مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

رئیس اداره امور عشایری قلعه‌گنج گفت: عشایر شتردار این شهرستان که در ریگزارهای حاشیه جازموریان زندگی می‌کنند برای تامین آب و رونق فعالیتشان ۲۰ موتورپمپ خورشیدی نیاز دارند.

عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  حسین حیدری بیان کرد: سال ۹۸ برای تامین آب آشامیدنی عشایر و شترداران این منطقه یک موتورپمپ خورشیدی با اعتبار ۳۵ میلیون تومان خریداری و نصب کردیم.

وی گفت: مشکل آب‌آشامیدنی عشایر شتردار مناطق چاه‌علی توریگ صولان، تیپوزگ، کل‌زوم، سنجوک، گرگمی، زیربانداد و شیکنی تا حدودی برطرف شده است. در این مناطق بیش از ۵۰ خانوار به صورت عشایری زندگی می‌کنند.

رئیس اداره امور عشایری قلعه‌گنج گفت: هم اکنون عشایر ساربان در قلعه‌گنج برای رونق شترداری خود با مشکل تامین آب مواجه هستند.  در مجموع ۲۰ حلقه چاهک (چاه آب کم‌عمق) مال‌داری عشایری در این منطقه داریم که باید به الکتروپمپ خورشیدی تجهیز شوند چون موتورپمپ‌های گازوییلی جواب نمی‌دهند.  از طرفی این امکان وجود ندارد که بتوانیم به این مناطق سخت‌گذر، برق برسانیم.

وی اظهارکرد: برای تجهیز این ۲۰ حلقه چاهک ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و طی مذاکراتی که با مدیران بنیاد مستضعفان داشتیم مقررشد با مساعدت این مجموعه، بخشی از هزینه خرید موتورپمپ‌ها تامین شود.

حیدری گفت: یکی از اساسی‌ترین خواسته‌های شترداران منطقه، تامین آب‌آشامیدنی دام‌هایشان است. در قلعه‌گنج ۶ هزار نفر شتر وجود دارد.  تامین برق خانگی با استفاده از پنل‌های برق خورشیدی و تهیه تانکر آب ثابت ازجمله خواسته‌ها و مطالبات عشایر قلعه‌گنج است.

۲ هزار و ۶۸۱ خانوار عشایری در قلعه‌گنج زندگی می‌کنند که تامین آب آشامیدنی آن‌ها به صورت سیار با ۲ دستگاه تانکر انجام می‌شود. قلعه‌گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز کرمان واقع شده است.

کد خبر 523776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha