خرید و فروش قبرهای لاکچری در لواسان که گاه تا یک میلیارد تومان هم قیمت دارند در حالی به تجارتی سودآور تبدیل‌شده‌است که در این میان مسئولان و متولیان امر سکوت کرده‌اند.

قبرستان لواسان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، منطقه لواسانات در شمال تهران و محدوده شهرستان شمیرانات، از دیرباز به‌دلیل برخورداری از آب‌وهوای مناسب و نیز نزدیکی به پایتخت خبرساز بوده است و در برهه‌های مختلف وجود ویلاهای لاکچری، اماکنی مانند «باستی هیلز»، فاصله طبقاتی و… در این منطقه موردتوجه رسانه‌ها و مردم قرارگرفته است.

در اغلب خبرهای لواسان، رد پای اقدامات غیرمجازی مانند کوه خواری، زمین‌خواری و زد و بندها دیده می‌شود.

یکی از آخرین مطالبی که از لواسان در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، کلیپی است، که در آن آرامگاه «بهشت فاطمه» لواسان به تصویر کشیده شده و وجود مقبره‌های لاکچری در آن موردتوجه مخاطبان قرارگرفته است.

ازاین‌دست کلیپ‌ها فراوان است، اما لواسان در کره مریخ نیست، همین نزدیکی‌ها است و از جنوب شهر و کوره‌های آجرپزی ری تا لواسان در یک روز خلوت و بدون ترافیک راهی کم‌تر از یک ساعت است، اما فاصله طبقاتی ساکنانش را با یک‌صد سال حقوق کارگری هم نمی‌توان پر کرد.

در کوره‌های آجرپزی گاه آرزوهای کودکان برای زندگی به داشتن یک جفت کفش ختم می‌شود، اما در قبرستان‌های لواسان برای تزئین روزانه قبور میلیون‌ها تومان گل خریداری می‌شود.

برای مشاهده قبرستان لواسان که آن را لاکچری می‌گویند، از جاده لشکرک به‌سوی لواسان حرکت می‌کنم، تا به بلوار «امام خمینی» لواسان برسیم، در این بلوار از یکی از افراد مطلع در مورد وضعیت قبرستان‌های لواسان سوال می‌کنیم، کلیپ «بهشت فاطمه» لاکچری لواسان را دیده است و می‌گوید: تنها بهشت فاطمه لاکچری و گران نیست، همه گورستان‌های لواسان قبرهای گران دارند.

آدرس نزدیک‌ترین گورستان لواسان را از وی می‌گیرم و از «ورجین یکم» و «ورجین دوم» عبور کرده و به قبرستان «توک مزرعه» جنب منطقه لاکچری و ویلایی «اصطلک» می‌رسم، در این قبرستان برخی از هنرمندان معروف مانند مرحوم «کیارستمی» و چند بازیگر معروف دیگر دفن هستند.

از یکی از محلی‌ها راجع به قیمت قبر در قبرستان «توک مزرعه» سوال می‌کنم، می‌گوید: اینجا برای محلی‌های «توک مزرعه» رایگان است و تنها یک الی ۲ میلیون تومان حق دفن پرداخت می‌کنند، اما برای غریبه‌ها و تهرانی‌ها قبر ندارند، چراکه وسعت قبرستان بسیار کم است و فضا برای دفن جمعیت زیاد مردم تهران و نواحی اطراف نیست.

محلی‌ها برای هر قبر یکی دو میلیون تومان پرداخت می‌کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای شهروندانی که لواسانی اصل نیستند، اما چند سالی است، به این شهر آمده‌اند، نیز قبر یکی دو میلیون تومانی وجود دارد؟  گفت: خیر، این قبرستان و قبرهایش فقط برای قدیمی‌ها و محلی‌هاست.

به‌سوی گورستان «شورکاب» در محله‌ای به‌همین نام حرکت می‌کنم، بین راه با مردم لواسان صحبت می‌کنم، زندگی‌ عادی دارند، محلی‌ها اینجا چندان لاکچری نیستند، البته برخی‌ها از محل فروش زمین به تهرانی‌ها و پولدارهایی که به لواسان می‌آیند، وضع خوبی دارند، اما بسیار مهربان و لوتی مسلک هستند.

در اطراف قبرستان «شورکاب» نیز برای خرید قبر سوال می‌پرسم، مردم گویی به‌نوعی در پاسخ به این موضوع مردد هستند و از پخش کلیپ‌های لواسان لاکچری رضایت ندارند.

در هر صورت خود را خریدار قبر معرفی کردم، تا بتوانم، اطلاعات بیشتری در مورد قبرهای منطقه دست‌یابم، با راهنمایی اهالی با یکی از واسطه‌های فروش قبر آشنا می‌شوم، از وی در خصوص قیمت قبر در منطقه سوال پرسیدم که می‌گوید: من همه را می‌شناسم، با همه متصدیان قبرستان‌ها ارتباط دارم و هرکجا قبر بخواهی می‌توانم، تهیه کنم، فقط ۱۰۰ میلیون تومان باید به خودم بدهی که من هم شیرینی می‌دهم و این مبلغ جدای از پول قبر است.

با وی در مورد قیمت قبر گفت‌وگو می‌کنیم.

- یک قبر برای سرمایه‌گذاری می‌خواهم، جای رشد دارد؟

- جای رشد که خیلی دارد، البته باید به قیمت بخری، اما در روستا نخر، قبرهای روستایی رشدی ندارند، ولی در شهر بخواهی همه قبرستان‌ها می‌توانم، برائت قبر بخرم.

- قیمت قبر در «توک مزرعه» چه حدود است؟

- نگاه کن، در «توک مزرعه» باید ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنی، قبرستان «شورکاب» هم همین‌طور، چقدر پول‌داری؟

- حدود ۳۰۰ تومان دارم، اما می‌توانم بازهم جور کنم.

- اگر ۳۰۰ تومان داری فکر «شورکاب» و «توک مزرعه» را نکن، اما با حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان می‌توانم در گورستان‌های «سبو کوچک»، «سبو بزرگ» و «تیمورآباد» بخرم، که همه این‌ها در شهر است، اما قدری دورتر از تهران‌اند و زمین‌ها و قبرهایشان ارزان‌ترند، ولی قول می‌دهم رشد خوبی داشته باشد، سال دیگر باید روی همین قبرها حداقل ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان بگیری.

- نه، نمی‌خواهم دور باشد، اگر پولم را افزایش دهم، گورستان‌های نزدیک‌تر هم می‌توانم بخرم؟

- بله، پول که باشد در تهرانی پسندترین گورستان‌ها قبر می‌توانی بخری، گورستان امامزاده عبدالله «جائیج» بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ تومان، «بهشت فاطمه» ۵۰۰ تومان به بالا، هر قبر گورستان «ناران» که چند فرد مطرح اقتصادی و پولدار کشور در آن دفن هستند، بالای ۸۰۰ میلیون الی یک میلیارد تومان است.

قبر فروشی به بچه پولدارها؛ راهی برای کسب درآمد

قبر فروشی و تجارت قبر در لواسان حدود یک دهه است، که سودهای کلان برای برخی افراد به همراه داشته است، یکی از اهالی لواسان در این خصوص گفت: ایجاد گورستان خصوصی در لواسان با توجه به اشتیاق تهرانی‌ها برای دفن در این مناطق زمانی باب شده بود، به‌طوری‌که در یک قبرستان در منطقه «تپه سرخه» لواسان از سال ۹۱ الی ۹۸ با دریافت پول‌های کلان اقدام به فروش قبر کردند.

وی افزود: اما چندی است، این گورستان تعطیل‌شده و مسئولان مربوطه در حال بررسی برای بازگرداندن پول‌هایی هستند، که برای دفن اموات در طول این سال‌ها از مردم دریافت شده است

این شهروند لواسانی افزود: کسی را می‌شناسم، که پیش‌ازاین تعویض‌روغنی داشت و حتی یک‌دندان سالم در دهان این فرد نبود، اما مدتی است، از طریق ارتباط با یکی از این گورستان‌ها و فروش قبر، اکنون یک خودرو «ال ۹۰» سوار شده و تمام دندان‌هایش را نیز ایمپلنت کرده‌است.

وی گفت: بسیاری از فرزندان افراد مرتبط با گورستان‌ها از هیچ به همه‌جا رسیدند و ماشین‌های شاسی‌بلند سوار می‌شوند.

گلایه‌های امام جمعه  

این سوء‌استفاده‌ها بارها توسط امام‌جمعه لواسان موردانتقاد قرارگرفته است، وی اظهار داشت: نباید اعضا هیات‌ امنا قبرستان‌ها اجازه دهند، افرادی که پول‌دارند، قبرستان‌ها را به شیوه‌ای غیرعادی آراسته کنند و فخرفروشی و شکاف اجتماعی حتی در مورد مرگ و در قبرستان که مکان عبرت است، دیده شود.

حجت‌الاسلام سید سعید لواسانی افزود: برای اموات مهم آن چیزی است، که با خود برده‌اند، نه این‌که تا می‌توانند، ظاهر قبر را تزئین کنند و با همین امر هم اسراف و چشم و هم‌چشمی کنند.

امام‌جمعه لواسان شهرداری را نهاد مسئول در راه‌اندازی قبرستان عمومی برای مردم دانست و گفت: متولی قبرستان‌های عمومی شهرداری است و زمانی که این نهاد به وظیفه خود عمل نکند و گورستانی با رعایت موازین شرعی ساخته نشود، شاهد چنین مواردی خواهیم بود.

حُکم دیوان عدالت اداری

در ضمن، نسخه‌ای از حکمی از شعبه ۱۰ دیوان عدالت اداری موجود است، که در آن آمده است: «ازجمله وظایف شورای اسلامی شهر، همکاری با شهرداری برای تصویب طرح حدود شهر و بررسی و تأیید طرح هادی و جامع و تفصیلی و همچنین نظارت بر ایجاد گورستان است.»

این حُکم شهرداری و شورای شهر لواسان را به رعایت طرح تفصیلی مصوب و راه‌اندازی و فراهم کردن تسهیلات قبرستان عمومی شهر که در طرح جامع مصوب سال ۱۳۹۴ در لواسان جانمایی شده، کرده است.

مشکلاتی که ساکنان لواسان برای خرید قبر دارند

فقدان قبرستان عمومی در لواسان نه‌تنها سبب شده افراد لاکچری با پرداخت پول‌های کلان در گورستان‌های این شهر دفن شوند، که مشکلاتی نیز برای افراد معمولی که چند سالی است، در لواسان ساکن بوده، اما اصالتاً لواسانی نیستند، ایجاد کرده است.

یکی از این افراد گفت: ما اصالتاً لواسانی نیستیم، اما چند سالی است، به این شهر آمدیم.

وی افزود: وضع مالی ما معمولی است و نه‌میلیاردی پول‌داریم و نه لاکچری هستیم، ولی چون اصالتاً لواسانی نیستیم، پول قبرهای چند صدمیلیونی را نیز نداریم و مجبوریم اموات خود را برای دفن به بهشت‌زهرا (س) تهران ببریم، که قطعاً زیارت مقبره اموات در این راه دور بسیار سخت است و ما باید جور کم‌کاری شهرداری لواسان و لاکچری‌بازی عده‌ای که صاحب پول‌های بی‌حساب‌وکتاب شده‌اند، را بکشیم.

این شهروند لواسانی گفت: جالب اینجا است، که مقبره‌های لواسان برای افراد همان محل رایگان است، مثلاً در گورستان «شورکاب» تنها اهالی «شورکاب» که ارتباط دارند، با یکی دو میلیون می‌توانند، اموات خود را دفن کنند و حتی دفن یکی از اهالی «جائیج» در گورستان «شورکاب» نیز ممکن نیست.

بد نیست، بدانید، کارگری که اصالتاً لواسانی نیست و ماهی سه میلیون تومان حقوق می‌گیرد و در طول مدت عمر خود زندگی سختی داشته است، باید حدود ۱۴ سال بدون وقفه کار کرده و حقوق خود را خرج نکند، تا اگر قیمت قبر در قبرستان‌های لاکچری لواسان گران‌تر نشد، بتواند، برای خود یک قبر تهیه کند.

کد خبر 522003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha