نتیجه مطالعه جدید محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد مصرف داروهای آرام‌بخش نظیر زاناکس، والیوم، کلونازپام، هالسیون و لورازپام قبل از بارداری خطر بارداری خارج رحمی را افزایش می‌دهد.

داروهای آرام‌بخش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، معمولاً در بارداری خارج رحمی، بارداری در لوله فالوپ ایجاد می‌شود. خطر بارداری خارج از رحم برای زنانی که سه ماه قبل از بارداری داروهای بنزودیازپین مصرف کرده باشند حدود ۵۰ درصد بیشتر است.

الیزابت وال ویلر، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه استنفورد، در این باره بیان کرد: «ما هنوز دلیل واقعی منجر به بارداری خارج رحمی را نمی‌دانیم. لازم است بفهمیم که چطور برخی درمان‌های دارویی بر زنان تاثیر می‌گذارد.»

به گفته محققان، بارداری خارج رحمی پدیده نادری است و هر سال ۱ تا ۲ درصد بارداری‌ها به این شکل هستند. اما این نوع بارداری تاثیرات ویرانگری دارد. اگر زود تشخیص داده نشود، می‌تواند به نابودی لوله فالوپ و در نتیجه خونریزی خطرناک داخلی منجر شود.

بارداری خارج رحمی عامل ۱۳ درصد از مرگ‌های مرتبط با بارداری است. حتی می‌تواند به ناباروری منجر شود.

به گفته محققان، این داروها به شیوه‌های مختلف در بروز بارداری خارج رحمی نقش دارند. یک مورد این‌که این داروها ماهیچه‌هایی را که معمولاً منقبض می‌شوند آرام می‌کنند و جنین را از لوله فالوپ به سمت رحم می‌فرستند.

محققان تاکید دارند زنانی که این داروها را مصرف می‌کنند قبل از باردار شدن حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

کد خبر 519371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha