نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد: در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران موضوع اصلی مورد بحث خواهد بود.

آژانس بین اللمی انرژی اتمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت: جلسه مجازی شورای حکام قرار است ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه برگزار شود، البته ممکن است با توجه به موضوعات متعدد در دستور کار، جلسه‌ای طولانی داشته باشیم با این وجود انتظار می‌رود که بیشتر توجه بر موضوع ایران استوار باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه ۱۶ خرداد در گزارشی که در اختیار کشورهای عضو شورای حکام قرار داد، اعلام کرد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به هشت برابر حد مجاز در برجام رسیده است.
در این گزارش همچنین آمده بود که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا ۳۱ اردیبهشت به ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم رسید.

آژانس پیش از این میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا ۳۰ بهمن سال گذشته را بیش از یک هزار و ۲۰ کیلوگرم گزارش کرده بود.

ایران براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ اجازه ذخیره ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را دارد. از سوی دیگر در برجام پیش‌بینی شده بود که ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۳.۶۷ درصد را ندارد.

در گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده، ایران اکنون به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از این گزارش اعلام کرده بود که محافل ضدایرانی سعی دارند هراس به وجود آورند و ادعا می‌کنند که گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامات فوری از نقطه نظر عدم انتشار سلاح هسته‌ای را می‌طلبد.

اولیانوف توضیح داد: در واقع هیچ‌گونه فوریتی وجود ندارد. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ابعاد احتمالی فعالیت های هسته ای ایران اشاره شده است که اگر هم انجام شده بود در سال ۲۰۰۴ توسط ایران متوقف شد.

کد خبر 521616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha