مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

علی آرام*: یکی از چشم‌اندازهای صنعت خودروسازی در دنیا، استفاده از انرژی‌های جایگزین و جهت‌گیری به سمت خودروهای پاک از جمله خودروهای هیبریدی و الکتریکی است.

این مسئله امروزه به‌عنوان یکی از زمینه‌های تحقیقاتی در شرکت‌های مهم خودروسازی دنیا مطرح است.

به‌طور کلی صرفه‌جویی های ملی که درصورت استفاده از خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شود عبارت است از: کاهش مصرف سوخت به ویژه بنزین در  یکنواخت‌تر کردن منحنی بار نیروگاه‌ها در شب و روز.

هم‌ اکنون مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۷۰ میلیون لیتر است و مصرف بنزین سالانه هزینه‌ای معادل ۱۴۰ هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

یک لیتر بنزین به‌صورت تقریبی ۳۳ مگاژول انرژی دارد. با در نظر گرفتن اثرات تغییرات رطوبت، فشار و عدم‌قرار داشتن موتور در حالت بهینه به‌طور معمول، مقدار انرژی دریافت شده از یک لیتر بنزین به‌صورت تقریبی 7 مگاژول خواهد بود.

با توجه به هزینه هر لیتر بنزین برای کشور (۵۵۰ تومان ) هر ۲ کیلووات ساعت انرژی دریافت شده از بنزین (معادل ۷.۲ مگاژول) 550 تومان هزینه دارد، اما با توجه به اعلام رسمی وزارت نیرو هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی 70 تومان برای کشور هزینه دارد و انرژی ناشی از سوختن بنزین 4 برابر گرانتر از انرژی معادل الکتریکی است.

در مورد دوم هم باید گفت در کشور ما حدود ۲۰ گیگاوات اختلاف مابین مصرف برق در زمان اوج و ساعات شب وجود دارد. این اختلاف در مدت زمان تقریبی ۱۰ ‌ساعت شب مصرف می‌شود (یعنی ۲۰۰ گیگاوات ساعت انرژی).

هر لیتر بنزین تقریبا به اندازه ۲ کیلووات ساعت انرژی مکانیکی تولید می‌کند و این مقدار اگر در ۷۰ میلیون لیتر مصرف روزانه ضرب شود برابر خواهد بود با ۱۴۰ گیگاوات ساعت؛ یعنی کل مصرف انرژی بنزین در کشور کمتر از مقدار انرژی الکتریکی مازاد شب و روز کشور است و می‌توان با مقدار بار اضافی نیروگاه‌ها در شب بدون نیاز به ایجاد ظرفیت نیروگاهی جدید و هزینه‌های متعاقب آن، تمام خودروهای کشور را با انرژی الکتریکی به حرکت درآورد و روزانه از اتلاف ۱۴ ‌میلیارد تومان انرژی الکتریکی جلوگیری کرد.

به تمام این موارد اگر کاهش هزینه‌های درمانی ناشی از کاهش آلودگی هوا را هم بیفزاییم، اهمیت کار برای تولید خودرو‌های پاک دوچندان می‌شود.

با توجه به موارد ذکر شده، پژوهشکده شهید رضایی از بهمن ماه سال ۸۵ جهت ترغیب مراکز علمی و دانشگاهی به  انجام پژوهش در زمینه خودروهای الکتریکی اقدام به برگزاری مسابقه ملی طراحی خودروی الکتریکی با مشارکت ۳۰ ‌تیم از دانشگاه های سراسر کشورکرد که این مسابقه نهایتاً با انجام آزمون‌های میدانی - ۱۹ لغایت ۲۳ فروردین ۸۷ - در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسید و در تاریخ ۲۳ ‌اردیبهشت ماه نیز از برگزیدگان این رقابت ملی تقدیر به عمل آمد.

متأسفانه به رغم اهمیت موضوع و پیگیری‌های مکرر صورت گرفته توسط کمیته برگزاری مسابقات، خودروسازان داخلی نه تنها هیچ‌ حمایتی از این مسابقه ملی نکردند، بلکه حتی حاضر به شرکت در مراسم اختتامیه این مسابقه هم نشدند.

این در حالی است که یکی از شرکت‌های خودروساز با پژوهشکده شهید رضایی موافقتنامه‌ای برای حمایت از این مسابقات در طول ۵ سال امضا کرده است.

تنها مقام مرتبط از شرکت‌های خودروسازی که در این مراسم شرکت کرد، مدیر عامل فرانسوی شرکت رنوپارس بود که حمایت تیم اول این دوره از مسابقات را نیز
بر عهده داشت.

این شرکت با درک اهمیت موضوع اقدام به حمایت از تیم نخست این مسابقات کرد که در ادامه و با توجه به صحبت های مقدماتی صورت گرفته احتمال جذب و استخدام دانشجویان برگزیده این تیم در این شرکت فرانسوی نیز وجود دارد و این یعنی همان فرار مغزها.

امید است  خودروسازان داخلی از خواب غفلت بیدار شده و برای رشد و توسعه خودشان هم که شده به اینگونه حرکت ها بهای بیشتری بدهند.

*دبیر مسابقات طراحی خودروهای الکتریکی

کد خبر 52363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز