضرر شدند.

این فروشنده تشریح می‌کند: بعد از کرونا بسیاری از مردم متضرر شدند و برخی از مشتریان طلای خود را که حکم پس‌انداز برایشان داشت را برای پرداخت بدهی یا خرید گوشی برای آموزش از راه دور فرزندانشان فروختند. البته تعدادی از مشتریان هم برای ورود به بازار سرمایه طلای خود را فروختند.

مردم طلا نمی‌خرند فقط معاوضه می‌کنند

فتاح‌پور هم که یکی از فروشندگان پاساژ زاهدی است، می‌گوید: شغل ما با بسیاری از مشاغل به هم گره‌خورده است و مانند یک زنجیره هستند و همه کاسبان فرصت طلایی فروش شب عید را از دست دادند.

وی در ادامه سخنانش به بسته بودن تالارهای عروسی اشاره و عنوان می‌کند: کسی هم برای خرید طلای عروسی مراجعه نمی‌کند و حتی گرانی طلا موجب شد از خرده‌فروشی‌هایی که داشتیم محروم شویم. الآن می‌توانیم بگوییم فروش طلا صفر است و مردم قادر به خرید طلا نیستند شاید کسی طلایی از قبل داشته باشد و آن را معاوضه کند.

این فروشنده که از ۲ سال پیش در این صنف مشغول به کار است، تصریح می‌کند: امروز طلا ۸۳۰ هزار تومان است که هر گرم طلا با اجرت ساخت، کارمزد و ارزش‌افزوده ۹ درصدی حدود یک‌میلیون تومان تمام می‌شود.

وی با اعلام اینکه به‌سختی اجاره مغازه را پرداخت می‌کنیم، بیان می‌کند: با این روند، اجاره، عوارض شهرداری و شارژ اتحادیه و حتی مالیات‌هایی که بی‌رویه از کسبه می‌گیرند نمی‌توانیم دخل‌وخرجمان را تأمین کنیم.

فتاح پور اظهار می‌کند: اغلب مردم عادی طلای خود را می‌فروشند تا ماشین و ملک بخرند یا برای فرزندان خود عروسی بگیرند و مشتری‌هایی که طلای کیلویی بفروشند یا سکه‌های چند صدتایی بخرند نداریم. در قزوین سه یا چهار واحد بنکدار طلا هستند که طلای آب‌شده خریدوفروش می‌کنند.

افزایش قیمت طلا و سکه بر روی بازارهای موازی تأثیر بسزایی دارد و اگر بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها ورود نکند شاهد هجوم دلالان به این بازار و آشفتگی بیش‌ازپیش آن خواهیم بود پس بهتر است بانک مرکزی باید برای کنترل قیمت ارز و در پی آن سکه و طلا ورود کند تا مردم بیش از این متضرر نشوند.

کد خبر 525996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha