مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

هنوز برخی دانش‌آموزان مناطق عشایری ایلام در سخت‌ترین شرایط و بدون ابتدایی‌ترین امکانات در حال تحصیل هستند.

کلاس درس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، جامعه عشایری در طول سال‌های گذشته، با وجود کاهش جمعیتی، نقش مهمی در توسعه تولیدات دامی و صنایع دستی داشته است. این در حالی است که درصد بالایی از آنان از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی از قبیل برق و آب محرومند و ادامه این روند کاهش بیش از پیش جمعیت عشایری و در نتیجه، کاهش تولیدات دامی را در کشور به دنبال خواهد داشت. در این میان، مشکلاتی که در زمینه آموزش دانش‌آموزان عشایر وجود دارد ادامه تحصیل را برای برخی از آنان سخت یا غیرممکن کرده است.

دانش‌آموزان دبستان فجر زیتون در منطقه چنگوله شهرستان دهلران از جمله مواردی هستند که سال‌هاست با مشکلاتی از قبیل عدم استانداردسازی راه ارتباطی، نبود پنل خورشیدی و کمبود امکانات مواجهند.

مشکلات مسیر مواصلاتی

یکی از معلمانی که در این منطقه مشغول فعالیت است گفت: راه ارتباطی این منطقه در زمان بارش‌ها مسدود می‌شود و امکان تردد با خودرو وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به مسدود شدن راه در روزهای بارانی، مجبورم بیش از ۲ ساعت پیاده‌روی کنم تا دانش‌آموزان این منطقه از تحصیل محروم نشوند.

این معلم ادامه داد: هرچند کلاس درس در این منطقه ساخته شده است، اما دانش‌آموزان با کمبودهای بسیاری از جمله نبود برق مواجهند که امکان تدریس در روزهای گرم را با مشکل مواجه می‌کند.

بی‌توجهی مسئولان

یکی دیگر از معلمان منطقه گفت: مدرسه فجر زیتون در منطقه چنگوله کمبودهای فراوانی دارد، اما هیچ اقدامی برای رفع مشکلات این مدرسه از سوی مسئولان انجام نشده است.

وی ادامه داد: درخواست‌های فراوانی برای واگذاری پنل خورشیدی ارائه شده است، اما مسئولان به این موضوع بی‌توجهند و اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.

بی‌شک، نبود زیرساخت‌های آموزشی از قبیل کتابخانه، کلاس درس و وسایل گرمایشی و سرمایشی از یک سو فرایند یادگیری دانش‌آموزان را دچار اختلال می‌کنند و از سوی دیگر، زمینه مهاجرت عشایر به شهر را فراهم می‌کند که این امر پیامدی جز افزایش حاشیه‌نشینی در شهر به دنبال نخواهد داشت.

واگذاری پنل خورشیدی به مدارس عشایری

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام گفت: تعدادی از مدارس عشایری نیازمند دریافت پنل خورشیدی هستند که  در دست پیگیری‌ است.

امیر مهردادی با بیان اینکه یک کلاس چندپایه با ۶ دانش‌آموز در دبستان فجر زیتون فعال است ادامه داد: پیگیری‌های لازم با مسئولان مربوط از جمله شرکت برق به منظور واگذاری پنل خورشیدی به این منطقه انجام می‌شود.

با توجه به اینکه برخوردار نبودن مناطق عشایری از مسیرهای مواصلاتی استاندارد سبب شده این مناطق از داشتن امکانات اولیه محروم باشند، ضروری است نهادهای مربوطه برای رفع مشکل و بهسازی مسیرهای مواصلاتی اقدام کنند. بهسازی مسیرهای مناطق عشایری می‌تواند تاثیر مهمی در تسهیل خدمات‌رسانی به این مناطق داشته باشد.

کد خبر 522492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha