مدیرکل پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به میزان شکایات ثبت‌شده در سامانه پاسخگویی به شکایات در سال تحصیلی گذشته گفت: ۱۴ هزار و ۳۳۱ گزارش شکایت ثبت‌شده در سامانه را برررسی کردیم که ۵۷۸۲ شکایت مربوط به حوزه اداری، ۲۴۴۳ مورد آموزشی، ۵۴۸ شکایت در حوزه پرورشی، ۴۴۰ شکایت در حوزه ثبت‌نام، ۸۵۸ شکایت در حوزه مالی و ۳۷۰۶ شکایت غیرمالی است.

زهرا مظفر مدیرکل پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، زهرا مظفر در نشست خبری اظهار کرد: از مجموع ۴۴۰ شکایت در حوزه ثبت‌نام، ۱۲۴ مورد مربوط به اخذ وجه غیرمجاز، ۴۶ مورد اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس غیردولتی، ۱۲ مورد اخذ وجه مازاد در مدارس سمپاد، ۱۲ مورد اخذ وجه مازاد در مدارس شاهد، ۱۵ مورد شکایت از سرویس مدارس و ۲۳۱ مورد عدم رعایت محدوده‌بندی ثبت‌نام بود که طی ۷ تا ۱۰ روز رسیدگی و به شاکیان پاسخ داده شد.

مظفر در ادامه با اشاره به یک مثال از نظارت بر مدارس تصریح کرد: بهمن ۹۸، ۶۰۰ میلیون تومان پولی که یک مدرسه بابت خدمات از والدین دریافت و این خدمات ارائه نشده بود را به خانواده‌ها برگرداندیم. 

وی ادامه داد: از امروز تیم‌های نظارتی تشکیل شده‌اند. دو تیم ۹ نفره در ادارات تهران و شهرستانهای تهران تشکیل شده‌اند و در راستای مصوبات کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم و شهروندان چند اقدام در سال ۹۹ انجام دادیم که از جمله آنها تهیه متن استرداد وجه در موارد مختلف در ایام تعطیلی کرونا است. این بخشنامه تهیه و ۲۲ خرداد به استان‌ها ابلاغ شد تا اگر مدارسی خدماتی در ایام تعطیلی انجام ندادند، وجوه را بازگردانند یا در شهریه سال آینده محاسبه کنند.

مظفر افزود: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شاخص در سطح مناطق و مدارس احصاء و ارزیابی شده تا جایگاه آموزش و پرورش در مقایسه با سایر دستگاه‌ها مشخص و درنهایت رتبه دستگاه از سوی سازمان اداری استخدامی اعلام شود. نظارت و ارزیابی در نهایت باید منجر به بهبود عملکرد و بازدهی دستگاه شود، در برنامه جامع اصلاح نظام اداری دو ماموریت مدیریت عملکرد و صیانت از حقوق مردم بر عهده این اداره کل گذاشته شده است. برای مقابله با رشوه و فساد بازرسان ویژه معرفی که برای شناسایی موارد تخلف در راستای اجرای ماده ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به استانها اعزام می‌شوند.

  • اسامی مدیران مشمول تعارض منافع تا مرداد اعلام می‌شود

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره موضوع تعارض منافع در آموزش و پرورش تصریح کرد: بخشنامه تعارض منافع به تازگی ابلاغ شده و یکی از ماموریتهای ما به این موضوع مربوط است بنابراین اقدام به گزارش‌گیری از استان‌ها کردیم و فرصت دوماهه‌ای داریم تا اسامی افرادی که مشمول هستند و مسئولیتی دارند را اعلام کنیم که یا حکم‌شان لغو می شود یا خودشان باید کنار بروند، تا آخر مرداد گزارش مربوط را به وزیر ارائه می‌دهیم.

مظفر درباره تخلفات مدارس گفت: میزان تخلفات سال گذشته بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم، کاهش یافته است. تعداد ۳۹ هزار و ۴۸۶ کار نظارتی تا قبل از تعطیلی مدارس به علت کرونا انجام شد و بیش از ۸ هزار نفر در سال گذشته و هم اکنون به عنوان کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم انتخاب و فعالیت می‌کنند تا بر امر ثبت نام مدارس نظارت داشته باشند.

وی بیان کرد: سال تحصیلی گذشته نظارت بر فرایند ثبت نام انجام شد و  ۲۸ هزار و ۵۳۴ بازدید صورت گرفت که هزار و ۹۴۸ تخلف دریافت وجه، ۷۸۷ تخلف محدوده‌بندی ثبت‌نام، ۱۴۹ تخلف شرط معدل، هزار و ۱۱۱ تخلف عدم اطلاع رسانی، دو هزار و ۸۳۲ تخلف بازخورد مکتوب به مدیر، ۴۸۶ بازگشت وجوه، ۳۴ لغو ابلاغ مدیر مدرسه و ۶۱ مورد ارجاع پرونده مدارس غیردولتی به شورای نظارت بر مدارس غیردولتی بود.

  • چرا نظارت محسوس از  مدارس انجام نمی‌شود؟

مظفر در پاسخ به اینکه چرا نظارت نامحسوس از مدارس انجام نمی‌شود، بیان کرد: نظارت بازرسان ما به طور مرتب انجام می‌شود و همانطور که اعلام کردیم سال گذشته بیش از ۳۸ هزار کار نظارتی و بازدید انجام شد اگر گزارشی به دست ما برسد امکان ندارد تا به نتیجه نرسد از آن صرف نظرکنیم و هیچ گزارش بایگانی شده‌ نداریم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی خانواده‌ها قصد دارند فرزندشان را سال آینده به علت کرونا به مدرسه نفرستند و در خانه درس بخوانند، گفت: سه سناریو برای استمرار آموزش در سال آینده در دست طراحی است. اینکه بگوییم دانش آموزی در خانه درس بخواند امکان پذیر نیست و دانش‌آموزان تابع قوانین هستند.

وی درباره اعتراض برای شرکت در آزمون انتصاب و انتخاب مدیران گفت: برخی از مدیران امکان ثبت نام در سامانه را نداشتند و برخی مدیران به دلیل شرایط سنی از سامان حذف شدند، اما به هر طریق رایزنی‌هایی انجام شد و احتمال می‌رود که آزمون مجددا برگزار شود.

کد خبر 524359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha