یک متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است ممکن است ویروس کرونا به خودی خود و حتی قبل از این‌که واکسنی برای آن ساخته شود از بین برود.

كرونا ويروس

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از تک‌تایمز نوشت: یک متخصص بیماری‌های عفونی از ایتالیا به نام پروفسور متئو باستی ادعا می‌کند براساس مشاهدات وی روی بیماران، کروناویروس جدید شدت بیماری‌زایی خود را از دست داده است.

پروفسور باستی گفت: این ویروس در ماه مارس و آوریل مثل یک ببر خشمگین بود، اما اکنون مانند یک گربه وحشی است. حتی بیماران سالخورده ۸۰ یا ۹۰ ساله اکنون از بستر بیماری برمی‌خیزند و بدون کمک دستگاه نفس می‌کشند در حالی که در دو یا سه روز قبل آن نزدیک به مرگ بودند.

این پزشک براساس تجربه خود معتقد است کوویدـ۱۹ در حال تغییر شدت خود است. به گفته وی، عوامل مختلفی می‌تواند در تضعیف کروناویروس جدید دخیل باشد از جمله رعایت قرنطینه و پیروی از پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی که توانسته است شدت واگیر این ویروس را کم کند.

همچنین این عقیده وجود دارد که این کاهش شدت می‌تواند ناشی از بهبود درمان‌های کوویدـ۱۹ باشد.

باستی اظهار کرد: این ویروس ممکن است به خودی خود حتی قبل از این‌که واکسنی برای آن ساخته شود از بین برود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند واکسن‌های احتمالی کوویدـ۱۹ هم‌اکنون در کارآزمایی‌های بالینی هستند و به احتمال زیاد می‌توانند در سال ۲۰۲۱ ساخته و توزیع شوند.

البته همه با پروفسور باستی موافق نیستند. ادعای وی توسط سایر متخصصان این حوزه از جمله یک متخصص از دانشگاه کلمبیا به نام دکتر آنجلا راسموسن مورد مخالفت قرار گرفت. دکتر راسموسن گفت: هیچ مدرکی مبنی بر این‌که ویروس کرونا در حال از دست دادن قدرت خود است وجود ندارد.

وی توضیح داد: البته اکنون انتقال و شیوع کمتری وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که ویروس تضعیف شده است.

یک متخصص دیگر از دانشگاه گلاسکو به نام دکتر اسکار مک‌لین نیز ضمن مخالفت با باستی بیان کرد: مطرح کردن این ادعا تنها براساس مشاهدات مربوط به آزمایش‌های کروناویروس خطرناک است. اگرچه وی اذعان داشت که از نظر نظری امکان دارد این ویروس از طریق جهش تضعیف شود.

وی افزود: اگر ادعاهای جدیدی در مورد کوویدـ۱۹ به وجود می‌آید، باید به شکل سیستماتیک تأیید شود و هیچ‌کس نباید ویروس را بدون مدارک قابل اعتماد و موثق، تضعیف‌شده فرض کند. برخی از کارشناسان حتی معتقدند ما در سال ۲۰۲۱ نیز میزبان کوویدـ۱۹ خواهیم بود، زیرا واکسن صرف نظر از آنچه شرکت‌های دارویی می‌گویند در سال ۲۰۲۰ تولید و توزیع نخواهد شد. اگرچه ممکن است امروز شیوع بیماری کمتر از گذشته باشد، اما این بدان معنی نیست که ما از خطر گذشته‌ایم.

چندین کشور تاکنون منحنی شیوع کوویدـ۱۹ را صاف کرده‌اند و قادر به آزاد کردن پله‌ای محدودیت‌ها شده‌اند، اما کارشناسان معتقدند موج دوم یا سوم شیوع این ویروس قریب‌الوقوع است.

کد خبر 524306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha