رئیس‌جمهور آمریکا صدور ویزای کار را محدود و صدور گرین‌کارت را تا پایان ۲۰۲۰ به دلیل آسیب‌های وارده به اقتصاد ممنوع کرد.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین، عصر ایران به نقل از بی‌بی‌سی نوشت: ترامپ می‌گوید ممنوعیت‌های جدید به ایجاد اشتغال در دوران رکود اقتصادی ناشی از کرونا کمک خواهد کرد اما منتقدان ترامپ می‌گویند او با استفاده از شرایط بعد از همه‌گیری کرونا، تلاش در گسترش سیاست‌های ضدمهاجرتی خود دارد. او چندی پیش روند بررسی گرین‌کارت‌ها را هم تا پایان سال جاری میلادی متوقف کرده بود.

کارگران ماهر بخش فناوری، کارگران ساده و فصلی صنایع مختلف به غیر کارگران اساسی بخش کشاورزی، دانشجویان و حتی مدیران اجرایی ارشد هم شامل محدودیت‌های جدید خواهد شد. کاخ‌ سفید روز (دوشنبه ۲۲ ژوئن) به هنگام اعلام این اقدام جدید که قرار است فعلا تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه یابد، تصریح کرد که انتظار دارد این کار ۵۲۵ هزار نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

این تعداد شامل ۱۷۰ هزار نفری هم که در انتظار دریافت گرین‌کارت (اقامت دائم) خود بودند می‌شود. ترامپ ماه آوریل گذشته و همزمان با فراگیری ویروس کرونا در ایالات متحده دستور توقف بررسی تقاضاهای گرین‌کارت را صادر کرد.  دستور ماه آوریل ترامپ تا روز دوشنبه اعتبار داشت اما او در فرمانی جدید این محدودیت‌ها را تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید کرده است. هرچند اعلام شده دارندگان فعلی این نوع ویزاها شامل دستور جدید نخواهند شد.

ویزای "اچ-۱-بی" که معمولا برای متخصصان هندی تکنولوژی و خانواده‌های آنها صادر می‌شد، شامل این دستور جدید می‌شود. منتقدان این نوع ویزا می‌گویند صدور آن باعث شده کمپانی‌های مانند "سیلیکون ولی" در (سانفرانسیسکو) که اکثرا روی فناوری اطلاعات کار می‌کنند منابع انسانی خود را با آوردن کارمندان ارزان از خارج آمریکا تامین کنند. این نوع ویزا در حال حاضر از طریق قرعه‌کشی اعطاء می‌شود اما دولت آقای ترامپ پیشنهاد کرده که این روش با اعطای این فرصت‌های شغلی با حقوق و مزایای بالا جایگزین شود تا متقاضیان متخصص داخل خاک آمریکا هم جذب شوند.

آن طور که گزارش شده سال گذشته ۲۲۵ هزار نفر برای دریافت ویزای "اچ-۱-بی" تقاضا داده بودند تا بلکه یکی از ۸۵ هزار برنده آن باشند.

ویزای نوع "اچ۲بی" که ویژه کارگران فصلی است هم شامل این محدودیت جدید می‌شود. کارگران هتل‌ها و بخش خدمت‌کاری از متقاضیان این نوع ویزا هستند. هر چند کاخ‌سفید اعلام کرده کارگران بخش کشاورزی یا کارگران فصلی بخش فرآورده‌های غذایی و متخصصان بخش بهداشت و سلامت شامل این محدودیت نخواهند شد.

ویزای "جی-۱" که معمولا کوتاه مدت است شامل دانشجویان و یا کسانی که در ازای کمک به امور خانه و بچه‌داری مقیم خانه کارفرما می‌شوند. مدرسان و محققان دانشگاهی از این محدودیت مستثنی شده‌اند و گفته شده امکان تقاضا برای پذیرش ویژه و استثناء قایل شدن هم در این دستور پیش‌بینی شده است.

"ال-ویزا" که ویژه مدیران و کارگران کلیدی گروه‌های تجاری و تولیدی چندملیتی بود هم در دستور جدید دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بولتون علت لغو حمله ترامپ به ایران را فاش کرد

ترامپ: بولتون کاملا بی‌کفایت و دروغگو است

  • واکنش‌ها چه بوده؟

"مارک کریکوریان" مدیر مرکز مطالعات مهاجرت که از نهادهای لابیگر حامی محدودیت مهاجرت است به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "این یک اقدام برجسته از سوی دولت ترامپ برای محافظت از فرصت‌های شغلی داخل آمریکا است. اما در مقابل انجمن دفاع از آزادی‌های مدنی آمریکا این اقدام را "بهره‌کشی از شرایط جاری مربوط به شیوع کرونا می‌داند" و گفته دولت ترامپ به دنبال زیر و رو کردن قانون مهاجرت، آن هم بدون نیاز به تصویب کنگره است. این محدودیت‌های جدید همچنین از سوی مدیران و صاحبان صنایع هم با انتقاد روبه‌رو شده است.

اتاق بازرگانی آمریکا در نامه‌ای که این ماه منتشر کرد، نوشت: همزمان با تلاش بازار و گروه‌های صنعتی برای بازگشت به شرایط قبل از شیوع کرونا، باید اطمینان حاصل کرد که صنایعَ به نیروی انسانی مورد نیاز خود دسترسی دارند. این نهاد غیردولتی حامی صنایع و کارخانه‌ها در بیانیه خود نوشت: به همین لحاظ، بسیار حیاتی است که صنایع و کارخانجات به استعدادهای داخلی و بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

کد خبر 524796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha