تولیدکنندگان داخلی در صنعت خودروسازی به حدی از دانش و توانایی رسیده‌اند که می‌توانند کشور را در این صنعت به خودکفایی برسانند.

خودرو‌سازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ورود به عرصه صنعت و فعالیت در این عرصه تا رسیدن به نقطه خودکفایی، با دانش بومی هم میسر خواهد بود. البته در صورتی که علاوه بر تامین زیرساخت‌ها، حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی آنطور که وعده داده می‌شود هم صورت گیرد.

با اذعان به اینکه صنعت، بزرگ‌ترین سهم از بازار تولید داخلی را به خود اختصاص می‌دهد بها دادن به توانایی و تلاش نخبگان داخلی و حمایت همه‌جانبه از آنان می‌تواند صنعت خودروسازی کشور را متحول کند و به خودکفایی برساند، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که شرکت‌های تولید خودرو، بیشتر قطعات و لوازم یدکی خودروهای تولید داخل را که مشابه قطعاتشان در کشور تولید می‌شود، از کشورهای دیگر وارد می‌کنند.

با این حال اقدام به تولید قطعات خودرو و راه‌اندازی خط تولید با هدف انبوه‌سازی، علاوه بر قرارگیری در رده صنایع پردرآمد، زمینه را برای اشتغال حداکثری جوانان نیز مهیا می‌سازد؛ فرصتی که از ۸ سال پیش در استان اردبیل مهیاست، اما به دلیل نبود حمایت‌های کافی از سوی وزارت صمت و سازمان صنعت استان، هم‌اکنون تنها واحد تولیدی ساخت برخی قطعات خودرویی و الکترونیکی در اردبیل تولید خود را به حد چشمگیری کاهش داده است.

شاید اصلی‌ترین دلیل تضعیف خط تولید این واحد صنعتی، تمرکز بیشتر بر روی واردات و حمایت ناکافی از تولید ملی باشد. منظور ما آن دسته از مسئولان بلندپایه‌ای است که حمایت از کالای ایرانی را جار می‌زنند، اما به وقتش باز هم بنا به صرفه اقتصادی خصوصی، علنا واردات را به تولید انبوه و صادرات کالای وطنی ترجیح می‌دهند.

واردات بی‌رویه‌ای که علاوه بر تاثیر مستقیم در رکود اقتصاد، بلای جان این روزهای بازار داخلی و تولیدکنندگان شده است در واقع همان ترفند دولت‌پسندی است که این روزها دسترنج تولیدکنندگان داخلی را زیر بار له می‌کند.

واردات بی‌رویه تولید ملی را به چالش می‌کشد

مدیرعامل شرکت تولید قطعات خودرو و قطعات الکترونیکی دانش‌بنیان گفت: تلاش برای قرار دادن صنعت داخلی در مسیر دانش‌بنیان تا حد قابل توجهی در رشد و ترقی اقتصاد ملی موثر است، اما رسیدن به ایدئال‌ترین شرایط اقتصاد با محوریت دانش‌بنیان، در شرایطی محقق خواهد شد که واردات قطعات الکترونیکی و خودرو، فقط برای تعادل و کنترل بازار صورت گیرد.

بهزاد کهنی با اشاره به اینکه، تخصیص ارز دولتی به واردات لطمه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‎کند اضافه کرد: وقتی در منطقه‌ای ارز دولتی به کالاهای وارداتی مشابه تولید داخلی اختصاص داده شود، یقین آسیبی که به بدنه تولید داخلی وارد می‌آید گاه می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد که در این میان متضرران اصلی تولیدکنندگان و سرمایه‌داران خواهند بود.

وی تاکید کرد: صنعت کشور این موضوع را به خوبی به اثبات رسانده که با دانش‌ بومی و با تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی هم می‌توان اقتصاد کشور را در مسیر تعالی قرار داد، اما انکار مسئله تجارت و واردات هم می‌تواند برای اقتصاد داخلی زیان‌بار باشد. پس نیاز مبرم در این حوزه کنترل واردات و جلوگیری از هر گونه واردات بی‌رویه است.

کهنی تصریح کرد: شاید قیمت تمام شده کالاهای وارداتی سایر کشورها بسیار ارزان‌تر از کالاهای تولید داخل باشد، اما مهم کیفیت و حمایت از دسترنج تولیدکنندگان داخلی و نخبگان ملی و از همه مهم‌تر حمایت از قانون اشتغال است که این مسئله در صورت بها دادن به آن می‌تواند اقتصاد ملی را دگرگون سازد.

موفقیت اقتصاد در گرو حرکت در مسیر صنعت دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت تولید قطعات الکترونیکی دانش‌بنیان گفت: واحد صنعتی ما از سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی فعالیت خود را در تولید قطعات نیمه‌سنگین خودرو و برخی وسایل و ابزار الکترونیکی آغاز کرده که هم‌اکنون با اشتغال ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت است.

کهنی تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز جدید شرکت سعی در ارتقای سطح تولید و اشتغال در واحد صنعتی خود هستیم که پیش‌بینی می‌شود پس از راه‌اندازی فازهای جدید با برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده اشتغال در این واحد به ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر نیز برسد.

او اظهار کرد: میانگین تولید سالانه ما برای برخی قطعات مثل رله، چیزی حدود ۸۰۰ هزار عدد یا به عنوان مثال برای قطعه حسگر موتور خودرو ۴۰۰ هزار قطعه در سال است که میزان تولید قطعات در سال متغیر است.

کهنی سرمایه واحد صنعتی را کاملا شخصی دانست و افزود: ما در سال ۸۹ با سرمایه خانوادگی فعالیت در این واحد صنعتی را آغاز کردیم که هم‌اکنون نیز این واحد صنعتی به مدیریت خانواده کهنی اداره می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت، تا به امروز تسهیلات کلانی از سوی وزارت صنعت یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به این واحد صنعتی و تولیدی پرداخت نشده است.

کهنی استفاده از دانش ‌در راستای تولید قطعات خودرو را یادآور شد و اظهار کرد: طراحی، تجزیه و تحلیل مدارهای الکترونیکی و دیجیتال، برنامه‌ریزی تمام میکروکنترلرها، طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشی و بسیاری دیگر از قطعات و وسایل، همه صفر تا صد در واحد تولیدی ما انجام می‌شود که در این زمینه بهره گرفتن از دانش‌ جوانان بومی از اصلی‌ترین ارکان موفقیت ما تا به امروز بوده است.

به گفته او، بها دادن به دانش ‌بومی گاه می‌تواند گام موثری در راستای دست‌یابی به صنعتی دانش‌بنیان و فناورمحور باشد که دستاورد این اعتماد به نسل جوان، یقینا رسیدن به موفقیت است.

ایده‌ای که به رویای چندساله رنگ بخشید

خانواده کهنی پس از راه‌اندازی واحد صنعتی خود و فعالیت چندین‌ساله رویای راه‌اندازی یک واحد تولیدی کارآمد دیگر را داشتند که این موضوع نیز در سال ۱۳۹۹ محقق شد، به طوری که اکنون در کنار فعالیت واحد تولید قطعات خودرو یک واحد تولیدی مستقل دیگر نیز توسط این خانواده موفق راه‌اندازی شده که کار تولید تجهیزات پزشکی را بر عهده دارد.

این واحد تولید تجهیزات پزشکی در روزهای اوج‌گیری کرونا در استان اردبیل به فکر تولید ماسک‌های چندلایه افتادند که هم‌اکنون نیز در کنار تامین نیاز صد درصدی استان نسبت به صادرات تولید خود به اقصی‌نقاط کشور نیز اقدام می‌کنند.

مدیرعامل واحد تولید تجهیزات پزشکی تصریح کرد: خط تولید ماسک پنج، شش و هفت لایه از ابتدای امسال در واحد تولیدی ما به کمک ۶۷ نفر از تولیدکنندگان راه‌اندازی شده و به تولید و عرضه پرداخته است.

یوسف کهنی با اشاره به اینکه ماسک تولید این شرکت نیاز صددرصدی استان را تامین می‌کند افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی داریم میزان اشتغال این واحد تولیدی را تا ۳۶۰ نفر ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: طراحی و ساخت ربات حکیم نیز ایده جوانان خلاق استان بود که توسط تولیدکنندگان و جوانان بااستعداد شرکت ما طراحی و ساخته شد که در شرایط کرونایی در بیمارستان استان مستقر شد.

کهنی گفت: ربات متحرک حکیم یا کمک پرستار قابلیت‌های زیادی در زمینه پزشکی و پرستاری دارد که در این راستا در تلاش هستیم در صورت موفقیت‌آمیز بودن استفاده آزمایشی نمونه‌های دیگر را نیز طراحی و عرضه کنیم.

بهره‌گیری از علوم نوین و اصلاح فنون بازاریابی ضرورت رشد اقتصاد است

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل از فعالیت بیش از ۳۸۵ واحد فناوری در استان خبر داد و گفت: تمامی تلاش مجموعه علم و فناوری استان در راستای سمت‌دهی به واحدهای فناوری برای استفاده و بهره‌گیری حداکثری از علوم و فنون نوین است که در این راستا فراگیری اصول بازاریابی نیز خالی از لطف نیست.

حبیب ابراهیم‌پور با اشاره به اینکه در پارک علم و فناوری از ایده جوانان نخبه استقبال می‌شود اضافه کرد: ایده‌ای که قابلیت رشد و تاثیر مستقیم بر بازار و اقتصاد داخلی داشته باشد در این زمینه به خوبی حمایت شده و برای ورود به بازار و رونق اشتغال و اقتصاد منطقه اصول‌سنجی می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان ضمن اعلام رضایت از فعالیت واحدهای دانش‌بنیان در استان اردبیل اظهار کرد: تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با کمک جوانان صاحب دانش ‌در این حوزه‌ها به خوبی آزمایش می‌شوند و برای استفاده حداکثری و انبوه‌سازی ارقام مختلف تولید و روانه بازار می‌شود که در این راستا تمامی تمرکز ما بر روی افزایش تولیدات دانش‌بنیان و فناورمحور است.

ابراهیم‌پور تصریح کرد: خوشبختانه با استقرار واحدهای فناور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی توانستیم به تولیدات و اختراعات خوبی دست یابیم که در همین راستا سیستم هوشمند و اتوماتیک هشدار پارگی تسمه‌تایم خودرو توسط دو جوان صاحب ایده و خوش ذوق استان طراحی و در دست تولید انبوه است.

او وضعیت رشد دانش‌بنیان در استان را خوب ارزیابی کرد و بر حمایت بیشتر از صنعتگران، سرمایه‌گذاران و جوانان نخبه و صاحب ایده تاکید کرد.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای رشد و تعالی اقتصاد استان و دست‌یابی به خودکفایی در حوزه‌های مختلف اولویت اصلی است، به طوری که بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور دو شرکت دانش‌بنیان با همکاری هم توانستند خط تولید ماسک‌های چند لایه را راه‌اندازی کنند.

رامین صادقی با اشاره به اینکه ایده‌های ناب جوانان خلاق همیشه حمایت می‌شود اضافه کرد: گرایش به سمت مهارت‌های تخصصی در همه حوزه‌ها جواب مثبتی در راستای دست‌یابی به اقتصاد پویا داده است که تخصص‌گرایی و استفاده از ایده‌های ناب نخبگان داخلی باید بیش از پیش مد نظر باشد.

رئیس سازمان صمت بیان کرد: هم‌اکنون بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ما پیشرفت فنی و علمی را در یک سو تجربه کرده‌اند که این مهم جای خرسندی دارد.

صادقی افزود: اگرچه اقتصاد استان اردبیل متاثر ار حوزه کشاورزی است، اما می‌توان با پرداخت مناسب به حوزه‌هایی همچون صنعت و معدن نیز در کنار افزایش سطح اشتغال منطقه در راستای پربارسازی اقتصاد استان گام موثری برداشت.

حمایت از تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش صنعت می‌تواند تا حد قابل توجهی سطح اشتغال را بالا ببرد و اقتصاد منطقه را توسعه دهد. حال آنکه اگر این صنعت با دانش‌ عجین شود، قطعا با برخورداری از اقتصادی دانش‌بنیان می‌توان جایگاه تجارت و اقتصاد ملی را در جهان دگرگون ساخت.

در حال‌ حاضر وضعیت شرکت های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور مطلوب و قابل قبول است و اینکه خلاقیت و نوآوری، پویایی، به‌روز بودن و ... همه از ویژگی‌های نخبگان و جوانان ایرانی است که همه این‌ها امتیازاتی است که دیگر کشورها را چنین تشنه علم جوانان ایرانی کرده است.

پس شایسته است با استفاده از توان داخلی و تسهیل موانع تولید و اشتغال، کنترل واردات، جلوگیری از قاچاق و بسیاری از مشکلات دیگر، بیش از پیش در راستای پیشبرد اهداف مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سمت جلو گام برداریم.

کد خبر 525497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    1 0
    خودروسازی ایران غیر از خسارت هیچ آینده ای ندارد . زیرا دارای انحصار است