معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: بر اثر شیوع ویروس کرونا و کاهش و تعطیلی فعالیت‌ها مجموعه صنایع‌دستی استان، فعالان رشته‌های مختلف متحمل ۸۵ میلیارد ریال خسارت شدند.

صنايع دستي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خسرو قاضی‌زاده اظهار کرد: سهم درآمد صنایع‌دستی استان کردستان از صادرات در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال ۹۸، ۵۹۲ هزار دلار بود که بعد از بروز بیماری کرونا از آن موقع تاکنون صادراتی انجام نشده است.

وی افزود: در مجموع ۴۵ رشته صنایع دستی ثبت شده در کردستان فعال است که ۲۵ رشته آن بومی است، هشت هزار و ۵۰۰ صنعت‌کار پروانه انفرادی دارند و همچنین ۶۴ پروانه کارگاهی گروهی هم در استان صادر شده و در حال فعالیت هستند.

قاضی‌زاده اضافه کرد: ۲۵۷ هزار نفر در حوزه صنایع‌دستی در استان آموزش دیده‌اند،  با برنامه‌ریزی‌ و حمایت می‌توان قابلیت بخش زیادی از این افراد آموزش دیده را بالفعل درآورد و اشتغالزایی حوزه صنایع‌دستی در کردستان را توسعه داد.

وی تاکیدکرد: صنایع‌دستی در کردستان خاص و ویژه است،  صاحب هنرمندانی در استان هستیم که نمونه‌ آنها در جای دیگر به سختی پیدا می‌شود و همین هنرمندان توانستند با ۱۱ اثر خود نشان ملی مرغوبیت و اصالت را در کشور کسب کنند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: این موفقیت‌ها نشان می‌دهد صاحب هنرمندانی هستیم که در نوآوری، ایده و خلق اثر کاربردی می‌توانند با هنرمندان دیگر مناطق کشور رقابت کنند.

وی اضافه کرد: کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی استان کردستان که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود از یک هفته پیش فعال شده و با رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین شده از سوی دانشگاه علوم‌پزشکی به امر آموزش علاقه‌مندان مشغول هستند.

در سال ۲۰۱۰ ایران به شورای جهانی صنایع‌دستی پیشنهاد اختصاص روزی به نام صنایع‌دستی را داد و روز ۱۰ ژوئن یعنی تاریخ تاسیس شورا با موافقت آن به عنوان این روز مشخص شد.

با توجه به توانایی هنرمندان استان کردستان از سوی یونسکو، مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش و سنندج نیز شهر خلاق موسیقی شناخته شده و هم نشان جغرافیایی نازک‌کاری را دریافت کرده است که این موفقیت به‌دلیل تولیدات صنایع‌دستی این دو شهر کسب شده است.  

تولیدات دستی از جمله کلاش، نازک‌کاری، سازهای کوبه‌ای، گلیم و فرش بیشترین محصولات صنایع‌دستی استان کردستان را تشکیل می‌دهد.  

نازک‌کاری، گلیم، فرش و زیورآلات بیشترین صادرات صنایع‌دستی این استان به خارج از کشور را شامل می‌شود.  

سنندج نیز بیشترین صنعتکار حوزه صنایع‌دستی را دارد.

کد خبر 520122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha