دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: مدیر کل آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی آموزش و پرورش گفت: از امسال امتحانات پایه سوم راهنمایی به‌صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شود.

منوچهر فضلی‌خانی گفت: از خرداد امسال به جای امتحانات نهایی، امتحانات هماهنگ استانی در مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان برگزار می‌شود و تصحیح اوراق نیز توسط معلم مربوطه صورت می‌پذیرد.

وی افزود: با اجرای آیین نامه شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیت دانش‌آموزان دوره راهنمایی، نمره انضباط دانش‌آموزان توصیفی شده است و والدین نیز عملکرد دانش‌آموزان را در خارج از مدرسه ارزشیابی می‌کنند.

به گفته وی، از امسال عدد اعشار از کارنامه دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی حذف می‌شود. البته رند شدن آن بسته به‌نظر معلم است.

فضلی خانی، هدف از تغییر آیین نامه شیوه ارزشیابی دانش‌آموزان دوره راهنمایی را افزایش مهارت‌های زندگی و شهروندی و ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان این دوره و ورود حداکثری آنان به دوره متوسطه اعلام کرد.

براساس آماری که مدیر کل آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی اعلام کرد، در سال تحصیلی گذشته، 92 درصد دانش‌آموزان دوره راهنمایی وارد دوره متوسطه شدند که با این تغییر، این رقم به 32/93 درصد افزایش خواهد یافت.

اکنون بیش از 3 میلیون و 780 هزار دانش آموز در دوره راهنمایی مشغول به تحصیلند.
فضلی خانی معتقد است ارزشیابی مورد نظر آموزش و پرورش صرفاً تحصیلی نیست بلکه فرآیندی تحصیلی-تربیتی است.

به گفته وی، فراهم شدن زمینه افزایش سهم ارزشیابی مستمر در برخی از دروس از ویژگی‌های آیین‌نامه‌ جدید ارزشیابی تحصیلی- تربیتی است. ارزشیابی مستمر در برخی از دروس نظیر درس اجتماعی براساس محتوای خاص خود اهمیت بیشتری دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی گفت: نمره‌ تکوینی در امتحانات بعد از خرداد ماه  نیز تاثیر دارد و از امسال دانش‌آموزان می‌توانند از امتیاز کار عملی و نمره‌ تکوینی امتحانات خرداد تا زمانی که نمره قبولی بگیرند استفاده کنند.

۲ بار تک ماده در هر درس

مدیرکل دفتر آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی درباره شرایط استفاده از تک ماده گفت:هر دانش آموز دوره راهنمایی به شرطی که معدل کل خرداد یا شهریور ماه او حداقل ۱۰ باشد ولی در یک درس نمره کمتر از ۱۰ بگیرد یا معدل کل وی حداقل ۱۲ باشد ولی در ۲ درس نمره کمتر از ۱۰ کسب کند، قبول شناخته می‌شود.

به گفته وی، البته استفاده از این ماده مشروط بر آن است که نمرات دانش آموز در دورس ریاضیات دوره ابتدایی و املا، انشا، قرائت و دستور زبان فارسی دوره‌های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی کمتر از 7 نباشد.

فضلی خانی افزود: دانش‌آموزان می‌توانند براساس اصلاح تبصره ۱۸ آیین نامه امتحانات برای یک درس در ۲ سال متوالی از تک ماده استفاده کنند. استفاده دانش‌آموز از مفاد این ماده در خرداد ماه به شرط احراز بند «ج» ماده ۱۴ آیین نامه امتحانات دوره راهنمایی بلامانع است.

براساس بند« ج» ماده ۱۴ آیین نامه امتحانات دوره‌های ابتدایی و راهنمایی، دانش آموزی در خرداد ماه قبول شناخته می‌شود که نمرات سالانه او در هیچ‌یک از مواد درسی کمتر از ۳۰ نباشد.

به گفته مدیرکل دفتر آموزش و پرورش راهنمایی، از امسال نمره انضباط در کارنامه‌ دانش‌آموزان به‌صورت کیفی(عالی، بسیار خوب، خوب و نیازمند راهنمایی) درج می‌شود. البته درصدی از نمره‌ انضباط دانش‌آموزان توسط اولیا داده خواهد شد.براساس آیین نامه جدید از امسال، یک نمره از نمره‌ تکوینی همه دروس به والدین اولیا اختصاص داده شده است.

سؤالات امتحانات نهایی سوم دبیرستان حافظه محور نیست

مدیرکل دفتر سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش نیز به دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان توصیه کرد که به‌دنبال سؤالات حافظه محور نباشند و سعی کنند دروس خود را کاربردی بخوانند.

مهدی ناصری به مهر گفت: طبق چارچوپ نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش، سؤالات باید از حافظه محوری به سمت کاربردی عمیق برود تا دانش‌آموزان بتوانند با تجزیه و تحلیل آن را پاسخ دهند.

ناصری اظهار داشت: امسال امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان با دقت بیشتری در اصول طراحی سؤالات، برگزار می‌شود.

به گفته وی نگرانی دانش‌آموزان از امتحانات نهایی بی مورد است و سؤالات امتحانات نهایی به گونه‌ای طراحی می شود که دانش‌آموزان سطح متوسط نمره قبولی را بگیرند.

مدیرکل سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش تأکید کرد: معلمان نباید دانش‌آموزان را از امتحانات نهایی بترسانند.

پاسخ امتحانات ۳ ساعته منتشر می شود

دانش‌آموزان دبیرستانی ۳ ساعت بعد از امتحان می‌توانند پاسخ امتحانات را در 2 پایگاه اینترنتی به نشانی www.teo.ir و www.mns.ir ببینند.

کد خبر 52368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز