گزینه‌های ریاست کمیسیون عمران مجلس در اجلاسیه اول یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص شدند که در گزارشی به سوابق این گزینه‌ها پرداخته‌ایم.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، کمیسیون‌های تخصصی در مجلس شورای اسلامی اصلی‌ترین جایگاه برای انشای قوانین و پی‌ریزی برنامه‌هایی است که دولت و قوه قضائیه موظف به اجرای آن خواهند بود. کارشناسان معتقدند بسیاری از ابهاماتی که در نحوه درک، تفسیر و اجرای قوانین میان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی دیده می‌شود، مربوط به رعایت نکردن اصول، قواعد و فنون نگارش قانون در مجلس شورای اسلامی است که آسیب‌های فراوان و بلندمدتی را به کشور تحمیل می‌کند.

جایگاه قانون‌گذاری در کشور با تعریف درست از کمیسیون‌های تخصصی آن شکل می‌گیرد. این اتاق‌های فکر پارلمانی وظایفی به‌عهده دارند که اجرای صحیح آن منوط به انتخاب درست اعضا و در نظر گرفتن میزان تسلط افراد حاضر در کمیسیون به امور محوله است.

وظایف هر کمیسیون در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مشخص است، از این رو کمیسیون عمران را می‌توان موتور محرک سازندگی در کشور دانست که ماده ۵۵ قانون داخلی مجلس، وظایف آن را در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری و روستایی و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعریف کرده است.

از آنجا که پارلمان دوره یازدهم با ۷۵ درصد تغییر نمایندگان نسبت به دوره قبل شکل گرفته است، به‌نظر می‌رسد کمیسیون‌ها با چهره‌های جدید تشکیل شوند و طبیعتاً شاهد تغییرات در ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون‌ها نیز باشیم.

البته طبق آنچه محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است، ترکیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس هنوز نهایی نشده است، اما طبق پیگیری‌های خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی نیکزادثمرین، احمد دنیامالی، علیرضا پاک‌فطرت، اقبال شاکری، عادل نجف‌زاده، احمد جباری، سیدالبرز حسینی، صدیف بدری، کمال علی‌پور خنکداری، حسین بامیری، کمال حسین‌پور، اسماعیل حسین‌زهی، محمد سرگزی، محمدرضا رضایی‌کوچی، منصور آرامی، علی آذری، معین‌الدین سعیدی، رحمت‌الله فیروزی پورآبادی، امان‌الله حسین‌پور، جواد نیک‌منش و آرا شاوردیان اولویت‌هایی برای حضور در کمیسیون عمران مجلس یازدهم تعیین کرده‌اند.

  • سازوکار قانونی حضور در کمیسیون‌ها

 مواد ۳۶ و ۳۷ قانون داخلی مجلس شورای اسلامی با هدف اجرای عدالت در انتخابات اعضای کمیسیون‌های تخصصی و افزایش کیفیت قانونگذاری و کارآمد شدن کمیسیون‌ها این‌گونه تدوین شده که هر نماینده مکلف است قبل از شروع دوره جدید مجلس، اطلاعات خویش را براساس فرمت امتیازبندی به‌صورت خوداظهاری در سامانه وارد کند تا این اطلاعات در دسترس همه نمایندگان قرار گیرد. همچنین هر نماینده پس از افتتاح دوره فرم مخصوص انتخاب کمیسیون‌های تخصصی خود را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم با تعیین در اولویت پیشنهادی به‌همراه مستندات حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیئت رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

ماده ۳۶ قانون مجلس بررسی فرم‌های تکمیل‌شده، دریافت مدارک و انطباق آن با مستندات و سپس چاپ سوابق نمایندگان را به‌عهده معاونت قوانین گذاشته است و این معاونت ظرف مدت ۴۸ ساعت؛ پس از انطباق فرم‌ها با مستندات، اطلاعات مندرج در فرم‌ها و تحصیلات، سوابق اجرایی  تجارب نمایندگی و عضویت در کمیسیون‌ها را در سامانه ثبت می‌کند سپس اطلاعات مذکور را از طریق همان سامانه به هیئت رئیسه انتقال می‌دهد.

در این گزارش به گزینه‌های مطرح و احتمالی ریاست کمیسیون عمران مجلس یازدهم در دوره‌ای یک‌ساله پرداخته است که اسامی و سوابق آنها به‌شرح زیر است:

  • احمد دنیامالی

دنیامالی سال ۱۳۳۹ در بندرانزلی متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۷۱ است که به‌عنوان دانشجوی نمونه کشوری در این مقطع معرفی شد. دنیامالی پایان‌نامه ارشد خود را با عنوان طراحی پردیس دانشگاهی بهشهر (وابسته به دانشگاه علم و صنعت) به پایان رساند و پس از آن در سال ۱۳۹۲ در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، در مقطع دکترای دانشگاه علوم و تحقیقات تهران تحصیل کرد و پایان‌نامه‌ خود را با عنوان طراحی فضاهای تفریحی شهر تهران ارائه کرد.  وی عضویت در شورای اسلامی شهر تهران و ریاست کمیسیون عمران و حمل‌ونقل کشور را در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در کارنامه دارد.

در رزومه‌ کاری دنیامالی این داوطلب ریاست کمیسیون عمران مجلس یازدهم همچنین از سال ۱۳۸۴ تا ۸۸ در پُست‌هایی نظیر ریاست هیئت مدیره سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران، ریاست هیئت مدیره سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، رئیس هیئت مدیره سازمان مشاور شهرداری تهران، رئیس هیئت مدیره شرکت یادمان سازه دیده می‌شود.

وی پیش از آن در سال‌های ۸۰ تا ۸۱ در معاونت فنی و مهندسی عضو هیئت عامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور بوده و تجهیز بنادر کانتینری ایران، توسعه بنادر بوشهر، بندرعباس، چابهار، امام خمینی، نوشهر و بندرانزلی از جمله پروژه‌هایی است که در این دوره راهبری کرده است.

  • محمدرضا رضایی‌کوچی

رضایی کوچی سال ۱۳۵۰ در شهرستان جهـرم استان فـارس متولد شد. وی دارای مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه شیـراز و پزشک عمومی است.  رضایی کوچی سابقه حضور در جنگ تحمیلی را نیز دارد. او جانبـاز و مسلط به زبـان انگلیـسی است.  وی شهرداری جهـرم را در کارنامه اجرایی خود دارد و پیش از این در سمت مدیـریت پشتیبـانی و خدمات دانشگاه علوم پزشکی استان فارس نیز مسئولیت داشته است.

رضایی‌کوچی همچنین مدرس دانشگاه، مدیریت خدمات و پشتیبانی دانشگـاه علوم پزشـکی فارس، عضویت در کمیته اورژانس استان فارس، عضویت در شـورای آموزش و پـرورش شهرستان جهـرم، نمایندگی شهرداران استان در کارگروه بهداشت و سلامت استان، عضویت در هیئت مدیـره شـرکت داروسازی رازی، ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستـان جهرم، عضویت در هیئت مدیره سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان فارس و عضویت در هیئت اجرایی مجمع عمومی جمعیت هلال احمر استان فارس را در کارنامه اجرایی خود دارد. وی همچنین نماینده ناظر مجلس در شورای‌عالی هواپیمایی کشور با حضور رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و پنج نفر از وزرای دولت و ناظر مجلس در شورای‌عالی انطباق امور اداری و فنی پزشکی با شرع مقدس اسلام بود.

کد خبر 520428

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha