سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: قطری‌ها در آخرین لحظاتی که اجلاس دوحه می‌رفت تا با شکست مواجه شود، بارایزنی‌های خود توانستند گروه‌های لبنانی را به 48 ساعت دیگر گفت‌وگو راضی کنند

تا شاید گرهی از کار فروبسته لبنانی‌ها گشوده شود.

نشست گروه‌های سیاسی لبنان بعد از اینکه گروه‌های مخالف عصر دوشنبه با تعویق بررسی قانون انتخابات به بعد از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید مخالفت کردند، به بن‌بست رسید.

گروه مخالف دولت لبنان در بیانیه‌ای مخالفت خود را با تعویق موضوع قانون انتخابات و چگونگی تشکیل دولت وحدت ملی به پس از انتخاب رئیس‌جمهوری اعلام کرد.

در پی بروز این اختلافات، شیخ حمد‌بن خلیفه آل ثانی امیر قطر برای دومین بار طی 4 روز گذشته وارد عمل شد تا از شکست گفت‌وگوهای ملی لبنان بعد از اینکه گروه‌های سیاسی لبنان نتوانستند به راه حلی درباره مسائل مورد اختلاف دست یابند، جلوگیری کند.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی گفت: قطر 2 راه‌حل برای بحران لبنان ارائه کرده که مفاد آن را اکنون فاش نخواهیم کرد و امیدواریم توافقی بر سر یکی از این پیشنهادها صورت بگیرد. یکی از گروه‌های لبنانی خواستار زمان بیشتری برای پاسخگویی شد و قطر نیز تا روز چهارشنبه برای پاسخگویی مهلت داد.

در جبهه مخالفان دولت هم علی حسن خلیل- معاون سیاسی نبیه بری-گفت که توافق کاملی در مورد انتخاب رئیس‌جمهوری و تشکیل دولت براساس 16 وزیر برای اکثریت، 11 وزیر اپوزیسیون و 3 وزیر برای رئیس‌جمهور به دست آمده، ولی مشکل اصلی در قانون انتخابات و برخی جزئیات است که هنوز حل نشده است.

با این حال مخالفان دولت اعلام کرده‌اند تا زمان دستیابی به توافق در دوحه باقی خواهند ماند. سعد حریری رئیس جریان المستقبل هم در نشستی خبری گفت:گروه 14 مارس تا زمانی که توافقی حاصل نشود، قطر را ترک نخواهد کرد. عمروموسی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز ابراز امیدواری کرد که گروه‌های سیاسی لبنان پیش از ترک دوحه قطر به توافقی دست یابند.

به‌نظر می‌رسد 14 مارسی‌ها خود را برای شکست مذاکرات دوحه آماده کرده‌اند چه آنکه سمیر جعجع به الشرق‌الاوسط گفته است پس از شکست گفت‌وگوها در دوحه، انتخاب رئیس‌جمهوری در آینده نزدیک، دور از انتظار می‌نمایدواکنون تنها راه موجود، ورود نیروهای پاسدار صلح عرب به بیروت است. با  وجود این  الاخباردر گزارشی نوشت جنبلاط در گفت‌وگو با نبیه بری از جعجع انتقاد کرده و گفته است که در حال حاضر آمریکایی‌ها از ما حمایت نمی‌کنند.

تظاهرات مردم بیروت
عصر دوشنبه جمع زیادی از مردم بیروت با تظاهرات در این شهر از رهبران سیاسی گروه‌های موافق و مخالف خواستند بدون دستیابی به توافق و حل مشکلات خود از قطر به لبنان بازنگردند. سازمان های مدنی لبنان  دیروز همچنین با تحصن در مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت از گروه‌های لبنانی حاضر در نشست دوحه خواستند تا بدون کنار گذاشتن اختلافات خود به لبنان بازنگردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان های مدنی لبنان در مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت تحصن کرده و درباره استفاده مجدد سلاح در داخل لبنان هشدار دادند. حاضران در این تحصن با در دست داشتن پرچم های لبنان به گروه‌های لبنانی حاضر در نشست دوحه هشدار دادند که اختلافات خود را کنار بگذارند و با این اختلافات به لبنان بازنگردند.

این حاضران با حمل پلاکاردهایی مبنی بر اینکه اگر توافق نکردید بازنگردید، تاکید کردند که هر تصمیم مبتنی بر استفاده از سلاح در داخل لبنان، تهدیدی برای امنیت داخلی به شمار می‌رود. این افراد همچنین خواستار تدوین قانون انتخاباتی عادلانه و دمکراتیک شدند.

کد خبر 52532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز