مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

دستگاه ضد عفونی کننده دست و اشیا با روش ترکیبی پلاسما - فرابنفش ازسوی  پژوهشگران دانشگاه گیلان طراحی و ساخته شد.

دستگاه ضدعفونی کننده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه گیلان، دستگاه ضدعفونی کننده دست و اشیاء با روش ترکیبی پلاسما - فرابنفش با هدف کمک به مدافعان سلامت کشور و در نظر گرفتن قدرت خرید عموم مردم طراحی و ساخته شده است.

بنا به این گزارش، این دستگاه استریل کننده مدرن، کم مصرف و قابل حمل  برای پیشگیری در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها به ویژه ویروس کرونا کووید ۱۹ معرفی می‌شود، اساس عملکرد این دستگاه بر پایه روش ترکیبی پلاسمای غیرحرارتی – تابش فرابنفش است  که بخش پلاسمایی آن بر پایه تخلیه الکتریکی هوا عمل می‌کند و نیازی به کپسول‌های گاز رایج برای تولید پلاسما نخواهد بود.

این دستگاه علاوه بر ایجاد تابش فرابنفش در باند UVC (که منطقه‌ای بسیار بهینه برای میکروب‌کشی و ویروس‌زدایی توسط اشعه فرابنفش است) به تولید یک باران شهابی ذرات سرد (حاوی ذرات باردار و برانگیخته، ازن  ) در محل نازل پلاسمایی دستگاه می‌پردازد، بدون آنکه هیچگونه آسیب حرارتی به نمونه مورد نظر بزند.

ویروس‌زدایی و باکتری‌زدایی با روش خشک و غیرحرارتی و بدون نیاز به مواد شیمیایی مانند الکل و غیره  عدم استفاده از آب برای شست و شو، عدم ایجاد طعم و بوی شیمیایی در مواد خوراکی، کوچک، کم مصرف و قابل حمل، مناسب برای محیط های اداری و خانگی و دوستدار محیط زیست از مزایای این دستگاه است.

فاز طراحی و ساخت دستگاه، توسط علی دژپور، دانشجوی دکتری فیزیک، مریم نیل کار، دانشجوی دکتری فیزیک  و دکتر ساعد جعفری، عضو هیات علمی گروه فیزیک- دانشیار فیزیک پلاسمای دانشگاه گیلان انجام شده  و فرایند اخذ تاییدیه‌های فنی و بهداشتی و نیز ثبت اختراع آن در حال پیگیری است.

کد خبر 521498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha