ویراژ موتورهای مسابقه‌ای با صداهای نهیب و گوش‌خراش در سطح شهر به‌ویژه محورهای گردشگری، اعتراض‌های شهروندان همدانی را به دنبال داشته است.

موتورسیکلت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این روزها در شرایط مساعد آب‌وهوای تابستانی همدان، هرچند باوجود شیوع کرونا میل به گشت‌وگذار در همدانی‌ها به‌ویژه در نقاط طبیعت و تفرجگاه‌ها افزایش‌یافته اما برخی ناهنجاری‌های اجتماعی سبب نارضایتی آن‌ها نیز شده است.

موتورهای بالای ۲۵۰ سی‌سی یا به اصلاح موتور سنگین در ایران وسایل نقلیه‌ای خاصی برای افراد خاص محسوب می‌شوند و بر اساس قانون فعلی راهنمایی و رانندگی این موتورها نمی‌توانند پلاک دریافت کنند اما استفاده از نمونه‌های مجاز و سنددار آن‌ها برای برخی ترددها و مسابقات با رعایت‌کردن ضوابطی ممکن است.

این دسته از موتورها به دلیل ظرفیت در شتاب و قدرت اغلب صداهای گوش‌خراش دارند و خانواده‌ها نیز استقبال چندانی از دیدن آن‌ها نمی‌کنند.

مانورهای نمایشی راکبان این دسته از موتورها به‌ویژه مدل‌های کراس نه‌تنها لذتی برای تماشای شهروندان ندارد بلکه اغلب نیز نگران آسیب دیدن از این موج هیجان توأم با سرعت و شتاب هستند.

در روزهای تعطیلی هفته نیز همواره شاهد ویراژ گروهی موتورسواران مسابقه‌ای در سطح شهر هستیم که برای جلب نظر مردم اقدام به مانورهای نمایشی می‌کنند.

موتورهای مسابقه‌ای ساماندهی شوند

اوج‌گیری این مانورهای نمایشی دل‌خراش با درخواست شهروندان همدانی مبنی بر ساماندهی موتورهای مسابقه‌ای همراه شده است.

اگرچه اغلب این موتورسواران نسبت به تجهیزات ایمنی توجه لازم رادارند اما عشق به‌سرعت و حرکات نمایشی، تهدیدی بر سلامت دیگران است.

برخی از شهروندان به ایرنا می‌گویند: صدای ناهنجار و دل‌خراش این موتورها موجب رعب و وحشت افراد مسن و کودکان می‌شود.

به گفته آنان، موتورسواران هراندازه که اشتیاق این صداها رادارند و ازاین‌گونه ویراژها لذت می‌برند اما هرگز مورد استقبال خانواده‌ها قرار نمی‌گیرند و اغلب مانورهای نمایشی آن‌ها در فضای شهری را نمی‌پسندند.

خانواده‌ها خواستار فعالیت این دسته از موتورها در پیست ورزشگاه شهید مفتح همدان هستند و عنوان می‌کنند که چرا نباید راکبان این دسته از موتورسیکلت‌ها رعایت حال شهروندان را در فضای شهری داشته باشند.

برخی از موتور کراس‌ها از دل طبیعت و کوهستان همدان به‌یک‌باره وارد معابر و خیابان‌های گردشگری سطح شهر می‌شوند و به‌هیچ‌عنوان توجه ندارند که این مسیرها برای آرامش و لذت بردن از طبیعت ایجادشده است.

ساماندهی این دسته از موتورهای مسابقه‌ای خواسته اصلی مردم از متولیان اجرایی استان است.

دستگاه ورزش دست بکار شد

موج انتقادهای مردمی و لزوم ساماندهی موتورهای مسابقه‌ای باعث اقدام از سوی دستگاه ورزش و جوانان همدان شد.

بر اساس این‌که اغلب این موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای ۲۵۰ سی‌سی تحت نظر هیات اتومبیلرانی و موتورسواری فعالیت تمرینی و رقابتی دارند، دستگاه ورزش همدان به موضوع ساماندهی آنان ورود پیدا کرد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان با تشکیل نشستی با حضور عوامل پلیس راهور و هیات موتورسواری و کارشناسان اجرایی نسبت به ساماندهی این وضعیت تأکید کرد.

وی با اشاره به آغاز طرح ساماندهی موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای ۲۵۰ سی‌سی در استان همدان گفت: خوشبختانه دستگاه‌های ذی‌صلاح در راستای اجرای این مهم اقدامات لازم را انجام داده و دستورالعمل اجرایی آن نیز ابلاغ‌شده است.

محسن جهانشیر با تأکید بر سرعت بخشیدن درروند اجرای کدگذاری موتورسیکلت‌های بالای ۲۵۰ سی‌سی ورزشکاران، بیان کرد: در حال حاضر امکان تردد موتورسیکلت با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰ سی‌سی با توجه به محدودیت‌های موجود در شهرها وجود ندارد.

مدیر کل ورزش و جوانان همدان تبعیت از قوانین و ضوابط اجرایی کشور را خواستار شد و گفت: بخشی از این موتورسیکلت‌ها در استان فاقد سند مالکیت هستند که با توجه به اینکه قانون‌گذار برای به رسمیت شناخته شدن متقاضیان برای ورود به مسابقات به این مهم اشاره داشته است، می‌توانیم با بهره‌گیری از توان دستگاه قضایی این مهم را هویت ببخشیم.

وی بیان کرد: تردد این نوع موتورسیکلت‌ها از درب منزل تا پیست نیز باید برابر دستورالعمل‌های شورای امنیت ملی و شورای تأمین استان انجام بگیرد، وظیفه همگان حفظ سلامت جامعه با به‌کارگیری از اهرم‌های قانونی است.

جهانشیر اضافه کرد: ورزشکاران درخواست خود برای کدگذاری موتورسیکلت‌های سند مالکیت رسمی دارند را به اداره کل ورزش و جوانان تحویل دهند تا اقدام‌های لازم با هماهنگی هیات، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و استانداری انجام شود.
ساماندهی موتورها ضروری است

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان نیز با تأکید بر لزوم ساماندهی موتورهای مسابقه‌ای گفت: تابع ضوابط و قوانین پیرامون این حوزه هستیم.

اصغر جهانیان افزود: ساماندهی موتورسیکلت‌های با حجم موتور بیش از ۲۵۰ سی‌سی برای حضور در مسابقات و همچنین قهرمان‌پروری در سطح استان ضروری است.

وی بیان کرد: اغلب مسابقات با موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی‌سی یا بالاتر برگزار می‌شود و بر این اساس نیاز به ساماندهی آن‌ها بر اساس قانون داریم.

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی همدان بیان کرد: آماده همکاری همه‌جانبه برای هویت بخشی به موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی هستیم، هیات اتومبیل‌رانی استان همدان در حال حاضر آمادگی حضور در برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی را دارد.

کد خبر 524838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha