همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان، کمپین «چهار راه کودک» به همت شهرداری تهران در پایتخت راه اندازی شد.

کودک کار

همشهری آنلاین/ فاطمه عسگری نیا: معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت:« کمپین چهار راه کودک با هدف آگاه‌سازی و افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کار کودک، شناخت اشکال و ابعاد این پدیده و جذب و مشارکت شهروندان برای کاهش این آسیب اجتماعی در راستای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» راه اندازی شده است.»

محمد رضا جوادی یگانه با بیان این که  فراهم کردن زندگی ایمن برای همه شهروندان از ماموریت های اصلی و مهم امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است اظهار داشت:« معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در تلاش است تا امسال اقدامات جدی و مهمی را در راستای بهبود شرایط زیست کودکان کار دنبال کند. »

او حمایت از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کار کودکان و جذب و مشارکت شهروندان برای کاهش پدیده کار کودک را از دیگر اهداف کمپین «چهارراه کودک» عنوان کرد و گفت: «نظارت بر پیمانکاران و نهادهای زیرمجموعه شهرداری تهران در خصوص منع به کارگیری کودکان، تلاش در راستای حذف اشکال کار پرخطر برای کودکان از جمله زباله‌گردی و حمایت از اجرای طرح ها و پروژه‌های مرتبط با توانمندسازی کودکان کار و خانواده ‌های آنان از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران برای کمک به حل مشکل کار کودکان در شهر تهران است. »

او در ادامه تمام اشکال کار کودکان را از نگاه شهرداری تهران غیر قابل پذیرش برشمرد و گفت:«‌ این نهاد در تلاش است تا با استفاده از زیرساخت‌های موجود و در راستای تحقق مسئولیت‌پذیری اجتماعی نسبت به آگاه‌سازی و افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کار کودک، شناخت اشکال و ابعاد این پدیده کمک کند. »

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران یادآور شد:« شهرداری تهران درحالی خود را ملزم به ساماندهی و حمایت از کودکان کار و خیابان می‌داند که براساس تکلیف قانونی خود تنها باید  زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی این کودکان فراهم کرده و در اختیار نهادهای ذی‌ربط و سازمان‌های مردم نهاد قرار دهد. »

جوادی یگانه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فعالیت مراکز پرتو درراستای بهره مندی کودکان کار از امکانات اموزشی رایگان اظهار داشت:«مراکز پرتو مراکزی هستند که از سال ۱۳۹۳ و با تغییر استراتژی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی و با هدف بهره گیری حداکثری از توان و ظرفیت سازمان های غیر دولتی حوزه کار کودک با هدف ارائه خدمات آموزش تحصیلی، مهارت های زندگی، حمایتی و توانمند سازی در مقاطع ابتدایی راه اندازی شد. در طی سال های گذشته تا کنون شهرداری تهران موفق به راه اندازی ۲۴ مرکز پرتو در شهر تهران شده که تمامی این مراکز با مشارکت و همکاری سازمان های غیردولتی تخصصی حوزه کودک مدیریت و راهبری می گردند. »

او یاداور شد:«‌از سال ۹۸ یک مرکز توانمندسازی حرفه ای و شغلی ویژه کودکان بالای ۱۳ سال به این مراکز اضافه شده که هدف آن در کنار استعداد یابی شغلی، آماده سازی کودکان برای ورود به جامعه در سن ۱۸ سالگی می باشد. »

کد خبر 521006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha