رئیس جمهوری بوروندی که از ۲۰۰۵ قدرت را در این کشور آفریقایی در دست داشت و کمتر از سه ماه دیگر به پایان زمامداری‌اش مانده بود، در ۵۵ سالگی از دنیا رفت.

پیر انکورونزیزا رئیس جمهوری بوروندی

به گزارش همشهری آنلاین از الجزیره، هر چند کاخ ریاست جمهوری بوروندی دلیل مرگ پیر انکورونزیزا را حمله قلبی اعلام کرده اما بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و تحلیلگران سیاسی به دیده تردید به این ادعا می‌نگرند. گفته می‌شود دنیس، همسر رئیس جمهوری بوروندی حدود ۱۰ روز پیش احتمالا برای درمان بیماری کووید-۱۹ به نایروبی پایتخت کرونا رفته و به نظر می‌رسد انکورونزیزا هم به کرونا مبتلا بوده است.

رئیس جمهوری بوروندی که قرار بود در ماه اوت قدرت را به متحد سیاسی خود تحویل بدهد، روز شنبه در یک بازی والیبال شرکت کرد. عصر همان‌روز بیمار و به بیمارستان منتقل شد و روز یکشنبه پس از بهبودی نسبی به خانه برگشت اما روز دوشنبه دچار حمله قلبی شد و تلاش پزشکان بیمارستان کاروزی هم نتوانست جلوی مرگ رئیس ۵۵ ساله دولت بوروندی را بگیرد. در این کشور آفریقایی هفت روز عزای عمومی اعلام شده و پرچم‌ها به حالت نیمه‌افراشته درآمده است.

با وجود شیوع گسترده کرونا در قاره آفریقا، دولت بوروندی ماه گذشته نمایندگان سازمان بهداشت جهانی را اخراج کرد. روز ۲۰ می هم انتخابات ریاست جمهوری بدون سختگیری در رعایت کردن موارد بهداشتی و ایمنی برگزار و اواریست اندایه‌شیمیه در آن پیروز شد. در ۲۰۱۵ که انکورونزیزا برای سومین بار به مقام ریاست جمهوری رسید، از یک کودتا جان سالم در برد اما حمایت‌های جهانی و بین‌المللی را از دست داد و صدها هزار نفر در تلاش برای داشتن زندگی بهتر از بوروندی گریختند.

بوروندی از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ درگیر یک جنگ داخلی مرگبار بود که به کشته شدن ۳۰۰ هزار نفر انجامید. در آن دوران انکورونزیزا و اندایه‌شیمیه دوشادوش هم در قالب شورشیان می‌جنگیدند. بر اساس توافقنامه صلح، رئیس جمهوری برگزیده فقط یک دوره دیگر می‌تواند در قدرت بماند اما انکورونزیزا در ۲۰۱۰ بار سوم نامزد شد و رای آورد. هر چند شورش‌های پس از آن بسیار به ثبات این کشور ضربه زد.

کد خبر 520035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha