استان مازندران در حالی وارد پنجمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا شد که اکثر محدودیت‌های کرونایی برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی زیر چتر پروتکل‌های بهداشتی برداشته شد.

فاصله‌گذاری اجتماعی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، به نظر می‌رسد که با بازگشایی سینماها و سالن‌های هنرهای نمایشی(تئاتر) و تالارهای پذیرایی دیگر کمتر مشاغل پرخطری را می‌توان سراغ گرفت که همچنان به دلیل همه‌گیری کرونا چراغ شان خاموش باشد، چرا که کم‌کم مشاغل کم‌خطر، پرخطر و ریسک بالا فعالیتشان صرفا با اخذ کد رهگیری و تعهد سپاری برای رعایت پروتکل های بهداشتی و نصب آن در فضای کسب و کار و دید عموم نیز از سر گرفته شد و آنچه بیشتر در شرایط فعلی که هر روز بر آمار بیماران کرونایی در استان مازندران کمتر مورد توجه قرار گرفته، این که چه دستگاه‌هایی متولی نظارت بر رعایت و یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی صاحبان کسب و کار هستند.

اگرچه براساس تعهد سپاری که صاحبان مشاغل در دریافت کد رهگیری برای بازگشایی کسب و کارشان دادند، خودشان ناظر اصلی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی محسوب می‌شوند، ولی در بخش اتحادیه‌های صنفی، دستگاه‌های متولی صدور مجوز و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت، ارگان‌های اصلی نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

بررسی میدانی در بازار و فضای کسب و کار در استان مازندران نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل نبود نظارت دستگاه‌های متولی صرفا در حد دریافت یک بنر و نصب آن در محل کسب و کار و برای دید عموم خلاصه شد و دیگر از سختگیری‌های قبلی از سوی دستگاه‌های متولی از اتحادیه تا سازمان صنعت و دانشگاه علوم پزشکی خبری نیست و همین وضعیت باعث شده تا توهم از بین رفتن کرونا با وجود روند افزایشی بیماران بستری در استان مازندران بیش از گذشته نمایان شود.

صاحبان کسب و کار ناظران اصلی 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این باره گفت: در شرایط فعلی با برداشتن محدودیت‌های کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تمام مشاغل ریسک پایین و پرخطر استان فعالیت خود را از سر گرفتند.

حسینعلی قوانلو  افزود: در ابتدا طبق تعهد سپاری که صاحبان مشاغل برای دریافت کد رهگیری برای از سرگیری فعالیتشان ارایه دادند، ناظر اول و آخر برای رعایت این پروتکل‌ها از سوی خودشان و مشتریان خود قلمداد می‌شوند و باید به گونه‌ای هم خودشان این پروتکل‌ها را رعایت کنند و هم این که به مشتریان خود این بحث را القا نمایند.

وی ادامه داد: ما نیز به عنوان بخش نظارتی گروه‌هایی را با ترکیب کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی در شهرستان‌ها تشکیل دادیم که بر واحدهای صنفی نظارت می‌کنند و هر واحدی که پروتکل‌های بهداشتی را خودش و یا حتی مشتریانشان رعایت نکند، پلمپ می‌شود.

قوانلو اظهار کرد: علاوه بر این تمام اتحادیه‌های صنفی متولی نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجموعه ذینفعان خود محسوب می‌شوند و آنها نیز باید گروه‌های نظارتی خود را تقویت کنند و با متخلفان در این حوزه برخورد داشته باشند.

مدیرکل صنعت مازندران گفت: به هر حال بازرسان رسمی ما در اداره‌کل صنعت و حتی سایر دستگاه‌ها محدود هستند و نمی‌توانند نظارت دایمی بر ۱۶۰ هزار واحد صنفی داشته باشند و ما نیاز به کمک مردم داریم که نظارت عالیه داشته باشند و واحدهای متخلف را در حوزه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی معرفی کنند و قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

قوانلو افزود: اگر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی به درستی اجرایی نشود و ما افزایش آمار بیماران کرونایی را در استان داشته باشیم، احتمال برگشت محدودیت‌ها سخت‌تر از روزهای اول وجود دارد و کسب و کارهای ما بیش از گذشته متضرر می‌شوند.

رعایت پروتکل بهداشتی شرط فعالیت 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت: شرط شروع فعالیت مشاغل بر اساس مصوبه ستا ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی است و عدول از این دستورالعمل می‌تواند مشکلات ما را بیش از گذشته در همه‌گیری این ویروس افزایش دهد.

دکتر حامد روحانی‌زاده افزود: به هر حال دستگاه‌هایی صدور مجوز برای کسب و کارها به خصوص اتحادیه‌ها ی اصناف متولیان اصلی برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی هستند و نیروهای بهداشتی و درمانی نیز این گروه‌ها را در نظارت و بازرسی همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد: روند افزایشی بیماران کرونایی در استان مازندران در هفته‌های اخیر نشان از سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی است و ادامه این روند می‌تواند مشکلات استان را افزایش دهد و حتی برخی محدودیت‌ها را بار دیگر به استان برگرداند.

این مسئول گفت: ویروس کرونا همچنان به عنوان یک بیماری همه‌گیری جهانی وجود دارد و هر گونه رفتارهای پرخطر از جمله رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم استفاده از ماسک در فضاهای بسته و تجمعی می‌تواند بار دیگر سرعت انتقال این بیماری را افزایش دهد.

رییس مرکز بهداشت مازندران به مردم توصیه کرد: همه ما باید در فضاهای بسته و تجمعی حتما از ماسک استفاده کرده و رفتارمان را با این ویروس به گونه‌ای تنظیم کنیم که دیگر شاهد اوج‌گیری بیماری نباشیم و برای این منظور حداقل ۸۰ درصد از مردم باید از ماسک استفاده کنند و از هرگونه سفرهای غیرضرور و تردد در شهرها و مکان‌های پر جمعیت پرهیز شود.

دکتر روحانی‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها راهکار برای ایمن‌سازی در برابر ویروس کرونا پیش از تولید واکسن و دارو، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک در مکان‌های پر خطر است که از سوی سازمان بهداشت جهانی توصیه شد و ما باید این مسایل را جدی بگیریم.

وی عادی‌سازی رفتاری را در جامعه نسبت به ویروس کرونا خطرناک توصیف کرد و افزود: ویروس کرونا در استان تا حد زیادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی به مرز ثبات رسید و رعایت بیشتر پروتکل‌ها می‌تواند کمک کند که این ویروس در استان کنترل شود.

براساس آخرین گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون ۳۲۷ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش این دو دانشگاه بستری هستند.

براساس آمار وزارت بهداشت و درمان تا اول تیر ماه حدود ۲ هزار و ۸۸۷ بیمار مبتلا به کوویدو ۱۹ در بیمارستان‌های سطح کشور تحت درمان قرار دارند.

طبق این گزارش آمار بیماران کرونایی در سطح کشور از اول شیوع این ویروس که سی‌ام بهمن‌ماه بیان شد تا اول تیر ماه  به ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسید و در همین مدت نیز ۹ هزار و ۶۲۳ نفر در سطح کشور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

کد خبر 524285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha