شیوع بیماری کرونا که به تقریب سه فصل را برای همه شهروندان با محدودیت مواجه کرد و کودکان نیز از گزند آن در امان نماندند.

کرونا و کودکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کودکانی که همیشه تابستان برایشان فصل بازی‌های گروهی در خیایان و پارک‌ها بود به دلیل هراس خانواده‌ها از ابتلای خود و فرزندانشان به این بیماری نمی‌توانند با آسودگی خاطر به جست و خیزهای خود در فضای باز بپردازند.

تابستان امسال برای کودکان تردیدی بین ماندن در خانه و چشم و گوش سپردن به بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون و یا رفتن به کوچه و پارک و مجهز به ماسک و دستکش و محدودیت در ارتباط نزدیک با دوستان خود هستند.

این در حالی است که درک و هضم این شرایط برای کودکان بسیار مشکل است و ماندن در خانه و بازی در فضای مجازی و یا رفتن به فضای باز هر دو برای آنها می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

از سویی بسیاری از فعالان حوزه کودک بارها به خانواده‌ها توصیه کرده‌اند که کودکان خود را از  استفاده مداوم از بازی‌های رایانه‌ای و در مجموع بی‌تحرکی باز بدارند و شرایط تحرک فیزیکی را برای آنها مهیا کنند.

آنها به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که در این شرایط زمان بیشتری در کنار کودک خود باشند و با برنامه‌ریزی و مدیریت در خانه برای فرزندان خود اوقات خوش و مفیدی را رقم بزنند.

وظیفه مادران برای ایجاد فراغتی دلچسب برای کودکان سنگین‌تر شده است

یک روانشناس کودک در اصفهان گفت: با توجه به اینکه در مدت چند ماه اخیر شیوع کرونا بسیاری از کودکان با استرس و اضطراب مواجه شدند وظیفه مادران برای ایجاد فراغتی دلچسب در تابستان برای آنها بسیار سنگین‌تر از پیش است.

بهنوش رضوی افزود: والدین و به ویژه مادران باید تا حد ممکن فرصت بازی و تحرک به کودکان خود را در خانه فراهم کنند و به آنها اجازه بدهند که انرژی خود را در روز تخلیه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر خانه‌های فعلی در قالب و شکل آپارتمانی است کودکان نیاز دارند که از این فضا خارج شوند و به نشاط و شادی بپردازند.

به گفته وی والدین باید علاوه بر ایجاد فضایی دلنشین، آرام و آزاد برای کودکان خود در خانه با آنها برای حضور در فضای بیرون با تجهیزات بهداشتی لازم همراه شوند.

این روانشناس کودک بر امکان ارتباط‌گیری کودکان با دوستان خود در فضای مجازی و با نظارت خانواده تاکید کرد و گفت: با توجه به کم جمعیت بودن خانواده‌های امروزی و امکان تک فرزند بودن فرزندان باید در خانه شرایطی مهیا شود که کودکان بتوانند ارتباط صوتی و یا تصویری با دوستان خود داشته باشند.

وی با توجه به پیامدهای ماندگاری استرس و انزوا در کودکان و تاثیرات آن در بزرگسالی به خانواده‌ها توصیه کرد که تا حد ممکن و با درک شرایط حاضر سعی کنند که روح و روان کودکان خود را به هر شکل ممکن شاد و با نشاط نگهدارند.

والدین، تابستان کودکان خود را با قصه‌گویی و بازی‌های فکری و کم‌تحرک سپری کنند

مربی یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: والدین و به ویژه مادران باید فراغت تابستانه کودکان خود را با قصه‌گویی، کتابخوانی و انجام بازی‌های فکری و کم‌تحرک همراه کنند.

مریم صادقی افزود: بسیاری از بازی‌های بومی و محلی با تحرک کم همراه است و می‌شود آنها را در فضای خانه انجام داد که از جمله آن می‌توان به "کلاغ پر" و "گل و پوچ" و یا "قایم باشک" اشاره کرد.

وی از جمله دیگر سرگرمی‌های خانگی به سفالگری، نقاشی‌کردن، خوشنویسی، رنگ‌آمیزی و مجسمه‌سازی با خمیر  و کاردستی‌های خلاقانه اشاره کرد.

صادقی ادامه داد: در مجموع تمام بازی‌ها با شور و هیجان همراه است و خانواده‌ها باید سعی کنند در این فرصت ایجاد شده همراه با محدودیت، این نشاط را با اشکال مختلف در کودکان خود ایجاد کنند.

این مربی کودک گفت: یکی از تهدیدهای در خانه نشستن به ویژه برای کودکان، کم‌تحرکی و چاقی است و باید علاوه بر بازی‌های خانگی و آموزش مهارت‌های مختلف از جمله پخت غذا و خوراکی‌های ساده به کودکان آنها را ساعتی برای پیاده‌روی به خارج از منزل برد.

وی افزود: مراکز کانون در فصل تابستان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باز است و خانواده‌هایی که تمایل ندارند که فرزندان خود را به خاطر شرایط حاضر به این مراکز بیاورند می‌توانندکودکان خود را از برنامه‌های آنلاین کانون در فضای مجازی بهره‌مند کنند.

کد خبر 525787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha