نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: گاهی اوقات افراد به دنبال این هستند که با حرف‌های خود موجی ایجاد و خود را مطرح کنند و به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد با این اهداف بحث رابطه با آمریکا را مطرح می‌کند.

حسین سبحانی نیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، «حسین سبحانی‌نیا»، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، در رابطه با سیاست خارجی زمان احمدی‌نژاد در برخورد با آمریکا گفت: مدت طولانی است که روابط ایران با آمریکا در این وضعیت خاص قرار دارد. به دلیل فشارها و موضع‌گیری‌ها و اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی و منافع ملی و مسائل مختلف علیه ایران از طرف آمریکا صورت گرفته، طبیعی است که وضعیت رابطه با این کشور همین وضعیت موجود باشد اما در برخورد با این مسئله، دیدگاه‌ها متفاوت است. برخی راه‌حل مشکلات را در گرو ارتباط با آمریکا و مذاکره با این کشور می‌دانستند و گام‌هایی در این زمینه برداشتند اما موضع رهبری و کلیت نظام از آغاز بر مبنای بی‌اعتمادی با آمریکا بود.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به موضع کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در خصوص ارتباط با آمریکا افزود: کمیسیون امنیت ملی هم در آن دوره دیدگاه رهبری را نسبت به رابطه با آمریکا مدنظر قرار داده بود اما نگاه برخی این گونه بود که می‌شود با گفتگو و مذاکره تنش‌ها را کم کرد و امور را پیش بُرد.

سبحانی‌نیا در خصوص موضع دولت دهم در مورد رابطه با ایالات متحده تصریح کرد: در دولت احمدی‌نژاد وضعیت رابطه با آمریکا تیره بود، وی وضعیت را مشاهده می‌کرد و براساس فضای موجود اقدام می‌کرد چنانکه در حال حاضر هم براساس فضای موجود دیگاه‌ها و نظرات خود را اظهار می‌کند، البته احمدی‌نژاد هم می‌داند که نمی‌شود به آمریکا و اروپا اعتماد کرد چرا که اینها تا جایی که منافع خودشان تأمین شود با ایران همراهی خواهند کرد. این کشورها در رابطه با ایران از طرفی تحت تاثیر شرایط و رقابت‌های داخلی هستند و از طرف دیگر تحت تاثیر تلاش‌ها و فشارهای رژیم صهیونیستی، عربستان و کشورهای مخالف جمهوری اسلامی قرار دارند، لذا آمریکا و کشورهای اروپایی در جهت حل مشکلات ما نه قدم برداشتند و نه برخواهند داشت.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: در مجلس نهم  هم کمیسیون امنیت ملی همین نگاه را نسبت به آمریکا و کشورهای اروپایی داشت و طبیعی بود که برخی افراد نگاه‌های دیگری داشته باشند کمااینکه در سطح جامعه چنین نگاهی وجود داشت که ممکن است با گفتگو، مذاکره و لابی بتوان از این شرایط عبور کنیم اما در نهایت هم آنها و هم دولت احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیدند که این راه‌حل پاسخ نمی‌دهد.

سبحانی‌نیا ضمن تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد متناسب با شرایط نسبت به رابطه با کشورها موضع‌گیری می‌کرد، تصریح کرد: صحبت‌های اخیر احمدی‌نژاد در مورد رابطه با آمریکا، شاید جنبه تبلیغاتی، شکستن فضا و ایجاد جوی در جهت توجه به او باشد چرا که احمدی‌نژاد هم می‌داند که آمریکا، چه دموکرات چه جمهوری‌خواه، پیش از این امتحان خود را پس دادند و آزموده را آزمودن خطاست. همچنان که این قضیه منوط به یک یا دو بار نمی‌شود، چهل سال است که این آزمودن‌ها صورت گرفته است و دیدیم که برای جمهوری اسلامی هیچ‌گونه آبی از آتش اینها گرم نشده است به غیر از اینکه در جایی که می‌توانند تخریب می‌کنند و از ابزار بین‌الملل علیه ایران، استفاده کردند.

این نماینده سابق مجلس در پایان یادآور شد: بنابراین احمدی‌نژاد هم این را می‌داند اما گاهی اوقات افراد به دنبال این هستند که با حرف‌های خود موجی ایجاد و خود را مطرح کنند. به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد با این اهداف چنین مباحثی را مطرح می‌کند. 

کد خبر 525572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    23 2
    بازنشسته ها رو نمایش می دید که چی بشه؟ نماینده سابق، عضو کمیسیون سابق، نماینده ادوار..
  • AE ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    12 23
    آمریکا دیگر نزدیک نابودیست-احمدنزاد هم بخوبی خودش میدونه ولی این حرفهارو میزنه که اکثریت مردم را باخودش همراه کنه
  • علی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    16 3
    کاش کسی فضولی نمی کرد!!!
    • روفیا US ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      8 0
      شتردرخواب بیند پنبه دانه
    • کارگر IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      32 0
      فقط خودمون از گرسنگی نمیریم خیلیه با این وضعیت بازار مملکت که شب میخوابی قیمت مرغ۱۵۰۰۰ صبح که بیدارمیشی شده۲۰۰۰۰
  • ناشناس IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    2 2
    چرا جمع یک به اضافه یک میشود دو را مینویسی کد امنیتی اشتباه است ادمین: مخاطب ارجمند این مشکل را مخاطبان دیگری هم داشته اند. این موضوع ارتباطی به همشهری آنلاین ندارد.
  • دبیر تاریخ IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    16 5
    سیاست،سیال است،،مگر روسیه،چین ،کره ونزوئلا،و.....با وجود اختلاف دیدگاه،،دیالوگ ندارند،،،صحبت ضرر ندارد،،،البته در مذاکره هر دوطرف،باید انعطاف داشته باشند ،برای جلوگیری از زیان بیشتر،،مثل طرح یک گام به عقب دوگام به جلو ،استالین ادمین: احتمالا منظور شما مخاطب ارجمند طرح یک گام به پیش دو گام به عقب لنین است
  • خسرو US ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    15 4
    آقای احمدی نژاد مطرح بود در بین مردم احتیاج نیست خودش را مطرح کند
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    10 0
    احمدی نزاد مدیری علمی با تقوی ومردمی وساده زیست در عین اینکه عاشق تکنولوزی وانقلابیگری بود درود هدا بر ایشان