چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

نمایشگاه «زندگی با و بدون کلاه ایمنی» یک هفته در ایستگاه مترو امام حسین(ع) برپاست.

نمایشگاه با کلاه بی‌کلاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد عیدی، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان در آیین افتتاح این نمایشگاه که عصر سوم تیرماه برگزار شد، گفت: اصلاح رفتار و منش شهروندی و آگاهی‌دهی به شهروندان موجب تضمین سلامت جسمی و روانی آنان خواهد بود و این مأموریتی است که شهرداری اصفهان و به ویژه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی برعهده دارد.

وی با تأکید بر اینکه انتقال آموزه‌های شهروندی برای اصلاح رفتارها از طریق خلاقیت‌های هنری تاثیرگذاری بیشتری دارد، ادامه داد: یکی از موضوعات که همواره با آن درگیر هستیم و یکی از پدیده‌های واقعی حیات جمعی شهری محسوب می‌شود، مقوله حمل و نقل است که در منظومه تعاملی فرهنگ، اگر با فرهنگ تعریف شده و هنجارمند روبرو شود، کلیت ساختار شهری را تحت الشعاع قرار می دهد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، استفاده از کلاه ایمنی را یکی از ضرورت‌هایی دانست که باید توسط موتورسواران و دوچرخه‌سواران در رفت و آمدهای شهری مورد توجه قرار بگیرد.

عیدی درباره برپایی «نمایشگاه زندگی با و بدون کلاه ایمن» توضیح داد: این طرح کار مشترکی است که توسط معاونت فرهنگی و معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان اجرا شده و می‌کوشد آموزه‌های شهروندی را به‌تدریج به آموزه‌ای نهادی در جامعه تبدیل کند.

احمد رضایی دارافشانی، رئیس کمیته فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان نیز در این آیین گفت: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، تعداد زیادی از راکبان موتورسیکلت که جانشان را در تصادف از دست داده‌اند، کلاه ایمنی داشته‌اند اما از آن استفاده نکرده‌اند به همین دلیل ما نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری داریم تا آنها را راغب به استفاده از کلاه ایمنی برای حفظ امنیت خود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه «زندگی با و بدون کلاه ایمنی» موتورهای تصادفی تعبیه شده و کلاه‌های ایمنی نو در کنار آن قرار دارد تا عمق فاجعه بیشتر به نمایش دربیاید. ما کوشیده‌ایم تا با زبان طنز و با ابزار هنر، به بی میلی موتورسواران برای استفاده از کلاه ایمنی اشاره کنیم و یادشان بیاوریم که کارشان چقدر اشتباه است.

رئیس کمیته فرهنگ شهروندی، دربارۀ مانور شهری مرتبط با این نمایشگاه نیز اظهار کرد: مانور شهری به عنوان پیوست در کنار نمایشگاه اجرا شده که دو صحنه عاقبت با کلاه ایمنی و عاقبت بدون کلاه ایمنی را به نمایش می‌گذارد. همچنین یک اعلامیه فوت با آینه روبروی موتورسوارانی قرار گرفته که کلاه ایمنی روی سر ندارند بلکه اینگونه عاقبت خود را تماشا کنند.

علیرضا خاکسار، رئیس اداره آموزش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان هم درباره ضرورت برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: با شروع فصل گرما تردد با موتورسیکلت زیادتر می‌شود و به تبع آن آمار مرگ و میرها افزایش می‌یابد. همین امر موجب شد که اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و اداره آموزش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، تصمیم به برگزاری این نمایشگاه و اجرای مانور شهری با تکیه بر موضوع کلاه ایمنی بگیرند.

وی افزود: آثاری که خانم جم به واسطۀ این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده، همه استفاده‌هایی که جز کارکرد اصلی کلاه ایمنی از آن می‌شود را شاهدیم. مانور شهری نیز در ۱۴ نقطه پرتردد و حادثه خیز اجرا می‌شود و همچنین یک تئاتر خیابانی با این موضوع آماده شده که در صورت صدور مجوز به نمایش در می‌آید.

رؤیا جم، طراح آثار نمایشگاه «زندگی با و بدون کلاه ایمنی»، آخرین فردی بود که درباره ایده برگزاری نمایشگاه توضیح داد و گفت: مدتی بر رفتار افرادی که کلاه ایمنی دارند اما از آن استفاده درستی ندارد تمرکز کردم و علاقه‌مند به اجرای طرحی در این زمینه شدم.

وی ادامه داد: از آنجا که مردم علاقه‌ای به گرفتن پیام به صورت مستقیم ندارند و ارائه پیام به صورت غیرمستقیم و طنزگونه نیز تاثیرگذارتر است، در این نمایشگاه ۱۲ کاراکتر طراحی کرده‌ام که از کلاه ایمنی استفاده‌های دیگری به جز استفاده اصلی دارند.

نمایشگاه «زندگی با و بدون کلاه ایمنی» به مدت یک هفته پس از تاریخ افتتاح، در ایستگاه مترو میدان امام حسین برپاست و مانور شهری زندگی با و بدون کلاه ایمنی نیز طی این مدت در چهارراه‌های سطح شهر اجرا می‌شود.

کد خبر 525128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha