دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

امیررضا نوری زاده : به نظر می رسد زمان آن رسیده که موگابه قدرت را ترک کند چرا که او در سالهای اخیر کشور زیمبابوه و مردم این کشور را به شرایطی نابسامان رسانده است

او درگذشته قهرمان کشورش بود چرا که سفید پوستان  حاکم را اخراج کرد اما مردم زیمبابوه دیگر نمی توانند در سایه گذشته زندگی کنند و آزادی بخش قدیمی و دیکتاتور فعلی را تحمل کنند.

البته اوضاع دیگر کشورهای همسایه زیمبابوه هم بهتر نیست و کشور افزیقای جنوبی که دوسال بعد میزبان مسابقات جام جهانی است اقدامی در خور توجه برای قانع کردن موگابه به منظور ترک قدرت انجام نداده است سالها بود که انتظار می رفت تابو امبکی رییس جمهور افریقای جنوبی تنشهای موجود در زمیبابوه را حل کند اما شیوه برخورد غلط  او با این مسئله نتوانسته تغییری در اوضاع به وجود آورد.

البته این تنها امبکی نیست که در این کار ناکام بوده است و دیگر کشورهای جهان نیز اقدامی موصر در این زمینه نداشته اند.

امبکی در ماههای اخیر عنوان کرده که مشکلاتی افریقای جنوبی مانع از این شده است که عکس العمل مناسبی نسبت به درگیریهای اخیر در زیمبابوه داشته باشد و همین این رویکرد باعث شده تا موگابه با آرامش بیشتری به حاکمیت در زیمبابوه ادامه دهد و همچنان خود را ناجی کشورش بداند.

او قانع شده که تا هر زمان که تشخیص دهد می تواند در قدرت باقی بماند و اقداماتی که برای حفظ قدرت از سوی ارتش و نیروهای پلیس انجام می شود را نادیده می گیرد و به این نیروها اجازه دهد تا  به کشتار و شکنجه ودستگیری تمامی نیروهای اپوزیسیون  بپردازند .

در چنین اوضاعی او از طریق رشوه و فساد مالی به حاکمیت ادامه می دهد و از اینکه در انتخابات مرتکب تقلب شود و یا اینکه نیروهای اپوزیسون را به هر راهی که شده (حتی با زندان و یا مفقود شدن های اسرار آمیز)ازسر راه بردارد ابایی ندارد.

این اقدامات باعث شد تا حتی مورگان تسوانگیرای رهبر حزب مخالف" جنبش برای تحول دمکراتیک" پس از پیروزی در انتخابات دور اول ریاست جمهوری کشور را ترک کند چون بیم این را داشت که مجددا دستگیر شده و به دلیل مخالفت با موگابه مورد ضرب و شتم قرار گیرد.

از سوی دیگر نتایج انتخابات با تاخیر های فراوان و با فشارهای خارجی پس از پنج هفته از برگزاری آن اعلام شد که البته در کشوری که دارای حاکمی چون موگابه است نباید چیز عجیبی باشد.

اما این سوال اکنون در محافل سیاسی جهان مطرح است که اگر مردم زیمبابوه تا این حد از  موگابه ناراضی هستند، او چگونه تاکنون در قدرت باقی مانده‌است.

پاسخ این سوال کاملا ساده است .اگر موگابه از این وحشت نداشت که به خاطر فساد مالی فراوان توسط جانشین خود محاکمه نشود قطعا سالها قبل از قدرت کنار رفته بود ولی به طور حتم هر دادگاهی در زمیبابوه ای که دیگر موگابه در ان حکومت نمی کند او را به دلیل کشتار مردم این کشور و نسل کشی محاکمه خواهد کرد .

از سوی دیگر این وحشت در نزد دولتمردان زیمبابوه جود دارد که با تغییر حاکمیت انها هم شریک جرم شناخته شده و به احتمال فراوان بابت اقداماتی که درزمان قدرت موگابه انجام داده اند محاکمه شوند و به همین دلیل است که بسیاری از وزرای دولت موگابه به شکل پنهانی اقدام به توافق با تسوانگیرای کرده اند تا در صورتی که او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه به پیروزی برسد دولتی ائتلافی را تشکیل دهند و به این وسیله از اتهامات قبلی مبرا شوند و یا اینکه حداقل با پرونده ای پاک از قدرت حذف شوند .اما یک چیز را میتوان از همکنون پیش بینی کرد :پیروزی تسوانگیرای به این معنا نیست که او روزی به موگابه ثانی بدل  نخواهد شد . 

همشهری امارات / واشنگتن پست

کد خبر 52333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز