مسجد چشام در روستای چشام در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی سبزوار و ۳۵ کیلومتری شرق شهر داورزن در بخش باشتین این شهرستان قرار دارد.

مسجد چشام

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: روستای چشام از توابع بخش داورزن سبزوار،  استان خراسان رضوی بافت تاریخی و ارزشمندی دارد که با وجود پیشرفت معماری امروزی هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده‌است.

مسجد جامع چشام از بناهای تاسیس‌شده در دوره صفویه است. این بنا در سال ۹۷۱ ه. ق در دوران حکومت شاه طهماسب اول بنا شد و بعدها در دوران شاه‌سلیمان بازسازی شد و گسترش یافت.

ساختار معماری مسجد چشام

این مسجد تک‌ایوانی با حیاط مرکزی مربع‌شکل به اضلاع ۳۵ متر و تزیینات آجرکاری بنا شده‌است. تنها ایوان این مسجد به سمت جنوب قرار دارد که در انتهای آن محرابی آجری ساخته شده‌است.

دیوارهای حیاط را غرفه‌های تزیینی با طاق‌های آجری پوشانده‌است.  

مسجد چشام دو شبستان و هر شبستان دو عدد ستون آجری دارد. شبستان شرقی مسجد امروزه محل برگذاری نماز جماعت و سایر مراسم مذهبی است.

کل مساحت عرصه مسجد در حدود ۱۱۶۲ متر مربع و اعیان آن ۵۵۲ متر مربع است. مسجد جامع چشام از لحاظ اسلوب معماری و طرح نقشه، مستطیل با قوس‌های جناقی است.

عناصر مشخص این بنا گویای فرم معماری سربداران است. وجود کتیبه‌ای گچی که با خط زیبای نسخ بر زمینه گچ نگاشته شده این مطلب را تایید می‌کند.

این مسجد در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ به شماره ۱۹۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

کد خبر 519874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha