رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: فرسایش بادی سالانه رقمی در حدود ۳۶ میلیارد ریال به زیرساخت‌های این شهرستان خسارت می‌زند.

فرسایش باد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه منظمی یک‌شنبه اول تیر ابراز کرد: بادهای شدید با جابه‌جا کردن شن و ماسه در مناطق بیابانی منجر به فرسایش بادی و خسارت به زیرساخت‌ها مانند جاده و راه‌آهن و مزرعه‌های کشاورزی می‌شود.

وی افزود: یک‌ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۷۴ هکتار از مساحت شهرستان سمنان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۴۶ هزار و ۳۹۷ هکتار بیابان است و از این وسعت ۲۷۱ هزار و ۴۳۱ هکتار در معرض فرسایش بادی است.

منظمی اظهار کرد: سه کانون فرسایش بادی در شهرستان سمنان وجود دارد که با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی مانند بذرپاشی، کنترل هرزآب و کاشت نهال در وضعیت بحرانی قرار ندارد.

وی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۳۲۲ هکتار از مناطق بیابانی شهرستان سمنان برای مقابله با بیابان‌زایی در سال‌های گذشته تاغ‌کاری شده است.

منظمی تصریح کرد: سال گذشته ۲۰۰ هکتار بذرپاشی در شهرستان سمنان به‌منظور مقابله با بیابان‌زایی انجام شد که در وسعت ۱۰۰ هکتار با کمک جوامع محلی انجام شد.

وی اضافه کرد: ۲۵۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان سمنان سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی نهال‌کاری شد و تا ۲ سال به‌منظور اطمینان از سبز ماندن نهال‌ها طرح آبیاری و مراقبت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: زمستان سال گذشته ۱۵۰ هزار اصله نهال سازگار با شرایط آب و هوایی شهرستان سمنان مانند زبان گنجشک، عرعر، زیتون تلخ و سرو برای کاشت بین مردم توزیع شد تا از این طریق بتوان مشارکت مردمی را در تقویت پوشش گیاهی به‌منظور بیابان‌زدایی افزایش داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: نتیجه تخریب پوشش گیاهی، چرای بی از حد دام در مراتع، توسعه نامناسب شهرها و روستاها بدون توجه به آمایش سرزمین و استفاده بیش‌ازحد از منابع آب زیرزمینی از جمله دلایل بیابان‌زایی است و توسعه و تقویت پوشش گیاهی و اصلاح نحوه برخورد با طبیعت راهکار بیابان‌زدایی است.

بیش از ۶۰ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی در شهرستان سمنان را مناطق بیابانی تشکیل می‌دهد.

کد خبر 523858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha