رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۶۰ درصد مبتلایان جدید کسانی هستند که به سفر رفته بودند.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سید عباس موسوی گفت: آخرین آمار گزارش‌شده مبتلایان کرونا در استان مازندران، در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری و در همین مدت تعداد ۶۵ نفر از افراد مشکوک بستری نیز از بیمارستان‌ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۳۴ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سطح استان رعایت نشود، شمار مبتلایان افزایش خواهد یافت، بنابراین توصیه می‌شود مردم و اصناف فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده، از سفرهای غیرضروری پرهیز و در دورهمی‌ها، جشن‌ها و مراکز پرتردد حضور پیدا نکرده و حتماً ماسک بزنند.

موسوی با اشاره به تقدیم ۹ شهید سلامت در مازندران، در مورد امکان بازگشت محدودیت‌ها در این استان، خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مندیم که مردم همه‌ اصول فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی را رعایت کند تا تمام فعالیت‌ها در حالت معمول خود قرار داشته باشد و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی برای مردم فراهم نکند اما اگر فاصله‌گذاری‌ها رعایت نشود، برای همه و به‌ویژه برای سیستم درمانی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

وی در مورد آمادگی سیستم درمانی در صورت افزایش تعداد بیماران ناشی از ویروس کووید ۱۹ گفت: در حال حاضر از پیک بیماری فاصله زیادی گرفتیم
و امکان سرویس‌دهی برای بیماران فعلی ایجادشده اما آمادگی برای پذیرش بیمارستانی مهم نیست و ما باید بتوانیم که بیماری را کنترل کنیم که درواقع افراد بیمار نشوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: درهرصورت تمهیدات لازم در صورت روند افزایشی بیماری تا جایی که سیستم درمان توان پاسخگویی داشته باشد ایجادشده و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در ادامه روند بیماری وجود دارد از آمادگی لازم برخوردار هستیم.

موسوی در مورد آمادگی زیرساخت‌های درمانی در استان در صورت بروز مجدد پیک کرونا در مازندران، تصریح کرد: امکانات کمک تنفسی، ماسک تمام‌صورت آی‌پپ و سی پپ در مراکز درمانی کل استان توزیع شد، بخش‌های آی‌سی‌یو گسترش یافته و مجوز تولید ماسک، لباس محافظتی گان و غیره داده‌شده است.

احتمال تخصیص ۴۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن به مازندران

موسوی در مورد توزیع دستگاه سی‌تی‌اسکن در کشور و سهم مازندران از این تعداد، اظهار کرد: احتمال تخصیص ۴۰ دستگاه «سی‌تی‌اسکن» به مازندران وجود دارد اما باوجود بررسی‌های کارشناسی، هنوز ابلاغی نشده است، هرچند همچنان قطعی نیست که دستگاه «سی‌تی‌اسکن» در استان‌ها توزیع شود.

وی ادامه داد: در بخش‌هایی که بیمارستان‌ها و مراکز اصلاً دستگاه «سی‌تی‌اسکن» نداشتند اقداماتی انجام‌شده و در مرحله اول، دستگاه «سی‌تی‌اسکن» بیمارستان خاتم بهشهر در همین فاصله دریافت و راه‌اندازی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد لغو محدودیت‌های سفر خاطرنشان کرد: لغو محدودیت‌های سفر به معنای رفتن به دریا و طبیعت نبوده و فقط برای کارهای ضروری است، باید توجه کرد مازندران باوجود کاهش آمار بیماران، همچنان شرایط پذیرایی مسافران را ندارد.

۶۰ درصد مبتلایان سفر رفته‌اند

موسوی گفت: ۶۰ درصد مبتلایان جدید کسانی هستند که به سفر رفته بودند، خطر ابتلا به کرونا در جریان سفرها بالا می‌رود، درواقع گردشگران دو خطر را به جان می‌خرند و امکان دارد یا خودشان به کرونا مبتلا شوند یا افراد بومی را مبتلا کنند.

وضعیت شهرهای مازندران زرد و دو شهر مازندران قرمز

وی با هشدار درباره خیز دوباره ابتلا به کرونا در مازندران با افزایش ورود مسافران به استان و همچنین کاهش توجه شهروندان به رعایت اصول بهداشتی، گفت: اکنون وضع شیوع کرونا در بیشتر شهرستان‌های مازندران زرد و در دو شهرستان قرمز است.

کد خبر 522696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha