یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم، با انتشار کتابی، عملکرد خود را در طول ۳ سال گذشته با ارائه اعداد و ارقام فراوان و به تفکیک بخش‌های گوناگون گزارش کرد.

در این کتاب که توسط روابط عمومی این وزارتخانه تهیه شده است، تلاش شده علاوه بر گزارش کمی، تصویری از تغییرات کیفی وزارت محمدحسین صفار هرندی ارائه شود.

این تغییرات همراه با نمودارهای گوناگون و ارقام ریز و درشت، به‌طور طبیعی بین شرایط وزارت ارشاد در سال ۸۴ و سال ۸۶ مقایسه‌ای نیز انجام داده است. روابط عمومی وزارت ارشاد در گزارش خود در این باره می‌نویسد: «در انعکاس فعالیت‌های کیفی به مسائلی چون جهت‌گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها، ایجاد تشکیلات، ابتکارات، ابداعات و نوآوری‌ها اشاره شده است تا مرجع قابل استنادی برای استفاده برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور باشد.»

معاونت امور فرهنگی، معاونت امور هنری، معاونت امور سینمایی، سمعی و بصری، معاونت امور مطبوعاتی، معاونت اداری و مالی و امور استان‌ها، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه، مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌اند که در کتاب مذکور، عملکردشان گزارش شده است.

علاوه بر این، فعالیت‌های گروه مشاوران جوان، بخش حمایت از هنرمندان و دفتر روابط عمومی نیز از دید تدوین‌کنندگان گزارش یادشده پنهان نمانده است که در مجموع گزارش جامعی از فعالیت وزارت ارشاد در سال‌های گذشته به دست می‌دهد.

اما در این بین، بیش از همه بخش‌ها، معاونت فرهنگی مورد توجه پدیدآورندگان کتاب بوده است و «تقویت و ترویج کتابخوانی در جامعه از طریق تولید کتاب مناسب و ایجاد زمینه برای دسترسی عموم مردم و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی برای ارتقای روحیه نشاط و خودباوری» به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت معرفی شده‌اند.

البته پس از این بیان کلی، کتاب، فعالیت‌های مختلف معاونت را بررسی کرده و با آمار و ارقام، اقداماتش را گزارش می‌کند: «رشد شاخص‌های معاونت امور فرهنگی در سال‌های ‌١٣٨٤ تا ‌١٣٨٦ مشخص می‌کند که تعداد عنوان‌ کتاب‌های منتشرشده از رقم ‌٥١هزار و ‌٩١٦ عنوان در سال ‌١٣٨٤ با رشد متوسط سالانه معادل ‌٦١.‌٢ درصد به ‌٥٤هزار و ‌٦٥٨ عنوان در سال ‌١٣٨٦ رسیده است.

ولی تعداد شمارگان کتاب‌های منتشرشده از رقم ‌٢١٩ میلیون نسخه در سال ‌١٣٨٤ با رشد متوسط سالانه معادل ‌۱.۸۳- درصد به ‌٢١١ میلیون و ‌٥٩ هزار و ‌٦٣٠ نسخه در سال ‌١٣٨٦ رسیده است.»

بخش‌های دیگر کتاب نیز با همین شیوه، نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته است در همه حوزه‌ها به رشد خوبی دست یابد که این حرکت می‌تواند نقطه خوبی برای شروع به سمت انجام پژوهش‌های دقیق‌تر باشد.

کد خبر 52266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز