مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

بیماران خاص، قشر آسیب‌پذیری هستند که بیش از هر قشر دیگری بار تحمل تهیه دارو را بر دوش می کشند. مشکلات اقتصادی، کمبود دارو و بسیاری از مسائل دیگر عامل سلب آرامش و امنیت روانی بیماران و خانواده آن‌ها می‌شود.

دیالیز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دارو، عاملی حیاتی و مهم در زندگی بیماران خاص است. برقراری امنیت روانی بیمارانی که تا آخر عمر مجبور به مصرف دارو هستند؛ امری ضروری است. از این رو توجه به مشکلات اقتصادی این خانواده‌ها و تلاش برای رفع مشکلات آنان اهمیت بالایی دارد.

حمایت از بیماران کلیوی برای افزایش روحیه آنها

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان قم در رابطه با هزینه‌های تهیه دارو گفت: هر بیمار به طور متوسط هر دو ماه حدود ۴۰۰ هزار تومان صرف تهیه دارو می‌کند. این مبلغ مشروط به استفاده از داروهای ایرانی است.

حسین مشرف ادامه داد: برخی از پزشکان اصرار بر استفاده از داروهای خارجی دارند. قیمت داروهای خارجی بیشتر از داروهای ایرانی است. در این مورد برخی از داروخانه‌ها با بیماران همکاری می‌کنند و داروهای خارجی را به نرخ داروهای ایرانی حساب می‌کنند ولی بیمار باید تفاوت قیمت داروی ایرانی و خارجی را پرداخت کنند.

وی در رابطه با حمایت‌های انجمن از بیماران گفت: نیمی یا درصدی از هزینه داروهای بیمارانی که توانایی تهیه داروهایشان را ندارند؛ پرداخت می‌شود. این انجمن بودجه دولتی ندارد و تمام حمایت‌ها از کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان قم بیان کرد: داروهای بیماران دیالیزی و پیوند کلیه در داروخانه‌های هلال احمر، الهادی، سینا و درمانگاه بقیه الله عرضه می‌شود. داروها همیشه در دسترس بیماران نیست. این یکی از مشکلات عمده آنان است که مسئولین باید در حل آن کوشا باشند و به هر طریقی داروهای این بیماران را تامین کنند.

مشرف تصریح کرد: داروهای بیماران دیالیزی و پیوند کلیه مشخص است. تامین این داروها چه از نظر در دسترس بودن و چه هزینه‌های آن کار سختی نیست. باید مسئولین و خیرین در ایجاد شرایط مناسب برای بیماران تلاش کنند.

وی ادامه داد: تمام اعضای خانواده یک بیمار درگیر بیماری او هستند. هزینه‌های درمان و دارو، تنش‌های روانی، هزینه‌های رفت و آمد، زمانی که در روند درمان بیمار صرف می‌شود و مشکلات دیگری که گریبان‌گیر این خانواده‌هاست، طاقت‌فرساست. از آن جایی که این بیماران ناچارند تا آخر عمر دارو مصرف کنند؛ با تامین هزینه‌ داروهای این بیماران می‌توان از نگرانی‌های آنان کاست و شرایط بهتری را برای بیمار و خانواده او به وجود آورد.

بخشی اعظمی از داروهای ام‌اس رایگان توزیع می‌شود

مدیر انجمن حمایت از بیماران ام‌اس استان قم نیز گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد داروهای این بیماران رایگان است. این میزان شامل داروهای اولیه و بخش قابل توجهی از داروهای ام‌اس است. این داروها مورد حمایت دولت و وزارت بهداشت و درمان است.

دکتر سید امیر حجازی ادامه داد: ۱۰ تا ۲۰ درصد باقی مانده شامل داروهای خارجی می‌شود که تحت پوشش کامل بیمه قرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: انجمن ما در حال پیگیری است تا فرانشیز این داروها به حداقل برسد. همچنین با شناسایی بیمارانی که توانایی پرداخت هزینه‌های دارو را ندارند و کمک‌های خیرین هزینه‌های داروی این افراد تامین می‌شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران ام‌اس استان قم افزود: همچنین پیگیری‌هایی در جهت رایگان شدن تمام داروها برای همه بیماران انجام می‌شود.

حجازی بیان کرد: داروهای ام‌اس در داروخانه‌های هلال احمر، حضرت بقیه الله، حضرت ابوالفضل و دکتر رشیدی عرضه می‌شود. این داروخانه‌ها با توجه به قراردادی که با دانشگاه علوم پزشکی دارند مبلغی را به عنوان سوبسید دریافت می‌کنند.

وی افزود: در دو داروخونه حضرت امام رضا(ع) و دکتر یزدیان نیز داروها عرضه می‌شود. این دو داروخانه به صورت آزاد کار می‌کنند و قراردادی با دانشگاه علوم پزشکی ندارند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران ام‌اس استان قم ادامه داد: یکی از خدماتی که در دوران کرونا برای راحتی بیماران ترتیب داده شده است؛ تخصیص پیک رایگان برای ارسال دارو است. در داروخانه‌های حضرت بقیه الله، حضرت ابوالفضل و دکتر رشیدی این امکان وجود دارد. بیماران می‌توانند با تحویل نسخه‌های خود داروهای مورد نیاز هر زمان را سر موعد دریافت کنند.

دکتر حجازی تصریح کرد: در زمینه توزیع دارو مشکلی وجود ندارد و داروها در دسترس هستند. بخشی از داروهای خارجی که ممکن است در شهر قم در دسترس نباشد با هماهنگی‌هایی به دست بیماران می‌رسد. در زمینه تولید نیز چند شرکت معتبر داخلی در حال تولید برخی از داروها هستند.

کد خبر 525917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha