چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ‌خراسان رضوی گفت: درخت کهنسال ارس تخته مایان در شهر طرقبه این استان با شماره ۶۱۰ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت و به استان ابلاغ شد.

درخت کهنسال ارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ابوالفضل مکرمی‌فر روز چهارشنبه ۲۱ خرداد افزود: درخت ارس تخته مایان هشت متر ارتفاع دارد و با قدمت ۲ هزار ساله در نزدیکی روستای مایان از توابع شهرستان طرقبه، شاندیز در نزدیک مشهد چشم‌انداز زیبایی در دامنه شمالی ارتفاعات بینالود دارد.

وی گفت: این درخت زیبا شبیه یک هرم است و قرار گرفتن ارتفاعات بینالود در شمال محل این درخت، منظره‌ای چشم نواز ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ‌خراسان رضوی درباره مناطقی که درخت اُرس وجود دارد، اظهارکرد: اُرس یا وَرس در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز، از آذربایجان تا خراسان و به‌ویژه در شرق کشور و در ارتفاعات به صورت گسترده یافت می‌شود.

وی افزود: اُرس بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هواست و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی است، همچنین این درخت عمر طولانی بیش‌از دو هزار سال دارد،  در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم است.

مکرمی‌فر ادامه داد: درخت کهنسال ارس تخته مایان همچون نگینی درخشان در پس رشته کوه‌های بینالود و در مجاورت روستای ییلاقی مایان خودنمایی کرده و نگاه هر رهگذر را به خود می‌کشاند.

مسئول دفتر ثبت آثاریخی و حرایم اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: درخت کهنسال ارس تخته مایان در منطقه رویشی ایرانی- تورانی قرار دارد، این منطقه براساس شرایط توپوگرافی و ارتفاعی به دو منطقه کوهستانی با آب و هوای سرد و منطقه جلگه‌ای با آب و هوای بیابانی و گرم و خشک تقسیم می‌شود.

محمود طغرایی افزود: هرچند شرایط جوی منطقه موجب پراکندگی و فاصله زیاد درختان شده، اما به‌دلیل وسعت زیاد گونه‌های گیاهی متنوع دارد، به نحوی‌که ۶۹ درصد فلور ایران در این ناحیه قرار گرفته است، گونه‌های اصلی منطقه کوهستانی بنه، بادام و ارس و گونه‌های اصلی منطقه جلگه‌ای گز، تاغ، قیچ و اسکنبیل است.

وی بر ضرورت اجرای برنامه حفاظتی برای این میراث طبیعی تاکید کرد و ادامه داد: اطلاع‌رسانی به اهالی و درخواست از آنان برای حفاظت از درخت، اجرای برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی از جمله تشکیل جلسه با کارشناسان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت و لزوم حفاظت از این درخت و راه‌های حفاظت از آن در برابر آسیب‌های طبیعی، مذاکره با شورای روستا برای لزوم اهمیت دادن به این درخت کهنسال و برنامه‌ریزی برای آبدهی به آن و بازدید مداوم از این اثر طبیعی توسط نیروهای یگان حفاظت و بازدیدهای دوره‌ای توسط کارشناسان سازمان و معرفی و شناساندن این درخت کهنسال و با ارزش از جمله نکات ضروری برای حفاظت از این اثر طبیعی است.

هم‌اکنون استان خراسان رضوی بیش‌از یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و ملموس و ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

روستای مایان به سه بخش مایان علیا، مایان وسطی و مایان سفلی تقسیم شده است. مایان علیا، روستایی در دهستان طرقبه بخش طرقبه شهرستان بینالود استان خراسان رضوی ایران است. این روستا در جنوب شهر طرقبه و در ۲۷ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد. بعد از عبور از مسیر هفت حوض و گذر از روستای شلگرد از داخل مسیر پر از دست انداز رودخانه به تپه‌ای می‌رسیم که با رفتن به بالای آن درخت ارس از دور جلوه‌گری می‌کند.

این درخت در دامنه کوه با چشم‌انداز ارتفاعات بینالود چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

کد خبر 520359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha