مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: اعتبار بیابان‌زدایی این استان از صندوق توسعه ملی سال ۹۸، ۲۵۰ میلیارد تومان بود که تاثیر زیادی در مهار شن‌های روان به‌ویژه در منطقه سیستان داشت.

بیابان زدایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  عبدالباسط پاکزاد اظهار داشت: همچنین پارسال برای بیابان‌زدایی در این استان ۵هزار هکتار نهال‌کاری، ۳هزار و ۶۰۰ هکتار مالچ‌پاشی، ۲ هزار هکتار مراقبت و آبیاری، ۱۴ هزار هکتار پخش آب، ۲۴۳ کیلومتر بادشکن حاشیه مزارع، ۱۳ هزار و ۸۰۰ هکتار هلالی آبگیر، ۳۸ هزار هکتار قرق و ۱۰۰ هزار اصله تولید نهال انجام شده است.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۸.۷میلیون هکتار منابع طبیعی سیستان و بلوچستان ۱۰.۵ میلیون هکتار مراتع، ۵ میلیون هکتار بیابان و ۱.۴ میلیون هکتار جنگل است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: در این پنج میلیون هکتار که ۳۰ درصد از اراضی استان را شامل می‌شود برخی نقاط بحرانی است.

وی تصریح کرد: میانگین بارندگی سالانه سیستان و بلوچستان ۱۱۰ میلی‌متر بوده در حالی‌که متوسط کشوری ۲۵۰ و متوسط جهانی ۷۵۰ میلی‌متر است.

عملیات تثبیت شن و بیابانزدایی در سطح سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۴۸ شروع شده و همچنان ادامه دارد، اما آنچه که در سال‌های گذشته مغفول مانده و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تخصیص بهینه آب برای توسعه فعالیت‌های منابع طبیعی با رویکرد افزایش پوشش گیاهی در سطح وسیعی از اراضی ملی به‌ویژه در کانون بحرانی برداشت ماسه‌های روان است.

کد خبر 523124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha