مدیرجهادکشاورزی شهرستان مشهد گفت: هم‌اکنون ۳۰ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه‌های شهرستان مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک هستند.

گلخانه‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امید طهماسبی‌زاده روز چهارشنبه ۲۱ خرداد افزود:سطح زیر کشت گلخانه‌های استان در سال ۹۸ در مجموع ۱۲۵ هکتار بوده است.

وی ادامه داد: هیدروپونیک یا آب کشت یکی از روش‌های نوین است که می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک در آن تولید کرد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان مشهد گفت: از مجموع ۳۰ هکتار مساحت گلخانه‌های مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک، ۱۵ هکتار زیر کشت سبزی و صیفی، ۱۳ هکتار زیر کشت گل‌های شاخه‌بریده و دو هکتار زیر کشت سایر محصولات است.

طهماسبی‌زاده افزود: بیشترین میزان تولید گل‌های شاخه‌بریده به ترتیب مربوط به گل رز، آلسترومریا، گلایل و شب بو است.

وی ادامه داد: عدم نیاز به خاک و در نتیجه عدم نیاز به شخم و آبیاری، حذف استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم که هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و خاک را آلوده می‌کند، حذف علف هرز، کاهش مصرف آب به خصوص در مناطقی که با کم‌آبی مواجه هستند و افزایش ارزش غذایی محصولات هیدروپونیک نسبت به روش سنتی از جمله فواید این مدل کشت است.

رئیس جهادکشاورزی مشهد، خراسان رضوی گفت:با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری اولیه بالا و ضرورت حضور افراد متخصص برای ارائه فرمول مناسب مصرف کود و همچنین وارداتی بودن و در نتیجه وابستگی کودهای مورد استفاده در سیستم هیدروپونیک به ارز، در سال‌های اخیر با توجه به نوسان و افزایش نرخ ارز شاهد افزایش هزینه‌های تولید و کم شدن انگیزه برای تولید به روش هیدروپونیک هستیم.

طهماسبی‌زاده افزود: با توجه به مزایای این سیستم به‌ویژه راندمان بالای آبیاری در آن، امید است با حمایت ویژه شامل اختصاص تسهیلات بانکی، اختصاص ارز دولتی برای واردات کودهای مورد نیاز و حمایت برای سرمایه‌گذاری تولید داخلی، نظارت بر تهیه و پخش کودهای مورد مصرف و جلوگیری از ورود و توزیع کودهای تقلبی به بازار و همچنین آموزش نیروی متخصص در این زمینه شاهد توسعه هدفمند این نوع سیستم و در نتیجه افزایش تولید و کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی کردن بیشتر تولید محصولات گلخانه‌ای باشیم.

هم‌اکنون ۹۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی در شهرستان مشهد تحت حفاظت و حیطه مسئولیتی جهاد کشاورزی این شهرستان قرار دارد.

کد خبر 520064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha