سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی نخستین کارگاه رنگرزی و ریسندگی سنتی این استان با ۳۲۶ نوع رنگ در یاسوج خبر داد.

کارگاه رنگرزی

به گزارش ایرنا، مجید صفایی روز یکشنبه ۲۵ خرداد در آیین بهره‌برداری از این کارگاه رنگرزی گفت: در این کارگاه بدون دخالت عوامل صنعتی و مواد شیمیایی، کار رنگرزی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد گیاهان با رنگینه‌های با ثبات عالی و متوسط فراوان است، روناس، گل بابونه، برگ انگور عسگری، برگ درخت توت، وسمه، گل رنگ، برگ انجیر، پوست انار، بلوط، پوست گردو، سماق، زعفران و جاشیر از گیاهانی هستند که در این استان به وفور یافت می‌شود.

صفایی اظهار کرد: با افتتاح این کارگاه برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این کارگاه تولیدی از سوی دانش‌آموختگان صنایع‌دستی و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد شده است.

صفایی ابراز کرد: در این کارگاه پس از آزمایش انواع گیاهان، رنگ‌های استاندارد تولید و برای رنگرزی به کار گرفته می‌شود.

وی گفت: در این کارگاه تولیدی در کنار رنگرزی به کار ریسندگی و تولید نخ باکیفیت هم پرداخته می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی و تولید سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف، یکی از مناطق فعال در حوزه صنایع دستی است.

جاجیم‌بافی، سفره‌بافی، نمدمالی، نی‌چیت‌بافی، مشته‌بافی، رندبافی، گچمه‌بافی، ریسندگی، سوزن‌دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه‌چادربافی از مهم‌ترین دست‌بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

کد خبر 521627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha