سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف معتقد است که اصفهان هیچ‌وقت به‌عنوان یک شهر باستانی معرفی نشده و به همین دلیل مشمول دریافت بودجه باستان‌شناسی نمی‌شود، در نتیجه دست میراث فرهنگی آن برای انجام عملیاتی از این‌ قبیل بسته می‌ماند، به‌طوری‌که بدون همیاری شهرداری، قادر به انجام کاوش نیستیم.

تپه اشرف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا جعفری‌زند اظهار کرد: فصل هفتم کاوش در تپه اشرف، در حالی آغاز شده که ما مجبوریم در همان محدوده‌ای که قرار بوده لوله‌های اداره آب و فاضلاب رد شود فعالیت کنیم و با وجود محدودیت این فضا که عرض آن چیزی در حدود یک متر و ده سانت و عمق آن حدود دو متر است، دستاوردهای بسیار جالب‌توجهی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: سفال‌هایی از دوران مختلف اشکانی و ساسانی در این قسمت کشف‌شده که نمونه طرح‌های روی آن در دوران مشابه خود، نظیر ندارد به‌گونه‌ای می‌توان تمام یافته‌های شش فصل پیشین کاوش تپه اشرف را یک‌طرف و یافته‌های فصل هفتم را نیز یک‌طرف دیگر قرار داد.

این باستان‌شناس، محدود در نظر گرفته ‌شده برای انجام کاوش در تپه اشرف را به شخم زدن یک زمین کشاورزی به‌وسیله سوزن تشبیه کرد و گفت: کشف گور خمره‌های اشکانی ما را به این باور رسانده که به محوطه یک گورستان دوره اشکانی نزدیک شده‌ایم و باید کاوش از طرف شرق، غرب، شمال و جنوب گسترش پیدا کند تا بتوانیم پاسخ بسیاری از سؤال‌هایمان را در خصوص تاریخ پیش از اسلام اصفهان پیدا کنیم.

جعفری‌زند تصریح کرد: بیشتر آثار تپه اشرف را باید اطراف آن جستجو کرد چرا که خود تپه صخره‌ای است و آثار روی آن به‌ مرور زمان از بین رفته. تا این لحظه اداره آب و فاضلاب منطقه یک اصفهان آن هم به نیت باز شدن راه برای ادامه لوله‌گذاری با ما همراهی کرده و میراث هم بودجه‌ای ندارد که در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم چند ترانشه دیگر ایجاد کنیم.

وی با ابراز تأسف توضیح داد: ما هیچ پشتوانه‌ای نداریم. در تمام این سال‌ها به حریم و عرصه تپه اشرف دست‌اندازی شده و چشم امید ما به همین چیزهای باقی‌مانده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف خاطرنشان کرد: در بازدید اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان از تپه اشرف، این نکته را متذکر شدم که بدون همیاری شهرداری نمی‌توان از تاریخ پیش از اسلام اصفهان پرده برداشت و متأسفانه انگشت آن‌ها هم به سمت متولی اصلی یعنی میراث فرهنگی بود که بودجه‌ای ندارد تا بتواند به ما کمک کند. فکر می‌کنم این «به ما مربوط نیست‌ها» بدترین دردی است که اصفهان به آن دچار شده و تنها نیز با همیاری می‌توان درمانش کرد.

جعفری‌زند ادامه داد: اخیرا دستاوردهای تازه‌ای داشته‌ایم اما به دلیل محدود بودن محیط کار، ماهیت آن بر ما معلوم نیست و کثرت آثار تاریخی در اصفهان باعث شده که نقطه‌نظر میراث فرهنگی تنها روی بناهای شاخص باشد و بودجه‌های اندک آن نیز صرف مرمت و نگهداری همین بناها شود.

وی افزود: باوجوداینکه اصفهان بخش‌های بزرگ باستانی دارد، هرگز به‌عنوان یک شهر باستانی معرفی نشده و برخلاف استان‌هایی مثل فارس و خوزستان بودجه‌ای برای کار باستان‌شناسی در آن تعریف‌نشده است؛ در نتیجه این شهر همواره به‌عنوان یک شهر اسلامی سلجوقی و صفوی مطرح‌شده و مجالی برای توجه به دوره‌های دیگر آن پیش نیامده است.

این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: در واقع برای انجام عملیات فصل هفتم کاوش در تپه اشرف نیز ما با زحمت بسیار توانستیم از فرصتی که اداره آبفا به دلیل لوله‌گذاری ایجاد کرده بود استفاده کنیم و در همان محدوده کم هم به آثار بسیار قابل‌توجهی رسیدیم؛ حالا تصور کنید اگر دو ترانشه ۱۰ در ۱۰ می‌زدیم چه چیزهایی پیدا می‌کردیم.

جعفری زند ابراز امیدواری کرد که با همیاری و همراهی شهرداری اصفهان و میراث فرهنگی این استان، محدوده کاوش در تپه اشرف گسترش پیدا کند و نابسامانی این سایت موزه، پس از سال‌ها پایان یابد.

کد خبر 523728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha