مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

کاهش فاصله‌های اجتماعی، افزایش بازگشایی‌های مراکز اداری، تفریحی و همچنین روند رو به رشد مسافرت‌ها در هفته‌های اخیر، نگرانی‌ از طغیان و اوج کرونا را در قم افزایش داده است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، درست اوایل اسفندماه  ۹۸ بود که ویروس منحوس کرونا سایه شوم خود را در کشور و استان پهن کرد، میزان شیوع بالا رفت و رفته رفته به همراه آن طی اجرای گام به گام مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌هایی در شهر قم ایجاد شد و تا بسته شدن اماکن مذهبی و حرم مطهر پیش رفت.

کرونا قربانیانی در شهر قم گرفت، کادر درمانی هم در خط مقدم مبارزه با کرونا در نبردی سخت قرار گرفتند، زمانی نگذشت که با توجه به مدیریت ستاد بحران استان، همکاری مردم در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و روی آوردن به قرنطینه خانگی و هم‌چنین افزایش نظارت‌ها بحران کمرنگ شد و آمار ورودی بیمارستان‌ها کاهش یافت.

به دنبال کاهش بحران کرونا در قم بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها هم افزایش یافت، بازارها بعد از دو ماه به روی مردم باز شد و اندک اندک بازگشایی‌ها به مجتمع‌های تجاری و پاساژها و همچنین باشگاه‌های ورزشی و اماکن مذهبی هم رسید.

اما نباید این نکته را فراموش کرد شرط اصلی بازگشایی‌ها رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی بود؛ به دنبال این بازگشایی‌ها فاصله اجتماعی هم برای مردم قم رنگ باخت و ویروس کرونا بدون هیچ مانعی در شهر قم اکنون در حال تردد و جولان دادن است.

با سرکشی به هر نقطه از شهر قم به نظر می‌رسد که بعد از سه ماه مدیریت و جهاد کادر درمانی و همه فعالیت‌هایی که برای مهار آن رخ داد فراموش شد، انگار بر کرونا ویروس غلبه کردیم و دیگر اثری از این ویروس تاج دار منحوس در شهر قم وجود ندارد.

تا دیروز که مردم برای یافتن ماسک و وسایل و پدهای بهداشتی به هر دری می‌زدند و از نایاب شدن آن معترض بودند امروز که در هر داروخانه‌ای ماسک وجود دارد مردم با زدن ماسک و مواد ضدعفونی بیگانه شدند.

بعدازظهرها و در ساعات خنک روز هم دیگر خبری از فاصله اجتماعی در شهر قم نیست، پاساژها و مجتمع‌های تجاری و کافی شاپ‌ها و بوستان‌ها که دیگر بهشت کرونا شده و مردم بدون ماسک و دستکش و بدون هیچ سلاحی در برابر این ویروس به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند و دیگر ترس و واهمه‌ای از کرونا ویروس در شهر دیده نمی‌شود.

با تعطیلی عید فطر و نیمه خرداد هم بعضی از شهروندان قمی عزم خود را برای سفرهای بیرون شهری جزم کردند و بعد از تعطیلات دوباره شاهد شیوع بیماری و افزایش آمار افراد مشکوک به کرونا در مراکز درمانی شدیم چرا که به دنبال یک تفریحی زودگذر تعدادی از شهروندان وضعیت قم به خطر افتاده و یک لحظه سفر و تفریحی ممکن است منجر به ابتلای خود و افراد جامعه به بیماری کرونا و دردسر برای کادر درمانی شود.

بعضی مراکز خرید به قدری شلوغ می‌شود که باید گفت ویروس کرونا در این مناطق در حال جولان است

یک شهروند قمی می‌گوید: در ابتدای شیوع ویروس که مردم از کرونا بسیار وحشت داشتند همه اصول بهداشتی را رعایت می‌کردند و با وجودی که محدودیت در عرصه ماسک در داروخانه‌ها بود به هر طریقی ماسکی تهیه و به جز کارهای غیر ضروری از خانه بیرون نمی‌رفتند.

محمد بیگدلی می‌افزاید: بعد از بازگشایی‌هایی که صورت گرفت مردم قم دیگر فاصله‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و در ساعات بعد از ظهر و شب‌ها اوج شلوغی را در مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید به ویژه در خیابان صفاییه، شهید صدوقی و دیگر مناطق شلوغ شهر را شاهد هستیم؛ بعضی مراکز خرید به قدری شلوغ می‌شود که باید گفت ویروس کرونا در این مناطق در حال جولان است.

رفتن به مراکز خرید و تفریح بدون ماسک

در میدان شهید دستغیب واقع در بلوار شهید صدوقی که مردم با توجه به گرمی هوا برای خرید بستنی و فست فود مراجعه می‌کنند و این مکان تا پاسی از شب با شلوغی و ترافیک خودروهای شخصی همراه است، یک بانوی قمی به همراه یک کودک دو ساله خود که بدون ماسک در حال خرید از یک بستنی فروشی است با او باب گفت‌وگو را باز می‌کنم.

او خود را مهناز ابطحی معروفی می‌کند و بیان می‌کند: با وجود گرمی هوا به همراه کودک خود به این بستنی فروشی آمدم ولی نمی‌دانستم به این شلوغی است و برای حساب باید در صف باشم؛ در این شرایط به اندکی تفریح نیاز داریم.

وی ادامه می‌دهد: کرونا دیگر رفتنی است بابا مگر کسی می‌تواند در این گرمی هوا ماسک و دستکش بزند اگر خطری وجود داشت که این مراکز را باز نمی‌کردند مردم دیگر از خانه ماندن خسته شدند.

اغذیه فروشی‌هایی با طعم کرونا

فروشند یکی از اغذیه‌فروشی‌ها می‌گوید: از ساعت ۷ بعدازظهر کم کم اینجا شلوغ می‌شود خانواده‌های قمی هم برای تفریح و تنوع گاهی به طور دسته جمعی به اینجا آمده و فست فود و یا غذایی آماده را سفارش می‌دهند.

محمدرضا زارعیان که دو سالی است در این مکان شاغل است، عنوان می‌کند: به خانواده‌ها نسبت به زدن ماسک و رعایت اصول بهداشتی تذکر می‌دهیم ولی وقتی خانواده‌ها خود را ملزم به رعایت این موارد نمی‌کنند اصراری نمی‌کنیم گاهی میزها و صندلی‌ها را بافاصله می‌چینیم ولی خانواده‌ها علاقه دارند دور هم باشند و نسبت به فاصله اجتماعی بی‌توجهی می‌کنند.

شروع مسافرت‌ها و نگرانی از طغیان دوباره ویروس در شهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این باره می‌گوید: با توجه به تعطیلاتی که پشت سر گذاشتیم با شروع مسافرت‌ها به قم از اوج‌گیری دوباره ویروس کووید ۱۹ نگران هستیم و رفتارهای مردم نسبت به این ویروس هم عادی شده است، با وجود بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی ممکن است با طغیان دوباره کرونا در قم روبرو شویم.

موضوع کرونا هنوز جدی است و شاهد رشد موارد ابتلا و بستری در سطح شهر قم هستیم

محمدرضا قدیر می‌افزاید: تمرکز و توجه ما بر افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مانند سالمندان، افرادی که بیماری دیابت و یا قلبی و غیره دارند بیشتر است چرا که این افراد، افراد پر خطر جامعه هستند در کنار بازگشایی‌ها و تعطیلات اخیر سفرها هم به قم افزایش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: نگران هستیم با توجه به مسافرت‌ها ویروس کرونا از استانی به استان دیگر منتقل و وضعیت استان را خطرناک‌تر کند؛ بیمارستان‌ها هم در حال آماده باش کامل هستند تا در صورت ورود پیک دوباره بیماری خدمات درمانی را سرعت بخشند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم بیان می‌کند: موضوع کرونا هنوز جدی است و شاهد رشد موارد ابتلا و بستری در سطح شهر قم هستیم. عدم رعایت مسائل بهداشتی و عدم استفاده از ماسک و دستکش موجب انتقال ویروس می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه رفتار ویروس کرونا تغییر نکرده و هنوز همان علائم و رفتارها را از ویروس شاهدیم، خاطرنشان می‌کند: رعایت فاصله‌گذاری و حفاظت فردی که در فروردین ۸۰ درصد بود الان به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

کد خبر 521998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha