رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: در سه ماهه نخست سال ۹۹ در حوزه اخلاقی ۱۴ درصد و در حوزه اجتماعی به صورت غیرقابل منتظره ۷۵ درصد افزایش وقوع جرم را شاهد هستیم.

پلیس فتا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  سرهنگ مرتضوی در مورد افزایش حجم خدمات در بستر اینترنت و میزان وقوع جرائم سایبری در سه ماه نخست ۹۹ اظهار کرد: با توجه به اینکه ماه‌های پایانی سال ۹۸ بحث فعال‌سازی رمز پویا را داشتیم، وقوع جرائم اقتصادی در سه ماهه نخست ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ کاهش ۳۶ درصدی را داشته است و در زیر مجموعه جرائم اقتصادی در کلاهبرداری‌ها ۱۸- درصد، وقوع و برداشت‌های غیرمجاز هم با کاهش ۶۲ درصد مواجه بوده است.

او ادامه داد:در جرائم اقتصادی به صورت کلی ۵۰ درصد کاهش جرم داریم که علت اصلی آن اعمال شدن رمز پویا است؛ که این ۵۰ درصد می‌تواند با تقویت و ساماندهی رمز پویا و حساسیت و دقت بیشتر در اعمال آن از طرف بانک مرکزی و بانک‌های عامل کاهش بیشتری داشته باشد.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان درباره افزایش وقوع جرائم اخلاقی و اجتماعی گفت:در سه ماهه نخست ۹۹ در حوزه اخلاقی ۱۴ درصد و در حوزه اجتماعی به صورت غیرقابل منتظره ۷۵ درصد افزایش وقوع جرم را شاهد هستیم. که از عوامل اصلی جرم در حوزه اخلاقی می‌توان به انتشار اطلاعات و فیلم‌های خصوصی مردم و در حوزه اجتماعی؛ هک، نفوذ و دسترسی‌های غیر مجاز که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام حادث میشوند اشاره کرد.

سرهنگ مرتضوی افزود: افزایش جرائم بیشتر مربوط به مسائل خصوصی مردم است و بحث نظارت با افزایش جرائم با هم متفاوت است. در حوزه‌های پیشگیری و برنامه‌های کاهش وقوع مدل‌های مختلف عملیاتی داریم که یکی برنامه‌های آموزشی است که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا و کاهش اجتماعات برنامه‌های آموزشی و اجتماعی ما کمرنگ شده، ولی در حوزه رسانه‌ای کار آگاه‌سازی و پیشگیری را در رسانه‌های مجازی دنبال می‌کنیم.

در دانشگاه‌ها به صورت وبینار کار آموزشی را انجام می‌دهیم و برای مدارس هم در سال تحصیلی جدید برنامه داریم تا با همکاری آموزش و پرورش بتوانیم برنامه‌هایمان را به صورت مجازی در محیط‌های آموزشی انجام دهیم؛ و دوم در حوزه جرم‌یابی در فضای مجازی و شناسایی جرائم و مدیریت‌کنندگان آن‌ها هم بصورت موضوعی و طرح و هم به صورت عام و فراگیر رصد و پایش می‌کنیم.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته با وجود فعال‌سازی رمز پویا، کلاهبرداری و برداشت‌های غیر مجاز افزایش پیدا کرده و گزارشاتی مبنی بر سواستفاده از صفحات شخصی افراد در اینستاگرام دریافت کرده‌ایم که شهروندان باید مراقب اطلاعات شخصی خود باشند و همچنین افرادی که از سایت‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند به هیچ عنوان به پیام‌هایی که برایشان لینک پرداخت ارسال می‌کنند توجه نکنند و در صورت مشاهده آن را به پلیس گزارش دهند.

سرهنگ مرتضوی رئیس پلیس فتای استان اصفهان افزود: در استان اصفهان به عنوان تنها استان کشور واحد فوریت‌های سایبری را راه‌اندازی کرده‌ایم که به صورت مستقیم از طریق خط تلفن، ایمیل و از طریق سایت www.cyberpolice.ir درگاه ارتباطی در اختیار مردم قرار دادیم و شهروندان میتوانند در صورت مشاهده موارد مجرمانه ان‌ها را به پلیس اعلام کنند.

کد خبر 525016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha