پایین‌شهر به معنای خانه‌های فرسوده و محله‌هایی با کمترین زیرساخت‌های شهری با تلاش دولت در برخی نقاط دوگنبدان رنگ باخته و با عزم دولت برای تکمیل طرح احیای بافت فرسوده انتظار می‌رود این مفهوم چند سال آینده در این شهر جایگاهی نداشته باشد.

دوگنبدان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تا چند سال پیش، محله سادات شهر دوگنبدان با خانه‌های قدیمی، جدول‌های فرسوده و نبود کمترین زیرساخت‌های شهری نمونه کامل یک محله پایین‌شهری محسوب می‌شد، اما با شروع طرح احیای بافت فرسوده و پروژه بازآفرینی شهری به همت مردم و مسئولان دولت تدبیر و امید حالا این منطقه به یکی از زیباترین مناطق مسکونی این شهر تبدیل شده است.

خانه‌هایی با یک اتاق، حیاط بزرگ، سقف‌های کوتاه و معابری خاکی بدون هیچ گونه زیرساخت رفاهی تصویر محله سادات شهر دوگنبدان در گذشته‌ای نه چندان دور بود. این سیمای نازیبا افزون بر دشواری زندگی ساکنان، باعث جرم‌خیزی منطقه نیز شده بود.

در آن زمان در ۲ سویه شهر صنعتی دوگنبدان، بیش از ۳ هزار واحد مسکونی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز با فضای سبز و طراحی مناسب و کوی کارکنان دولت خودنمایی می‌کرد که نشان از اختلاف فاحش زندگی و رفاه زندگی شهروندان در بالاشهر و پایین‌شهر داشت.

اما اکنون احداث خانه‌های چندطبقه شیک، ساخت فرهنگسرا، ایجاد فضای سبز، جدول‌گذاری و مرکز بهداشت، سیمای محله سادات شهر دوگنبدان را به‌کلی تغییر داده است.

هم‌اکنون خانه‌های زیادی در دیگر محله‌های مسکونی شهر دوگنبدان چون شهید کیامرثی، رادک، امینی و دیگر نقاط شهر در حال نوسازی است و امید می‌رود سرنوشت خوب محله سادات در انتظار دیگر نقاط بافت فرسوده شهر دوگنبدان نیز باشد.

ساکنان محله سادات چه می‌گویند؟

یکی از ساکنان بافت فرسوده محله سادات شهر دوگنبدان گفت: با اینکه زمین خانه من ۲۰۰ متر مربع بود همه مساحت خانه حیاط بود و تنها یک اتاق داشتیم که از آن برای پذیرایی مهمان‌ها، استراحت و صرف غذا استفاده می‌کردیم.

معصومه علیزاده افزود: در آن زمان آشپزخانه کوچکی در آن سوی حیاط خانه بود که در روزهای بارانی یا گرمای تابستان با سختی فراوان روزگار را سپری می‌کردیم.

وی عنوان کرد: اکنون ۲ اتاق خواب، یک پذیرایی و آشپزخانه در نزدیکی هم و یک حیاط نقلی احداث کرده‌ایم و زندگی‌مان بسیار دلچسب و راحت شده است.

یکی دیگر از ساکنان بافت فرسوده شهر دوگنبدان گفت: در آن زمان، بوی تعفن جدول‌های قدیمی و معابر خاکی که جایی برای بازی بچه‌ها نداشت، از مشکلات محله سادات بود.

لیلا حاتمی با اشاره به وضعیت نابسامان شبکه آب شهری مناطق بافت فرسوده افزود: با بازگشایی معابر، شرکت آب و فاضلاب اقدام به جایگزینی لوله سبز به جای لوله‌های قدیمی فلزی فرسوده کرد.

وی از اینکه اکنون بچه‌های محله سادات با برنامه‌های فرهنگسرا سرگرم هستند و فضای سبز زیبا برای استراحت بزرگ‌ترها ایجاد شده از مسئولان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در این منطقه مسکونی قدردانی کرد.

یکی دیگر از ساکنان محله سادات شهر دوگنبدان گفت: کاهش فاصله قیمت زمین در محله‌های پایین‌شهر با بالای شهر از مزیت‌های خوب این طرح بوده که باعث ارزش افزوده املاک مردم فقیرنشین پایین‌شهر شده است.

محمد حسینی افزود: با اجرا شدن طرح احیای بافت فرسوده یک خانه ۲طبقه ساخته‌ام و پسرم که با داشتن ۲ فرزند مستاجر بود، حالا صاحب خانه شده است.

تخصیص اعتبار به بافت فرسوده دوگنبدان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص ۶۵۷ میلیارد ریال اعتبار برای ادامه بازسازی بافت آسیپ‌پذیر شهر دوگنبدان در سال ۹۹ خبر داد.

حسین جنتی اظهار کرد: طبق مصوبه شهریور ماه ۱۳۹۴ هیأت وزیران طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان پیش‌بینی شد.

وی عنوان کرد: بافت آسیب‌پذیر شهر دوگنبدان در قسمت جنوبی این شهر با ۱۶۰هکتار مساحت دارد و ۲۲ هزار نفر در آن سکونت دارند.

جنتی گفت: اصلی‌ترین مشکل این محله‌های مسکونی وجود واحدهای غیرمقاوم در مقابل رخدادهای طبیعی از جمله زلزله است.

روند اجرای طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان

وی تصریح کرد: بیش از ۵۴۰۰ واحد مسکونی بافت فرسوده در شهر دوگنبدان شناسایی شده است.

جنتی افزود: کار کارشناسی اولیه و تشکیل پرونده برای ۴ هزار واحد مسکونی این شهر انجام گرفته و مجوز احداث ۲۱۵۸ واحد صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۱۴۱۹ واحد مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان تخریب و آواربرداری شده و ۱۲۱۶ واحد در آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: برای احداث این تعداد واحد مسکونی ۵۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۱۲۷ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

حمایت‌های دولت برای نوسازی واحدهای مسکونی

جنتی ادامه داد: هر یک از این واحدهای مسکونی با استفاده از ۶۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی کم‌بهره، ۱۱۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی بلاعوض و کمک‌هایی مانند تخریب رایگان بازسازی و نوسازی شده است.

وی گفت: تسهیلات پرداخت‌شده تا ۳ سال دوره تنفس، ۴ درصد کارمزد و ۱۵ سال دوره بازپرداخت دارد.

جنتی افزود: جمع‌آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه‌شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.

طرح‌های محرک برای سرعت‌بخشی به نوسازی

وی گفت: بازگشایی رینگ معابر به عرض ۲۰ متر و طول ۱۶۰۰ متر از کیامرثی تا محله سادات را از دیگر طرح‌های پیش‌بینی‌شده برای تغییر سیمای زندگی در مرکز شهرستان گچساران است که نوسازی واحدهای مسکونی را راحت‌تر کرده است.

جنتی اظهار کرد: برای اجرای این پروژه ۱۹۳ خانه در مسیر عملیاتی این طرح خریداری شده است.

راهکارهای دولت برای خانه‌دار شدن مردم

مدیر کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون زمین مورد ساخت ۳۹۹ واحد مسکونی طرح اقدام ملی در گچساران آماده شده است.

پژمان نیک‌اقبالی افزود: ۴۱ هزار متر مربع زمین برای ساخت این تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: متراژ هر واحد از ۷۵ متر تا ۱۰۰ متر مربع است که بستگی به مراحل تکمیل نقشه و تایید آن دارد.

نیک‌اقبالی با اشاره به اینکه این واحدهای مسکونی در قالب ۲ تا ۴ طبقه طراحی شده است، افزود: در این سایت فضای آموزشی، مذهبی، بهداشتی و تجاری در نظر گرفته شده است.

وی یادآوری کرد: وام هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ ۱۸درصد و آورده شخصی علی‌الحساب ۳۰ درصد برآورد شده است، اما قیمت تمام‌شده هر واحد طبق نقشه و طراحی اعلام می‌شود.

دیگر خدمات دولت برای بهبود رفاه مردم گچساران

فرماندار گچساران با یادآوری اجرای طرح ساماندهی خیابان شهید بلادیان در دولت تدبیر و امید گفت: تغییر سیمای شهر دوگنبدان از دستاوردهای مهم دولت دوازدهم است که با مشارکت مردم و مسئولان امکان‌پذیر شده است.

علی خوان‌پایه افزود: خیابان بلادیان تا پیش از اجرای طرح به دلیل سایه‌بان‌های سیار بسیار ناایمن بود و امکان بروز حادثه بر اثر یک باد شدید را داشت.

وی بیان کرد: تا پیش از اجرای این طرح عرض کم خیابان بلادیان باعث دشواری عبور و مرور عابران پیاده شده بود.

فرماندار گچساران عنوان کرد: بسیاری از محله‌های مسکونی شهر دوگنبدان به ویژه در مرکز شهر، رادک، سادات و ۵۰۰ دستگاه در سال‌های اخیر صاحب پارک‌های محله‌ای و جدول‌گذاری مناسب شدند.

دوگنبدان مرکز شهرستان ۱۲۶هزار نفری گچساران است.

کد خبر 525794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha