درآمد کشور در شرایط فوق‌العاده تحریم‌ ۵۰ هزار میلیارد دلار کمتر شده است و۵۰ هزار میلیارد یعنی دو برابر بودجه پارسال و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه امسال بیشتر.

روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی سخنگوی دولت هم در آیین معارفه مدیرعامل جدید ایرنا در امتداد اشارات رییس جمهوری به نوع انتقادات از دولت گفت: «عده‌ای به دولت حمله می‌کنند بدون این که علت آن را بیان کنند. ما باید علت تحریم‌ها را برای مردم بیان کنیم اشتباه کردیم که تاکنون در مورد تحریم‌ها با مردم صحبت نکردیم. در شرایط کنونی فشارهای اقتصادی، زیاد و بی بدیل شده و هیچ دوره‌ای مانند امروز تحریم گریبان کشور را نگرفته اما دولت با تمام توان برای اداره کشور ایستاده است. من بارها گفته‌ام اگر افراد دیگری به جای این دولت، سرکار بودند وضع بدتر از امروز بود.

  • توصیف کوتاهی از شرایط این روزهای ایران

برای توصیف شرایطی که دولت و کشور با آن روبروست باید به ارقام و آمار، نشانه‌ها و شواهد بی‌شماری استناد کرد اما شاید اعداد اعلام شده در سخنان مسوولان قوه مجریه بتواند دورنمایی از این شرایط را ترسیم کند.

الف) بر اساس اعلام رییس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، درآمد کشور در شرایط فوق‌العاده تحریم‌ ۵۰ هزار میلیارد دلار کمتر شده است و۵۰ هزار میلیارد یعنی دو برابر بودجه پارسال و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه امسال بیشتر.

ب) بر اساس اعلام «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه در بهمن ماه ۹۸ تنها در همین سال سیل ۲۱ هزار میلیارد تومان به استان‌های درگیر خسارت وارد کرده و دولت  نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان برای جبران این خسارات پرداخت کرده است.

پ) کرونا تنها در ۳ ماه گذشته، ۱۰۸ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت زده است.

ت) حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش بینی شده دولت از اخذ مالیات به دلیل کرونا کاهش یافته است.

ث) کشور کمترین میزان صادرات نفت طی حداقل سه دهه اخیر را تجربه می‌کند و فروش دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت پیش از تحریم‌ها، بر اساس پیش بینی‌ها به حدود ۷۰۰ هزار بشکه می‌رسد و درآمد نفتی دولت ۶۶ درصد کاهش خواهد یافت.

ج) شرکت‌های فناوری و تحقیقاتی، حمل و نقل و کشتیرانی، شرکت‌های فولاد، آهن، آلومینیوم، شرکت های ساختمانی و برق، شرکت های پتروشیمی، بیمه، طلا، بانک ها، تبادلات پولی و بانکی، معدن، سوئیفت، منابع ارزی ایران در جهان، سپاه پاسداران ونیروهای مسلح، بخش عمرانی، سازمان های هوافضا، قضات، اساتید، مسوولان لشگری و کشوری کنونی و سابق، دوره های آموزشی، دارو و غذا و حتی اپلیکیشن‌های تلفن همراه، نمونه هایی از فهرست تحریم‌های آمریکاستکه از اردیبهشت ۹۷ و همزمان با خروج «دونالد ترامپ» از برجام شروع شد و  روز به روز هم بر تعداد آن ها افزوده  می‌شود.

چ) شرایط سیاسی و اجتماعی در کشور هم ایده آل نیست و بر اساس اعلام «محمدباقر قالیباف» فساد نگران کننده‌ای در تاروپود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی، و عدم تحقّق عدالت شده و نهاد بسیار مهم خانواده تضعیف شده است.

ح) نظرسنجی‌هایی که مهم ترین آن در اسفند۹۸ و در خلال انتخابات مجلس شورای اسلامی روی داد از کاهش مشارکت سیاسی مردم حکایت دارد. انتخاباتی که کمترین میزان مشارکت را در چهار دهه گذشت داشت و واقعیت آسیب‌پذیری اعتماد مردم را به مسوولان نشان داد.

کد خبر 520610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    15 2
    پس خودت و مسولان میدونند چه خبر اوضاع بدبخت مردم پس براچی الکی امار رضایت بخش میدی که همه چیز خوبه داریم میریم جلو
  • الماس US ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    4 1
    وقتی اقای احمدی نژاد را مغزهای متفکر بعنوان رییس جمهور انتخاب نمودند که اقتصاد ایران را متلاشی و بعد همانند ... بروددر مجلس شعار های توخالی سر دهدکه تحریم ها گاغذپاره هایی پیش نیستند دیگه.انتظاری می توان از وضعیت کنونی.داشت ؟
  • علی UA ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    2 3
    اشتباه نکردن آقای ریس جمهور و یا روزنامه رمان تایپ ؟ ۵۰ هزار میلیارد دلار ؟ قطعا اشتباه چاپی هست .
  • علی UA ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    2 0
    دوستان عدد ۵۰ هزار میلیارد دلار یک رقم غیر ممکن در اقتصاد ایران هست . جهت اطلاع ذخایر ارزی روسیه در بهترین شرایط ۴۹۰ میلیارد برآورد شده ! برای اداره مملکت ما سالی حدودا ۳۵ میلیارد دلار لازم هست که خیلی ول خرجی و سوبسید و ... را بدوش میکشد . بهمین دلیل شک نکنید که این رقم یا اشتباه چاپی هست و یا آقای ریس جمهور اشتباه کردند.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    مطمئنید این عدد ۵۰ هزار میلیارد دلار درسته