یکی‌از تفاهم‌نامه‌هایی که در سفر اخیر «محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی امضا شد، ایجاد سه هزار شغل در حوزه صنایع‌دستی استان بود و اکنون طرح حمایت از خوشه‌های صنایع‌دستی در شهرستان بیرجند آغاز شده است.

صنایع دستی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  چهار تفاهم‌نامه اشتغال‌زایی و جهش تولید در سفر ۲۲ خرداد امسال معاون رئیس جمهوری به خراسان جنوبی امضا شد که یکی ‌از آنها در حوزه صنایع‌دستی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که بین استانداری و سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد می‌شود، تعداد سه هزار شغل ثابت و پایدار در حوزه صنایع‌دستی استان ایجاد خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان افزود: برای تحقق این برنامه، مطالعات وسیعی در سطح استان انجام شده و با توجه به ظرفیت‌ها، خوشه‌های صنایع‌دستی در سطح استان شناسایی شدند و جامعه هدف این طرح که از حمایت بیمه‌ای، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض برخوردار خواهند شد، افرادی هستند که مهارت لازم را دارند.

وی اظهار کرد: تمامی مراحل چرخه تولید صنایع‌دستی شامل تامین مواد اولیه، فروش تولیدات و مهارت‌آموزی در این طرح پوشش داده می‌شود و در سال جهش تولید، اتفاقات خوبی را برای استان رقم خواهد زد.

طبق این تفاهم‌نامه برای ایجاد سه هزار شغل در قالب خوشه‌های صنایع‌دستی در ۱۱ شهرستان و در ۱۱ رسته شغلی به تناسب مزیت‌های هر شهرستان حمایت لازم انجام می‌شود.

بر این اساس چرخه محصولات صنایع‌دستی از آموزش تا تولید، بسته‌بندی و فروش متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه تکمیل می‌شود و پرداخت وام قرض‌الحسنه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی و بیمه‌رایگان یک‌ساله از مزایای این طرح است.

حدود ۲ هفته پس‌از امضای این تفاهم‌نامه، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند از آغاز طرح حمایت از خوشه‌های صنایع‌دستی در این شهرستان با محوریت حمایت از حوله‌بافی خبر داد.

حسنعلی فولادی گفت: در این مرحله به یکصد نفر از بانوان روستایی که به حرفه حوله‌بافی مشغول هستند، یا در این رشته آموزش دیده‌اند و تاکنون از تسهیلات اشتغال‌زایی استفاده نکرده‌اند، تسهیلات کم‌بهره به منظور ایجاد کارگاه‌های تولید اعطا می‌شود.

وی افزود: در این مرحله از طرح حمایت از خوشه‌های صنایع‌دستی ضمن اعطای تسهیلات به متقاضیان برای آنان پروانه تولید انفرادی صنایع‌دستی نیز صادر می‌شود.

فولادی اظهار کرد: امیدواریم با تامین منابع از طرف بانک‌ها بتوانیم از تمامی صنعتگران صنایع‌دستی حمایت کنیم و ضمن ایجاد زمینه اشتغال پایدار برای این صنعتگران، گامی مثبت در جهت تحقق شعار سال و جهش تولید برداریم.

حوله‌بافی از هنرهای سنتی خراسان جنوبی است که در سال‌های اخیر در برخی روستاهای استان به‌ویژه روستای خراشاد گسترش یافته است به طوری که در خانه هر کدام از اهالی این روستا وسایل حوله‌بافی یافت می‌شود.

حوله‌بافی (توبافی) روستای خراشاد سال ۹۷ در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شد و یکی از چهار اثر ثبت جهانی این استان به شمار می‌رود.

کد خبر 525707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha