همه چیز از توافی ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان دوکشور آغاز شد. توافقی که تا کنون درپی آن و در ماه های اخیر در دو مرحله هر بار یک زندانی تبادل شد.

حسن روحانی

به گزارش همشهری آنلاین، پس از تبادل دوم بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از اعلام رسمی این خبر در توییتر از ایران و سوئیس بابت همکاری در این زمینه تشکر کرد.

اواسط خرداد ماه و در میانه روزهای تعطیل، دو زندانی ایرانی از آمریکا و یک زندانی آمریکایی از ایران به وطن بازگشتند. از میان دو زندانی ایرانی، ادعای مبادله درباره یکی، سیروس عسگری، تکذیب شد؛ اما آزادی مجید طاهری و مایکل وایت رسما از سوی دو طرف به‌عنوان مبادله زندانی اعلام شد. پس از اعلام این مبادله، همانند مبادله پیشین که پاییز گذشته با آزادی ژیائو وانگ و مسعود سلیمانی بین ایران و آمریکا رخ داد، رئیس‌جمهور آمریکا از ایران بابت همکاری در این زمینه تشکر کرد و موفقیت در این مبادله را نشانه‌ای برای امکان موفقیت در مذاکرات بر سر اختلافات بین دو کشور دانست. وزیر خارجه آمریکا نیز رویکرد ایران در این زمینه را سازنده خواند. 

اظهارات ترامپ درباره توافق بزرگ با ایران؛ واکنش ظریف | همیشه پای یک ریچاردسون در میان است؟

از دیگر سو، دونالد ترامپ ابتدا در توییتی خبر آزادی و پرواز وایت با هواپیمای سوئیسی را منتشر و از سوئیس قدردانی کرد. او در توییت بعدی‌اش با اشاره به زندانیانی که در دوران او از ایران آزاد شده‌اند، از ایران تشکر کرد و نوشت: «این [مبادله] نشان می‌دهد توافق ممکن است».

چند ساعت بعد و پس از پیاده‌شدن وایت از هواپیما نیز ترامپ با ابراز خوشحالی از رسیدن وایت به خانه، تشکرش از ایران را تکرار کرد و نوشت: «تشکر از ایران. برای توافق بزرگ منتظر انتخابات ایالات متحده نشوید. من برنده می‌شوم. الان [اگر بیایید] توافق بهتری حاصل می‌کنید».  

ترامپ هنگام مبادله سلیمانی و وانگ نیز از ایران تشکر کرده بود و به امکان مذاکره و توافق اشاره کرده بود؛ اما این بار رئیس‌جمهور آمریکا صراحتا به نزدیکی انتخابات اشاره کرده و گفته است اگر پیش از رسیدن انتخابات، ایران حاضر به مذاکره با آمریکا شود، توافق مطلوب‌تری برای ایران حاصل خواهد شد.

  • پاسخ تند ظریف به ترامپ 

گرچه همان زمان محمدجواد ظریف در توئیتی پاسخ ترامپ را داد اما حسن روحانی، رئیس جمهوری تا دیروز واکنشی به این سخنان ترامپ نشان نداده بود. 

پاسخ ظریف به درخواست مذاکره ترامپ | به شما بستگی دارد

به گزارش همشهری آنلاین، محمدجواد ظریف در صفحه شخصی‌اش در توئیتر  نوشت: «ما، برخلاف اقدامات زیردستان شما، به تبادل انسان‌دوستانه دست یافتیم.ما زمانی که شما وارد دفتر [ریاست‌جمهوری] شدید، توافقی داشتیم. ایران و دیگر اعضای برجام هرگز میز را ترک نکردند. مشاوران شما - که اکثراً تا الان اخراج شده‌اند - قمار احمقانه‌ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه] را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد.»

واکنش محسن رضایی به پیشنهاد جدید ترامپ برای مذاکره و توافق با ایران

قالیباف: مذاکره با آمریکا مضر و ممنوع | مذاکره با کشورهای اروپایی با حداکثر بی‌اعتمادی است

واکنش علی مطهری به پیشنهاد جدید ترامپ برای مذاکره با ایران

  • پاسخ رئیس جمهوری به درخواست ترامپ برای مذاکره

مقامات دیگری در کشور همچون محسن رضایی، علی مطهری، و حتی در روزهای اخیر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به این سخنان ترامپ پاسخ‌هایی تند دادند تا اینکه روحانی روز گذشته در سخنانش ضمن تجلیل دوباره از توافق برجام شدیدا به ترامپ و ادعاهایش تاخت .

رئیس جمهوری گفت: سه گروه بودند که نمی‌توانستند برجام را تحمل کنند و داشتند دق می‌کردند؛ یکی تندروهای آمریکا، یکی صهیونیسم و یکی هم کشورهای مرتجع منطقه بودند. این سه گروه نمی‌توانستند برجام را تحمل کنند.

حسن روحانی در جلسه برنامه ریزی و تلاش برای تحقق شعار جهت تولید با حضور استانداران سراسر کشور گفت: یکی از رهبران کشورها به من گفت وقتی کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری صف بستند، کشورهای مرتجع منطقه از ناراحتی داشتند دق می کردند و توطئه کردند. از آن طرف هم یک آدم کم تجربه در آمریکا روی کار آمد که الان کارکرد و رفتار او را مشاهده می کنید. خود مردم آمریکا می توانند قضاوت کنند. یک آدمی این گونه سرکار آمد و آنها هم او را تحریک کردند و پشت سر او آمدند و به ما فشار آوردند که البته این فشار هم برای این بود که ایران را وادار به تسلیم کند.

وی افزود: او گفت به ایران فشار می‌آوریم و آنها تا سه ماه دیگر تسلیم می‌شوند و بعد خودشان سر میز مذاکره می‌آیند که البته فهمید که اشتباه کرده و محاسبه غلط داشته است. هم صهیونیست‌ها، هم کشورهای مرتجع و هم تندروها در آمریکا اشتباه کردند. ملت ما ایستادگی و مقاومت کرد و امروز برای همه دنیا روشن است که ما با تحریم و فشار تسلیم نمی‌شویم. باید منطقی شوند.

روحانی ادامه داد: می‌گویند ما حاضریم مذاکره کنیم، حرف عجیب و غریبی می‌زنند، ما حاضریم مذاکره کنیم یعنی چه؟ چه کسی از میز مذاکره کنار رفت؟ چه کسی میز مذاکره را شکست؟ چه کسی اتاق مذاکره را آتش زد؟   آنها بودند، ما که در چارچوب معقول، منطق، اخلاق، سیاست و تعهد بین‌المللی بودیم، آنها همه را زیرپا گذاشتند بنابراین هر روز دروغ می گویند که این واقعیت را باید برای مردم توضیح دهیم.

وی گفت: مردم ما کار بزرگی انجام می دهند، ‌مردم در برابر ابرقدرتی که ظالمانه عمل می کند، ایستادگی و مقاومت می کنند که این را باید برای مردم توضیح دهیم و باز کنیم.

روحانی: چه کسی اتاق مذاکره را آتش زد؟ | ۳ گروه برجام را تحمل نکردند | دریاچه ارومیه احیا نمی‌شد تبریز تخلیه می‌شد | امروز فشار روی مردم است

کد خبر 524973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    15 3
    خلاصه که لجبازی های شما در عدم مذاکره پدر مردم و دراورده .
  • جمشید IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    13 1
    من یه تولید کننده ام برای تهیه جنس هر جا زنگ میزنم بخاطر بالا رفتن دلار میگن فعلا لیست قیمت نداریم، فقط میدونم پدر تولید در اومده،
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    6 2
    شما فقط میگید مردم کار بزرگ انجام می دهند و مقاومت کنند و ترامپ سرزنش کنید شما نه تنها شعارهای اقتصادی که بقیه شعارهای اجتماعی مثل حقوق شهروندی و آزادی بیان شنیدن صدای منتقد نتوانستید محقق کنید نمونه آن هم همین سایت که یک کلمه غیر از روایت شما از برجام و خروج آمریکا نوشته شود نظر غیرقابل انتشار قلمداد می کند درحالی که نشریه های خارجی نظارت بر نظرات بعد از انتشار کامنت انجام می دهند واقعا باعث تاسف که هر کسی می تواند بیایدموقع انتخابات هر شعاری بدهد بعد از گرفتن منصب هر کاری دلش خواست انجام دهد و به هیچکس پاسخگو نباشد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    7 0
    اگر خودمان را اصلاح کنیم و دلسوز مردم باشیم و پولهای که اختلاص شده رو به کشور و خزانه ملی برگردانیم خیلی بهتر میتونیم از فشار تحریم بربیاییم این کار رو که ترامپ قرار نیست انجام بده با مردم رو راست باشید
  • شهاب IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    2 0
    .اقای روحانی تو در برابر تحریم و فشار اقتصادی بهت فشار نمیاد به من بدبخت میاد امروز رفتم مرغ رو کیلیوی ۲۹هزار تومن خریدم.بچه ام برای گیلاس گریه کرد نتونستم بخرم. چون کیلوی ۶۰هزا تومن بود بابا فقط ...