استان اردبیل با وجود صدها ورزشکار حرفه‌ای، حتی یک پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی ندارد و این کمبود باعث روی آوردن علاقه‌مندان به تمرینات خطرآفرین در معابر عمومی شده است.  

موتورسواری و اتومبیلرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ورزش اتومبیل‌رانی از رشته‌های با نشاط و جذاب در سطح دنیاست و طرفداران زیادی در ایران و به ویژه در بین قشر جوان دارد. این رشته در استان اردبیل نیز طرفداران قابل توجهی دارد.  

مریم خداپناه، مسئول روابط عمومی هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان اردبیل گفت: بیش از ۳۰۰ ورزشکار حرفه‌ای در سطح استان در رشته‌های مختلف موتورسواری و اتومبیلرانی فعالیت می‌کنند.  

خداپناه افزود: در دنیا ۱۱ نوع رشته اتومبیلرانی و سه رشته موتورسواری داریم که در استان اردبیل، ورزشکاران حرفه‌ای برای فعالیت در همه این رشته‌ها وجود دارد.  

رشته‌های ورزشی موتورسواری و اتومبیل‌رانی ظرفیت بالای برای جذب جوانان و پرکردن اوقات فراغت آنها دارند و باوجود ورزشکاران حرفه‌ای این رشته‌ها در استان که هر از چند گاهی در مسابقات ملی مقام قهرمانی کسب می‌کنند، نبود امکانات زیرساختی برای تمرین و برگزاری مسابقات حرفه‌ای، توسعه فعالیت‌های هیات ورزشی اتومبیلرانی در استان را با مشکل مواجه کرده است.  

اردبیل سال‌هاست که از داشتن پیست موتورسواری و اتومبیلرانی محروم است. این کمبود باعث روی آوردن علاقه مندان به تمرینات خطرآفرین در معابر عمومی شده است.  

تمرینات پرخطر در فقدان پیست‌های حرفه‌ای

جوانان علاقه‌مند به این ورزش، این روزها مکان‌های عمومی و غیراستاندارد را برای پرداختن به ورزش مورد علاقه خود انتخاب می‌کنند؛ از جمله کمربندی دوم شورابیل که باید محلی برای تردد آرام گردشگران باشد!

این وضعیت علاوه بر به خطر انداختن جان خود علاقه مندان به ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی، برای گردشگران و مسافران نیز مخاطرات و مزاحمت‌هایی به دنبال دارد.  

بابک یکی از موتورسواران حرفه‌ای در حاشیه انجام تمرینات خود در کمربندی شورابیل گفت: ۸ سال است که به صورت حرفه‌ای موتورسواری می‌کنم و هر سال وعده‌هایی برای ایجاد پیست به ما داده می‌شود که تاکنون عملی نشده است.  

وی افزود: موتورسواری عشق و ورزش مورد علاقه من است. ۲۰۰ میلیون تومان برای موتور حرفه‌ای چهارسلندر خرج کرده‌ام اما در اردبیل پیستی برای انجام تمرینات حرفه‌ای ندارم.  

تمرینات پرخطر در فقدان پیست‌های حرفه‌ای

سعید، ورزشکار موتورسوار دیگری گفت: موتور من حرفه‌ای و سند دار است و مجوز قانونی برای ورود به پیست‌های مسابقه را دارد ولی متاسفانه در اردبیل محلی برای تمرین و برگزاری مسابقه نداریم. حال آنکه به هر شهر دیگری مانند ارومیه، قزوین و همدان برای مسابقه رفته‌ایم پیست مناسب داشتند اما در اردبیل حمایت نمی‌کنند.  

وی اظهار کرد: موتورهای ما قوی و سرعت شان زیاد است. هر چقدر هم برای پیدا کردن محل‌های خلوت برای تمرین تلاش می‌کنیم، بعضی وقت‌ها ماشین می‌آید کنترل موتور واقعا سخت می‌شود. خلاصه نمی‌توانیم با تمرکز در شرایط حرفه‌ای تمرین کنیم.  

احسان از فعالان رشته اتومبیلرانی در اردبیل گفت: ورزشکاران رشته اتومبیلرانی برای کسب مهارت‌های لازم برای حضور در مسابقات حرفه‌ای، نیاز به تمرینات ویژه دارند. اما انجام این تمرینات در معابر عمومی معنایی جز ویراژ دادن ندارد و رفتارهای پرخطر رانندگی محسوب می‌شود و مردم اعتراض می‌کنند.  

حامد یکی دیگر از ورزشکاران رشته اتومبیلرانی در اردبیل بیان کرد: از سال ۹۰ این ورزش را به صورت حرفه‌ای در اردبیل شروع کردیم و مقامهایی هم در کشور کسب کرده‌ام اما متاسفانه امکانات و حمایت لازم نداریم اما از همان اول به دلیل نبود پیست در مضیقه هستیم.  

تمرینات پرخطر در فقدان پیست‌های حرفه‌ای

عزیزه تراز، رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اردبیل گفت: حداقل متراژ لازم برای ایجاد پیست ۲۰ هکتار است اما ما توانسته‌ایم مجوز اخذ ۳۵ هکتار زمین را از منابع طبیعی بگیریم و مراحل مربوط به صدور مجوز از اداره جات را تهیه کردیم.  

وی تصریح کرد: زمین مورد نظر در حوالی روستای شیران مابین شهرهای سرعین و نیر مکان یابی و طراحی مجموعه شامل چند پیست مختلف هم انجام شده است.  

خانم تراز افزود: با پیگری‌های انجام شده و عنایت ویژه فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی کشور برای هیات استان اردبیل، این فدراسیون تامین هزینه تهیه طرح توجیهی و طراحی پیست‌های این مجموعه را متقبل شده است و فرمانداری نیر هم قول تامین هزینه زیرسازی طرح را داده است. تمام مراحل اداری مربوط به استان را با همراهی صمیمانه آقای ثنایی، رئیس هیات شهرستان نیر طی کردیم و مدارک و مستندات به همراه طرح ارائه شده از سوی فدراسیون آماده و مقرر شده است توسط اداره کل ورزش و جوانان به دفتر برنامه و بودجه ریاست جمهوری ارسال شود. وی ادامه می‌دهد: یکی فعالان افتخاری هیات استان که در نهاد ریاست جمهوری نیز مشغول به کار است برای پیگیری موضوع اعلام آمادگی کرده است تا مجوز لازم را در سریعترین زمان اخذ کند.  

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اردبیل خاطرنشان کرد: مجموعه پیست مذکور یک طرح ملی محسوب می‌شود و در صورت احداث، به نوعی سرعین و نیر را نیز به صورت مستقیم به هم ملحق می‌کند و استان اردبیل صاحب مجموعه کاملی از پیست‌های مختلف برای میزبانی از مسابقات مهم کشوری و بین المللی می‌شود.  

سجاد انوشیروانی، مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: علاوه بر پیگیری احداث پیست‌های چند منظوره برای برگزاری مسابقات در منطقه شیران شهرستان نیر، در حال حاضر یک پیست موتورسواری اختصاصی در جاده اردبیل به خلخال در حال احداث است.  

انوشیروانی ادامه داد: پیست جدیدالتأسیسی هم توسط یک باشگاه خصوصی در شهرستان نمین حوالی کارخانه سیمان در حال احداث است که برای برگزاری مسابقات آفرود و موتورکراس مناسب است. همچنین اداره کل ورزش و جوانان در محدوده ورزشگاه علی دایی پروژه احداث پیست آفرود را کلنگ زنی کرده است. در اطراف روستای ورنیاب سرعین هم پیستی برای برگزاری مسابقات رشته درگ توسط رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرعین مکان یابی شده است.  

وی تاکید کرد: حتی تجهیزات برخی پیست‌ها هم خریداری و جانمایی شده و قطعا بخشی از مشکلات ورزشکاران رشته‌های موتورسواری و اتومبیلرانی اردبیل در آینده نه چندان دور حل می‌شود.  

استان اردبیل در فصل‌های بهار و تابستان دارای آب و هوا و طبیعت مناسب برای جذب گردشگران است. احداث مجموعه پیست‌های مناسب برای انجام تمرینات و برگزاری مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی، علاوه بر کمک به ورزشکاران حرفه‌ای این رشته‌ها، محیطی مهیج برای تمرین گردشگران و تماشای مسابقات جذاب فراهم می‌کند.  

کد خبر 523359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha