مدیرکل راه‌آهن قم گفت: تخصیص نیافتن اعتبار و نبود برآورد دقیق از میزان بار منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان که قابل‌حمل روی ریل است، مانع اتصال این منطقه به راه‌آهن سراسری شده است.

راه‌آهن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن اعتماد شنبه ۲۴ خرداد افزود: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی و مصوبه هیات مدیره راه‌آهن، ‌اتصال هر خط فرعی، چشمه‌بار و مراکز صنعتی نیازمند زیرسازی از سوی آن مراکز و روسازی از سوی راه‌آهن است.

وی اضافه کرد: بخشی از زیرسازی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان انجام‌شده و حدود ۴۰ درصد از کل طرح باقی‌مانده است که نیازمند ۷۴۰ میلیارد ریال اعتبار است.

به گفته مدیرکل راه‌آهن قم مجموعه راه‌آهن پیگیری‌های زیادی برای حصول نتیجه انجام داده، ولی هنوز اعتباری برای اتمام این طرح تخصیص نیافته است.

اعتماد بیان کرد: از سوی دیگر منطقه سلفچگان باید میزان باری که می‌تواند توسط ریل جابه‌جا شود را اعلام کند تا مشخص شود آیا جابه‌جایی این میزان بار، ‌ارزش ریل‌گذاری در این منطقه را دارد یا خیر.

مدیرکل راه‌آهن قم ادامه داد: با توجه به میزان اعتباری که برای تکمیل طرح نیاز است، ‌ادامه این طرح باید توجیه اقتصادی قوی داشته باشد و آمار لازم ارائه شود، ولی منطقه سلفچگان در این زمینه همکاری لازم را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اتصال گمرک قم به راه‌آهن، بر اساس اعلام رسمی گمرک، تخمین زده می‌شد سالانه یک‌میلیون تُن بار از طریق راه‌آهن جابه‌جا شود، ‌ولی پس از ریل‌گذاری با هزینه حدود ۱۸۰ میلیارد ریال، ‌در سال ۹۸ کمتر از ۱۰ هزار تُن بار توسط گمرک به روی ریل منتقل ‌شده است.

اعتماد ادامه داد: ممکن است همین مساله در زمینه منطقه اقتصادی سلفچگان نیز اتفاق بیفتد که البته به‌عنوان کارشناس معتقدم که به‌طور حتم این اتفاق رخ می‌دهد. درحالی‌که شرکت راه‌آهن در چند سال گذشته به‌صورت خودجوش سعی در اتصال شبکه‌های بار استان به راه‌آهن داشت، برخی مدیران از نبود اراده برای اتصال منطقه سلفچگان به راه‌آهن سخن می‌گویند.

مدیرکل راه‌آهن قم تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان باید زیرسازی طرح را انجام دهد و آمار میزان باری که قرار است توسط راه‌آهن از این منطقه جابه‌جا شود را اعلام کند.

وی اضافه کرد: اراده قوی از سوی شرکت راه‌آهن برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن وجود دارد، ‌ ولی باید مشکلات پیش رو از جمله تامین اعتبار حل شود تا این طرح به سرانجام برسد.

همچنین تمام اقدام‌های لازم برای طراحی ریل‌گذاری در شهرک شکوهیه توسط راه‌آهن انجام‌شده، ولی هنوز شرکت شهرک‌های صنعتی برای عقد تفاهم‌نامه با راه‌آهن اقدام نکرده است تا ادامه طرح انجام شود.

اعتماد  اضافه کرد: برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن حدود ۱۴ کیلومتر ریل‌گذاری نیاز است،  به ازای هر یک‌تُن باری که از جاده به روی ریل جابه‌جا شود، حدود ۴۰ سی‌سی سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

کد خبر 521076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار